Starta egen ridklubb

Jag skulle börja med att gå igenom basics: Vad är det för ridklubb? (Ridskola eller annat?) Har jag råd? Finns det pengar att söka, kanske ifrån EU? Finns det en bra gård med bra marker och ridmöjligheter i ett område där det inte redan finns tio-femton ridklubbar? (Finns det en marknad så att mitt ställe skulle gå runt?) Har jag kompetens att sköta det? Har jag kontakter? Kan jag marknadsföra min ridklubb? Har jag råd att anställa stallpersonal och ridinstruktörer? Vill jag ta in privatägda hästar eller är det bara lektionshästar jag vill ha? Finns det möjligheter att lagra foder och hö? Finns det bete till alla hästar eller måste jag skicka iväg dem på sommaren? Finns det elever/hästägare som är beredda att satsa? Har min ridklubb någon speciell inriktning?

Sen får man väl väga för- och nackdelar mot varandra, precis som vid vilket projekt somhelst...?
 
TAck, det är inte jag som tänkt starta en ridklubb. Jag blev bara mest nyfiken på hur man gjorde
 
Det du pratar om låter mer som starta ridskola!

Om man är ett gäng privatryttare som vill bilda en ridklubb, vad bör man tänka på då?
 
Kan tillägga att jag redan läst det som står på ridsportförbundets sida och även deras mall för stadgar. Är ute efter praktiska tips och erfarenheter!
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 655
Senast: Ajda
·
Är det någon som vet om det är någon ridklubb i Sörmland som under våren planerar att ordna någon familjedag/annan aktivitet där man kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen drog ponnyernas elitallsvenska i hoppning igång i två zoner, när totalt 16 lag kom till start under tävlingarna hos Gagnefs...
Svar
0
· Visningar
80
Senast: Gunnar
·
Gnägg Brukar eran ridklubb ha luciashow? Vad brukar ni ha för nummer och kringaktiviteter? Jag tillhör en liten ridklubb och tycker det är...
Svar
3
· Visningar
666
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp