Bukefalos 28 år!

Starta ridskola

cactuspower

Trådstartare
Nej, det är inte jag som är i tankarna - men den jag praktiserar hos är det. Hon är duktig och målmedveten, 29 år och tävlar fn. på MSV-nivå men siktar högre upp i klasserna. Rider själv lektion för henne nu, vilket också en del andra i stallet gör och jag tycker det fungerar bra. Hon är duktig, förklarar bra, har mycket att dela med sig av osv. och jag är helt klart nöjd! :bump:

Hon är mamma till en liten kille som snart ska fylla ett år och snart så börjar hon antingen jobba igen, alternatviet är att hon ska bedriva någon form av mindre lektionsverksamhet, alltså en ridskola.

Jag tror hon skulle kunna passa ypperligt för den uppgiften, dessutom finns ju förutsättningarna. Ungens pappa, hennes sambo (ja de gifter sig väll snart med :D ) äger en anläggning med tre stall,
och fyra uteboxar. Plats för 29 hästar totalt. Jag har då min häst där med bl.a.

Hur som helst så finns tankarna nu alltså kring att starta någon liten form av ridskoleverksamhet här, kanske bara med max 4 hästar till en början för att sedan utveckla och utöka verksamheten en aning beroende på resultatet.

Meningen är att både fritidsryttare/hobbyryttare som vill lära sig ridningens grunder, allmän hästhantering, hästvett osv. men som även vill vara lite "skogsmullar" ska vara välkomna men likaså de som har lite mer ambitioner och mål med sin ridning, som vill utvecklas mer och som vill få en chans att kunna låna en häst och komma ut på lite lokala tävlingar också.

Men hur startar man egentligen en sån här grej?
Hur får man det att gå runt? Vad ska man tänka på?
Tips? Förslag? Tankar? Idéer? Allt är välkommet!


Vi sitter och spånar på det här nu, jag har goda kontakter på ridskolan som finns just nu, men minus för den är att den ligger ca 8 km utanför orten, så många har lite längre ut dit, dessutom ska de enbart ha ponnyverksamhet (upp t.o.m D-ponnyer) fr.o.m i höst och därmed så kommer de lägga ner verksamheten med storhästarna.

Förhoppningen är väll att man kanske även skulle kunna locka till sig en och annan lite mer långväga elev också, då flera lite större ridskolor i länet med storhästverksamhet går ++ nu typ och inte kan ta emot fler elever! Så man kanske skulle kunna locka åt sig några som kan tänka sig att åka ett par mil för att rida en lektion också..

Men ja, som sagt alla tips, förslag osv. är välkommet!! :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Starta ridskola

Det första borde väl vara att: söka tillstånd hos Miljö och Hälsoskyddet.
 
Sv: Starta ridskola

Hej!

Det finns en bok som heter "att driva ridskola" går att beställa på ridsportförbundet. Den utgår dock från att det är en klubb med styrelse som är med i ridsportförbundet inblandat oxå. Jag tror hon kan hitta mycket bra tips i den i allafall.

Det första som måste göras är som Mynta2 skrev söka tillståndet hos Miljö och hälsa. Passa då på och fråga dom lite om vilka regler som gäller, vet att dom är extra noga med regler när du driver verksamhet.

Man kan även ringa till ridsportförbundet och fråga dom.

// Mirre
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
774
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 513
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp