Starta och driva företag

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag måste byta yrke. Nuvarande gör mig sjuk av stress och känslan av att aldrig hinna med allt jag ska gör att jag går till jobbet med gråten i halsen.

Kan dock inte komma på nåt annat yrke jag känner att jag vill satsa på istället. Varken utbildningar eller själva arbetsuppgifterna känns egentligen särskilt intressanta...

Jag har alltid haft en dröm om att driva nån form av butik, café eller B&B. Men det känns så svårt? Man hör bara om hur krångligt det är. Dyrt, svårt, stressigt. Att företagare aldrig kan vara lediga utan måste jobba dygnet runt, 365 dagar om året och ändå inte kan plocka ut nån lön de första 15 åren...

Har man då en gång bränt ut sig och har familj så verkar det hopplöst.

Eller har någon gjort det? Gör? Hur gör man då?
Hur blir man företagare liksom?
 
Jag måste byta yrke. Nuvarande gör mig sjuk av stress och känslan av att aldrig hinna med allt jag ska gör att jag går till jobbet med gråten i halsen.

Kan dock inte komma på nåt annat yrke jag känner att jag vill satsa på istället. Varken utbildningar eller själva arbetsuppgifterna känns egentligen särskilt intressanta...

Jag har alltid haft en dröm om att driva nån form av butik, café eller B&B. Men det känns så svårt? Man hör bara om hur krångligt det är. Dyrt, svårt, stressigt. Att företagare aldrig kan vara lediga utan måste jobba dygnet runt, 365 dagar om året och ändå inte kan plocka ut nån lön de första 15 åren...

Har man då en gång bränt ut sig och har familj så verkar det hopplöst.

Eller har någon gjort det? Gör? Hur gör man då?
Hur blir man företagare liksom?

Inte kunna plocka ut lön första 15 åren är nog lite överdrivet. Det beror nog mer på vilken bransch det är inom. Sambon är egenföretagare med sin kompis sedan 2 år tillbaka (skogsmaskiner) och nu har de kunnat anställa en till och börja plocka ut riktig lön åt sig själva och börja jobba normalt antal timmar. Men han och delägaren måste jobba långa timmar om något strular (14-16h är inte ovanligt). Och när han väl kommer hem så fixar han med papper så att det inte blir så mycket.
Första tiden fick de starta eget bidrag. Det finns även starta eget kurs man kan gå. Resten har jag inte så stor koll på.
De registrerade sitt företag som aktiebolag för att om det konkar så ska vi inte behöva bli av med våra hem som jag fattade det som. Men ska man starta AB så behöver man en styrelse.
 
Om du kollar med din kommun så har de föesta kommuner starta eget kurser eller informationsmöten man kan boka om man vill ha coaching.

Finns även massa info på internet.

Och ja, det är en lång väg att gå om man inte har koll.
Att starta eget för att man är stressad på nuvarande jobb är ingen bra anledning även om jag förespråkar att följa sina drömmar.

Skulle det fungera att be på ditt nuvarande jobb om att gå ner i tid lite? 6h/dag eller 4 dgr/vecka?

Det kanske kan få dig mindre stressad samt tid för att studera ut din företagsidé?
 
Jag måste byta yrke. Nuvarande gör mig sjuk av stress och känslan av att aldrig hinna med allt jag ska gör att jag går till jobbet med gråten i halsen.

Kan dock inte komma på nåt annat yrke jag känner att jag vill satsa på istället. Varken utbildningar eller själva arbetsuppgifterna känns egentligen särskilt intressanta...

Jag har alltid haft en dröm om att driva nån form av butik, café eller B&B. Men det känns så svårt? Man hör bara om hur krångligt det är. Dyrt, svårt, stressigt. Att företagare aldrig kan vara lediga utan måste jobba dygnet runt, 365 dagar om året och ändå inte kan plocka ut nån lön de första 15 åren...

Har man då en gång bränt ut sig och har familj så verkar det hopplöst.

Eller har någon gjort det? Gör? Hur gör man då?
Hur blir man företagare liksom?

Det brukar ordnas utbildningar av kommunen och andra aktörer för att inspirera till egenföretagande för bra ideer.

Men du har helt rätt i att det är svårt att underskatta hur mycket pengar man måste sälja för, för att få ut en något sådär dräglig lön att leva på - och hur mycket arbete man måste lägga på att just marknadsföra, sälja, redovisa, planera jämfört med att faktiskt göra det man egentligen ville som ide - och dessutom ha ansvar för det och drabbas av diverse straffsanktioner om man missar någon enstaka gång (särskilt Skatteverket har dille på att minsta minut missad kostar en rejäl slant oavsett skäl till förseningen). Sånt som löses av andra när man lönearbetar som anställd.

(Sur egenföretagare som satt fast på andra sidan vulkan-askmolnet i Kanada för många år sedan och därför inte hann få in arbestgivardeklarationen förrän 2 dagar efter deadline, och blev straffad med en rejäl avgift). Som dessutom bara skulle vara tom och innehållslös då vi inte hade haft någon anställd på runt 6 månader.

För att få ut en låg men normal lön kanske du behöver sälja produkter och tjänster för runt 500.000-600.000 om året (men det beror såklart på vilka marginaler och investeringar som krävs). Och vill du ha semester så är den obetald (då säljs och drivs inget för en egenföretagare), så den marginalen måste finnas i kalkylen för alla andra månader.

När man startar ett företag bör man ha ganska goda ekonomiska marginaler (bra buffert som kan riskeras eller extremt låga kostnader så man klarar sig på lite pengar). Det tar ofta tid att arbeta in ett företag även om iden är riktigt bra.

Bara som tankeexperiment:
Driver du ett B&B handlar det alltså inte om att hyra ut ett rum på helgerna, utan ska du kunna få ihop 40-60 lapp i månaden bara på det måste du ha 2 rum uthyrda i princip varje natt, veckan runt, året runt. Och då har du inte råd med någon anställd ens på timmar, så allt städ, ta emot, frukost etc löser man själv.

Ur ekonomisk risksynvinkel om man inte har kapital är det bättre att starta det som bisyssla under anställning på deltid som ger en grundplåt och man får tid att testa, utvärdera och om det funkar - växla upp sitt företag i den takt det funkar.
 
Jag har alltid haft en dröm om att driva nån form av butik, café eller B&B. Men det känns så svårt? Man hör bara om hur krångligt det är. Dyrt, svårt, stressigt. Att företagare aldrig kan vara lediga utan måste jobba dygnet runt, 365 dagar om året och ändå inte kan plocka ut nån lön de första 15 åren...

I dina skor hade jag börjat här. D v s försökt hitta någon som har eget i dessa segment och intervjuat dem. För att se om det ö h t är realistiskt att spinna vidare på.

Jo, det är speciellt att vara egen. Stressen är där dygnet runt för att få ihop det. Känner du att du är utarbetad och på väg in i väggen så är det inget jag rekommenderar.
 
I dina skor hade jag börjat här. D v s försökt hitta någon som har eget i dessa segment och intervjuat dem. För att se om det ö h t är realistiskt att spinna vidare på.

Jo, det är speciellt att vara egen. Stressen är där dygnet runt för att få ihop det. Känner du att du är utarbetad och på väg in i väggen så är det inget jag rekommenderar.

Kan bara instämma med ovanstående @SpanskaLoppan

/egenföretagare sedan 11 år som nosat på den berömda väggen sedan dess...
 
Jag har ett par tankar om det du skriver, mot bakgrund av snart 30 års egenföretagande. Periodvis som försörjning, periodvis som bisyssla.

1. "Företagare" är en extremt heterogen grupp. Det finns få förenande faktorer och en företagares tillvaro kan se ut precis hur som helst. Man kan inte säga att det generellt är krångligt, svårt eller stressigt att vara företagare, för så är det inte. Däremot finns det branscher där specifika regler och förutsättningar är snåriga, krångliga och frustrerande, eller där förutsättningarna tvingar dig att arbeta extremt mycket för låg lön, eller där du kan ha svårt att hitta arbete öht. Och andra branscher där det är precis tvärtom.

2. Hitta idén först, och verksamhetsformen sedan. Min erfarenhet och uppfattning är att ett långsiktigt och hållbart egenföretagande underlättas enormt om man från botten brinner för det man gör. Eller åtminstone gillar det. Det gör det mycket lättare att hantera litet motvind ibland. Att börja i andra änden, som jag litet grann läser mellan raderna att du är på väg, och fundera på att starta eget men inte riktigt vet med vad... nej, det blir sällan bra alls. Rannsaka dig själv och dina förutsättningar strukturerat och ärligt - dina erfarenheter, dina förmågor, dina kunskaper, dina intressen, dina hobbies, dina engagemang, dina åsikter, dina nätverk etc och titta objektivt på om där finns några ingångar som skulle kunna fungera att försörja sig på som egenföretagare. Ta sedan hjälp med att göra en behovsanalys och affärsplan för att utvärdera förutsättningarna. Det är inte alls så svårt som det låter, men det kan ge värdefulla insikter.

3. Om möjligt, starta i liten omfattning - kanske parallellt med befintlig anställning - och pröva idén, och väx efter hand. Om möjligt, minimera investeringar och fasta kostnader.

4. De förslag du nämner, butik/café/B&B, kan alla fungera suveränt bra eller katastrofalt dåligt beroende på förutsättningarna. Det går inte att säga något generellt, utan måste bedömas objektivt för varje fall. Flera av mina närmaste grannar driver B&B mycket framgångsrikt och lukrativt, med stor draghjälp av närhet till ett av landets mest populära resmål. Samma B&B på annan plats hade haft uppförsbacke året runt. Jag har flera café- och butiksinnehavare bland mina vänner, även deras framgångar varierar stort. Gemensamt för de som det går bra för är att de från hjärtat brinner för sin verksamhet, och har hittat en bra affärsidé.

5. Kommer du fram till en hållbar idé och koncept, hitta då (om inte tidigare) gärna en mentor. Någon i eller utanför bekantskapskretsen, med erfarenhet av att driva företag som på något sätt (bransch, omfattning etc) liknar det du vill göra. Någon vars misstag du kan lära av, så du slipper göra allihop själv. :)
 
Jag måste byta yrke. Nuvarande gör mig sjuk av stress och känslan av att aldrig hinna med allt jag ska gör att jag går till jobbet med gråten i halsen.

Kan dock inte komma på nåt annat yrke jag känner att jag vill satsa på istället. Varken utbildningar eller själva arbetsuppgifterna känns egentligen särskilt intressanta...

Jag har alltid haft en dröm om att driva nån form av butik, café eller B&B. Men det känns så svårt? Man hör bara om hur krångligt det är. Dyrt, svårt, stressigt. Att företagare aldrig kan vara lediga utan måste jobba dygnet runt, 365 dagar om året och ändå inte kan plocka ut nån lön de första 15 åren...

Har man då en gång bränt ut sig och har familj så verkar det hopplöst.

Eller har någon gjort det? Gör? Hur gör man då?
Hur blir man företagare liksom?
Vad är det som lockar med att vara egen? Café och b&b (eller hotell) kan du ju jobba på även som anställd, även med mer ansvar. Det kan såklart också vara stressigt dock.
 
Som egenföretagare känner man stress när det är mycket jobb och ännu mer stress när det är lite jobb... Men det är också en stor frihet, och gör du något du tycker om att göra är det ju inte hela världen om du måste jobba helg eller kväll liksom. Jag har drivit flera företag både på heltid och parallellt med anställning. Sedan några månader tillbaka har jag en heltidsanställning och gör bara enstaka uppdrag i det enda företag jag har kvar. På sitt sätt jätteskönt - jag vet att det kommer in lön varje månad, även om jag är sjuk eller till och med har semester! Men samtidigt saknar jag ju det fria livet en hel del, och många uppdrag som jag idag skickar till kolleger kan jag tänka "det hade ju jag varit perfekt för".
Just för de verksamheterna du funderar på är mycket platsberoende och ganska mycket kvalitetsberoende. Jag hade börjat med att göra en rejäl marknadsundersökning. Hur ser det ut i närområdet? Hur går företagen i branschen? Varför gör de bra eller dåliga resultat? Sedan hade jag gjort en ordentlig affärsplan, till exempel tillsammans med en rådgivare på nyföretagarcentrum. Glöm inte att räkna på hur lång tid det tar tills du har intäkter som du kan klara dig på också! Jag har sett exempel på restauranger och sommarcaféer som startats och inom några veckor varit så populära att ägaren har behövt expandera rejält, så det går. Men det är inte självklart att det blir succé och det är många faktorer att väga in.
 
Kan dock inte komma på nåt annat yrke jag känner att jag vill satsa på istället. Varken utbildningar eller själva arbetsuppgifterna känns egentligen särskilt intressanta...

Jag har alltid haft en dröm om att driva nån form av butik, café eller B&B.
Är det arbetsuppgifter som känns intressanta då? Sök då arbete i den branschen. Då får du erfarenhet och insikter att använda om du senare vill prova att driva det själv.
 
Först och främst så tänker jag att det företag du vill starta ska vara din passion, dvs något du verkligen älskar och brinner för. Ett intresse som du sedan känner kan bli ett vinstgivande företag.

Krångligt behöver det inte vara, pappersexercisen kan en revisor ta hand om - men det kostar självklart så du behöver få in pengar. Är man anställd vet man precis på dagen när och hur mycket lön som kommer in - som egen är du beroende av att ha sålt (tjänster eller produkter) OCH att de du sålt till betalar på angivet fakturadatum. Fakturor ställs som regel på 30 dagar så du behöver framförhållning. Och hoppas att du, som sagt, verkligen får betalt..... Är man beroende av att en viss faktura betalas vid månadens slut och den inte betalas ... då kan det bli kris. Tro mig..... :nailbiting: Sånt bidrar till stress - ska pengarna komma in eller inte?

Det är överhuvudtaget ganska stressigt att driva eget - men roligt, framförallt om företaget är ens passion, något man älskar att göra.
 
Jag är inne lite på samma bana. Sambon är egenföretagare och det är ju många timmars arbete, men samtidigt en annan sorts frihet än man har som anställd hos någon annan. Det viktiga är att det är något man verkligen brinner för!
 
Jag måste byta yrke. Nuvarande gör mig sjuk av stress och känslan av att aldrig hinna med allt jag ska gör att jag går till jobbet med gråten i halsen.

Kan dock inte komma på nåt annat yrke jag känner att jag vill satsa på istället. Varken utbildningar eller själva arbetsuppgifterna känns egentligen särskilt intressanta...

Jag har alltid haft en dröm om att driva nån form av butik, café eller B&B. Men det känns så svårt? Man hör bara om hur krångligt det är. Dyrt, svårt, stressigt. Att företagare aldrig kan vara lediga utan måste jobba dygnet runt, 365 dagar om året och ändå inte kan plocka ut nån lön de första 15 åren...

Har man då en gång bränt ut sig och har familj så verkar det hopplöst.

Eller har någon gjort det? Gör? Hur gör man då?
Hur blir man företagare liksom?

Hur det går beror ju väldigt på hur man är som person, om man erbjuder något i en marknad som inte är mättad, hur kunnig man är etc.

Sambo och jag har ett företag ihop. Han har också ett eget för annat yrke. Min pappa har också nyligen startat eget.

Om man kollar på min sambo tex så har ju han pluggat 5 år till sitt yrke. Och han är duktig inom det. Det är ett yrke som behövs överallt. När han jobbat bara heltid med det har han dragit in en väldig massa pengar och kunnat ta semester, vara ledig som andra etc.

Kollar man på min farsa så är han egentligen pensionär. Men han gillar att jobba och är bra på sin grej. Han är inom IT. Så när han slutade sista anställningen fick han ta med sig det systemet och kunder iom att företaget han varit hos inte hade någon ny som kunde den biten.

I båda de fallen har det ju varit lätt att få kunder och leva på.

Företaget vi startat upp, jag och sambo, har varit svårare. Dels har vi inte gjort något sånt här innan. Vi har fått lära oss allt eftersom. Men iom att vi har ganska stora nätverk inom den här branschen så kunde vi snabbare få fler användare av det vi säljer. Vi kommer in på marknad med nya produkter som är svingrymma. Men iom att folk inte vet att de finns har man inte känt behov för det. Nu börjar folk man inte känner höra av sig för köp. Men det har varit tungt!
Att jobba hårt är ingen av oss främmande för. Men att jobba hårt med saker man inte kan och måste lära sig... Det blir man otroligt trött av.
Nu har vi kunnat börja ta lite mer ledigt. Men tills vi har vuxit ännu lite mer så vågar man inte riktigt slappna av.

Jag har också varit utbränd några ggr. Nu har jag börjat lära mig och bromsar i tid.
Men jag tycker faktiskt att det jobb jag har är ultimat för min hälsa. Jag kan ofta jobba när jag vill och ganska ofta också var jag vill. Jag jobbar mycket hemifrån och slipper slösa tid på resväg. Och jag kan iom det också mysa med hunden, lägga mig och ta en catnap efter lunch,jag kan jobba på kvällen om jag gör ngt annat på dagen etc.. Att jobba för sig själv är också underbart. Allt slit vi gör är för oss. Det kan vi lämna vidare till någon kär när vi lämnar in om vi får det att flyga.

Vi hade inte kunnat starta det här utan att ha rätt mycket kapital att pytsa in först vid första inköp av det vi säljer. Och inte utan våra kontaktnät. Eller våra bakgrunder inom den bransch vi riktar oss till.

Jag hade rekommenderat att gå en sån starta-eget-kurs och få bolla med dem om vad du skulle kunna göra som drar folk i din omgivning och som du tycker kan vara ngt för dig.
De kan hjälpa dig i hur du ska utforma en affärsplan för att se om din idé känns rimlig.

Lycka till! Det är det bästa och värsta som finns med eget! :laugh:
 
Det brukar ordnas utbildningar av kommunen och andra aktörer för att inspirera till egenföretagande för bra ideer.

Men du har helt rätt i att det är svårt att underskatta hur mycket pengar man måste sälja för, för att få ut en något sådär dräglig lön att leva på - och hur mycket arbete man måste lägga på att just marknadsföra, sälja, redovisa, planera jämfört med att faktiskt göra det man egentligen ville som ide - och dessutom ha ansvar för det och drabbas av diverse straffsanktioner om man missar någon enstaka gång (särskilt Skatteverket har dille på att minsta minut missad kostar en rejäl slant oavsett skäl till förseningen). Sånt som löses av andra när man lönearbetar som anställd.

(Sur egenföretagare som satt fast på andra sidan vulkan-askmolnet i Kanada för många år sedan och därför inte hann få in arbestgivardeklarationen förrän 2 dagar efter deadline, och blev straffad med en rejäl avgift). Som dessutom bara skulle vara tom och innehållslös då vi inte hade haft någon anställd på runt 6 månader.

För att få ut en låg men normal lön kanske du behöver sälja produkter och tjänster för runt 500.000-600.000 om året (men det beror såklart på vilka marginaler och investeringar som krävs). Och vill du ha semester så är den obetald (då säljs och drivs inget för en egenföretagare), så den marginalen måste finnas i kalkylen för alla andra månader.

När man startar ett företag bör man ha ganska goda ekonomiska marginaler (bra buffert som kan riskeras eller extremt låga kostnader så man klarar sig på lite pengar). Det tar ofta tid att arbeta in ett företag även om iden är riktigt bra.

Bara som tankeexperiment:
Driver du ett B&B handlar det alltså inte om att hyra ut ett rum på helgerna, utan ska du kunna få ihop 40-60 lapp i månaden bara på det måste du ha 2 rum uthyrda i princip varje natt, veckan runt, året runt. Och då har du inte råd med någon anställd ens på timmar, så allt städ, ta emot, frukost etc löser man själv.

Ur ekonomisk risksynvinkel om man inte har kapital är det bättre att starta det som bisyssla under anställning på deltid som ger en grundplåt och man får tid att testa, utvärdera och om det funkar - växla upp sitt företag i den takt det funkar.

625kr kostar det att missa rapportera löner till Skatteverket.

Mvh glömsk administratör
 
625kr kostar det att missa rapportera löner till Skatteverket.

Mvh glömsk administratör

Ok, vill minnas att det var en tusenlapp, men det var 2010. Missa att rapportera i tid räcker, finns noll förståelse för att externa faktorer kan göra att en enstaka deklaration kommer in några dagar sent. Idag är det lättare, med bättre onlinetjänster om man fastnar utomlands än vad det var då.
 
Ok, vill minnas att det var en tusenlapp, men det var 2010. Missa att rapportera i tid räcker, finns noll förståelse för att externa faktorer kan göra att en enstaka deklaration kommer in några dagar sent. Idag är det lättare, med bättre onlinetjänster om man fastnar utomlands än vad det var då.

Jag vet, 00.01 den 13e är försent även första gången man missar.
 
Min sambo är egenföretagare sen 8år tillbaka. Han är tatuerare och hyr en stol på en studio. Det är rätt speciellt och kräver sina slitår med liten eller ingen inkomst, långa arbetsdagar och jakt på kunder. Idag har han en sån kundkrets att han inte letar nya, även om han är ödmjuk inför att det inte alltid kommer vara så.

Det är väl inte svårare än man gör det. Han har en revisor tex som han skickar in allt till. Men det kostar ju extra pengar som sagt. Kan vara bra om man lär sig lite om moms, prel skatt osv så man inte åker på en stor skattesmäll.

Jag tror man är fel ute om man gör det för friheten. Så värst mycket frihet vet jag inte om det är, i alla fall inte första 5 åren. Idag jobbar han vanliga kontorstider men tidigare jobbade han utan problem 12-14 timmars pass 6 dagar i veckan. Han har kraschat i väggen en gång och måste hålla ner arbetet för att inte krascha igen. Vilket ju genererar mindre pengar in. Vi har även haft stora problem med att få banklån, något vi inte alls varit förberedda på.

Han gör det inte för att han tycker det är en trevlig sak att pyssla med och skönt att slippa vara anställd. Han gör det för att han brinner för det och han inte kan tänka sig att göra något annat.
 
Jag måste byta yrke. Nuvarande gör mig sjuk av stress och känslan av att aldrig hinna med allt jag ska gör att jag går till jobbet med gråten i halsen.

Kan dock inte komma på nåt annat yrke jag känner att jag vill satsa på istället. Varken utbildningar eller själva arbetsuppgifterna känns egentligen särskilt intressanta...

Jag har alltid haft en dröm om att driva nån form av butik, café eller B&B. Men det känns så svårt? Man hör bara om hur krångligt det är. Dyrt, svårt, stressigt. Att företagare aldrig kan vara lediga utan måste jobba dygnet runt, 365 dagar om året och ändå inte kan plocka ut nån lön de första 15 åren...

Har man då en gång bränt ut sig och har familj så verkar det hopplöst.

Eller har någon gjort det? Gör? Hur gör man då?
Hur blir man företagare liksom?

Du har fått många bra råd i tråden redan. Min fråga är om du har jobbat inom det som du vill starta eget inom? Både café och Bed and breakfast kräver att man uppfyller stränga hygienkrav vad gäller kök och tillberedning av det man ska servera som jag tror man bör ha kunskap om innan man startar eget för att det inte ska bli ytterligare en börda när man startar eget. Jag tror också att man måste ha en passion för det man ska starta upp en verksamhet i för att orka med ett ganska tufft och slitsamt liv de första åren som egenföretagare. Men känner du att du har det och kunskap inom det du vill starta upp i och verkligen brinner för det du vill starta så kanske det är något för dig. Jag tror dock inte att det är en bra anledning att starta eget för att man är stressad på jobbet om det är enda anledningen.
 
TS, jag håller med andra trådskrivare om att stress inte är en bra startpunkt för det man hamnar i som egen företagare. Men det är också mer av en stress och totalt ansvar, vilket gör det åtminstone annorlunda. Hej då till tryggheten men hej till möjligheten att styra och välja.

Mitt tips blir att börja utforska och konkretisera tankarna. Kommuner och andra aktörer brukar erbjuda gratis kortare informationskvällar, utbildningar och inspiration. Hur bygger man en affärsplan ? Hur finansierar man? Vilka regler gäller? Marknadsföring inom olika branscher? Nätverk som finns etablerade? Livsmedelshantering och tillstånd.

På såna träffar man dessutom människor i liknande tankar och idéer om både samarbeten och annat kommer att hjälpa. När sedan pusselbitarna faller på plats, kommer du med stor sannolikhet se själv huruvida det passar och kan fungera.

Varning bara för att starta i ett läge när ens sjukskrivning är med i bakgrunden. Som egenföretagare tappar man snabbt all ekonomisk ersättning vid sjukdom och blir helt utan. Gäller även föräldraledighet mm då SGI ofta går i botten i X antal år efter start.

Det är ett område vi som samhälle måste förändra till det bättre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
915
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 691
Senast: starcraft
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 214
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 459
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp