Bukefalos 28 år!

Starta om en dator från scratch?

MissFideli

Trådstartare
Jag har en laptop som har blivit så otrooooligt seg. Och jobbig. Den är några år gammal (Asus) men funkar bra utöver att allt tar så lång tid.
Nu funderar jag på om jag kan återställa den helt? Så att allt på den försvinner? Självklart måste jag spara viktigt någon annanstans, men sen? Är det nån idé på en dator som nog är 5 år gammal?
 
Hur enkelt som helst. Börja med att köpa en USB stick alt hårddisk beroende på hur mycket du har och tanka över allt du vill spara. Har du en CD skiva med ett OS så ploppar du in det och startar från det och väljer att omformatera system hdd. Alternativt om du inte har det, uh, lagligt eller inte? Antingen gå och köp ett OS eller tanka ner från nätet och lägg det på en USB sticka (kan vara samma om det finns plats). Sedan följer du bara instruktionerna.

Jodå inga problem att omformatera en äldre dator, min är en hembyggd skräpdator som är sex-sju år gammal och den funkar fortfarande, naturligtvis beroende på vad du kommer att använda den till. Speldatorer, nja, då bör du nog köpa en ny.

Hur länge har den varit seg? Om det inte varit så länge kan du försöka med att återställa den till en tidigare punkt innan den blev seg. Har du Win 10? Då kan du ominstallera sjukt lätt eftersom det redan är inbyggt. http://www.enkelteknik.se/installera-om-och-aterstall-windows-10
 
Glömde att tillägga att Asus brukar ha en liten partition som gör att man kan ominstallera allting. Tryck F9 under uppstart alt ctrl+F12 och följ instruktionerna (det funkar om Asus har kvar den separata interna hdd).
 
Hoppar in med en fråga jag med
En några år gammal dator som återställts
Med Windows 7
Men kan man uppdatera den ?
Den verkar bara stå och tugga mest
 
Installerade Windows 10 när det kom, men det var 7 på datorn vid köpet. Så hoppas det går att få tillbaka 7 i alla fall. Den har varit seg i minst 2 år, men nu är den värre än värst. Ska köpa USB-minne, mest bilder jag vill ha kvar. Resten går ju oftast att lägga in igen.
Tack!
 
Installerade Windows 10 när det kom, men det var 7 på datorn vid köpet. Så hoppas det går att få tillbaka 7 i alla fall. Den har varit seg i minst 2 år, men nu är den värre än värst. Ska köpa USB-minne, mest bilder jag vill ha kvar. Resten går ju oftast att lägga in igen.
Tack!
Jag sparade också lösenordslistan i webbläsaren, det underlättade mycket :)
 
Lösenordslista?
Alla lösenord och användarnamn för olika forum och andra hemsidor man har samlat på sig och som fylls i automatiskt i webbläsaren. Jag kopierade listan i Firefox och slapp sitta och försöka komma på vilka olika namn och lösen jag använt.
 
Alla lösenord och användarnamn för olika forum och andra hemsidor man har samlat på sig och som fylls i automatiskt i webbläsaren. Jag kopierade listan i Firefox och slapp sitta och försöka komma på vilka olika namn och lösen jag använt.

Men gud vad bra! Var hittar man den?
 
I Firefox är det: Verktyg -> Inställningar -> Säkerhet -> Sparade inloggningar -> Visa lösenord

Sen tog jag en skärmdump och sparade.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 837
Senast: starcraft
·
IT & mobiler Jag har en dator, laptop, som är runt 9-10 år. Funkar till det jag gör, men är av förklarliga skäl rätt seg. Jag använder den mest till...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 260
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Behöver rådgivning hur jag ska göra med en gammal dator som jag släpat runt på sedan 15 år tillbaka. Den används inte längre men tänker...
Svar
12
· Visningar
1 051
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp