Starta en bil med trasig startmotor

MissFideli

Trådstartare
Min bil ska få ny startmotor, förhoppningsvis på fredag om den hinner fram. Men om den inte hinner, finns det nått sätt jag ändå kan få igång bilen på ifall den skulle sluta starta? Jag börjar jobba tidigt, så ingen möjlighet att få putthjälp. Däremot kan jag kanske använda mig av en nedförsbacke hemma.

I förrgår startade den utan problem, men då var de flera plusgrader. Imorse var det -2 och den tog 5 varv på sig innan den startade 😮‍💨 Det är jäkligt nervöst att inte veta om man kommer till jobbet eller inte 😇
 
Om det är manuell växellåda, går bilen att rulla igång på frihjul och sedan kasta in trean.

Använder samma metod då batteriet är dött. Är inte hundra på att överdatoriserade bilar gillar behandlingen, though.
 
Om det är manuell växellåda, går bilen att rulla igång på frihjul och sedan kasta in trean.

Använder samma metod då batteriet är dött. Är inte hundra på att överdatoriserade bilar gillar behandlingen, though.
Sorry. Det var redan beskrivet i startinlägget. Måste man verkligen läsa det innan man ger sig in i diskussion?

Jag har tidigare alltid parkerat i nedförsbacke med en opålitlig bil.
Men din problembeskrivning gör att jag sällar mig till kass batteri-falangen.
 

Inte bra. Igår morse tog den så "många varv" på sig att den nästan drog ur batteriet och nu står den på jobbet. Nya startmotorn kommer först efter jul, så bilen får stå där och jag har lånat en bil så länge. Ska köpa nytt batteri endera dagen, men vågar inte hålla på och starta den mer.
 
Sorry. Det var redan beskrivet i startinlägget. Måste man verkligen läsa det innan man ger sig in i diskussion?

Jag har tidigare alltid parkerat i nedförsbacke med en opålitlig bil.
Men din problembeskrivning gör att jag sällar mig till kass batteri-falangen.

Har tyvärr inga nedförsbackar att parkera i. Men nu får den stå på jobbet. Det är inte batteriet som är huvudproblemet, varken ljud eller beteende stämmer. Men batteriet ska bytas, för igår drog den ur det nästan helt när jag skulle starta och jag tänker inte försöka ladda upp ett så gammalt batteri.
 
Startmotorn är inte ditt problem. Den gör sitt jobb.

Problemet sitter på annan plats i startprocessen.
Main suspect är batterispänning är inte tillräcklig för att 'tända' motorn, och därmed gör motorn 'sur'; blandningen bränsle/syre blir fort fel.

Det jag hade gjort som plan A med dina problem, vore att koppa upp en annan bils batteri mot ditt, och sedan prövat att starta.

Hade det gått som en dans, då hade jag kollat konditionen på batteriet - antingen laddat (och kollat/fyllt på vätska om det är ett sådant batteri) eller bytt till ett nytt.
 
Det är egentligen svårt att avgöra vad som händer på din film (kollade på den tidigare i mobil och det gav ingenting mer än lite sjösjuka).

jag uppfattar det som såhär:
1. det vrids på nyckeln,
2. startmotorn kickar igång,
3. motorn startar,
4. motorn dör.

Vad gör den röda bilen? Är den bara glad för att få vara med på bild, eller ger den starthjälp?
 
Det är egentligen svårt att avgöra vad som händer på din film (kollade på den tidigare i mobil och det gav ingenting mer än lite sjösjuka).

jag uppfattar det som såhär:
1. det vrids på nyckeln,
2. startmotorn kickar igång,
3. motorn startar,
4. motorn dör.

Vad gör den röda bilen? Är den bara glad för att få vara med på bild, eller ger den starthjälp?

Den röda bilen står parkerad bredvid bara. Nej, motorn startar inte och sen dör. Då hör du fel. När bilen väl startat, dör den inte.
Men det är inget att diskutera, 5 mekaniker har lyssnat på filmen och säger startmotorn, det räcker för mig. Dessutom har startmotorn låtit konstigt i flera år, så det var väntat att den skulle gå sönder förr eller senare.
 
Den röda bilen står parkerad bredvid bara. Nej, motorn startar inte och sen dör. Då hör du fel. När bilen väl startat, dör den inte.
Men det är inget att diskutera, 5 mekaniker har lyssnat på filmen och säger startmotorn, det räcker för mig. Dessutom har startmotorn låtit konstigt i flera år, så det var väntat att den skulle gå sönder förr eller senare.
Vad bra! Då löser sig allt till det bästa!
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 283
Senast: Mia_R
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 442
Senast: Hedinn
·
Hemmet Jag bor i en hyresrätt idag, har gjort sedan jag flyttade hemifrån och har ingen erfarenhet vare sig av bostadsrätt eller egen villa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 994
Senast: Gabbi
·
Äldre Jag har haft en Samsung Galaxy SIII mini, efter inte ens en vecka tappade jag den och spräckte skärmen... Hade trasig skärm i nått/några...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp