Startlisteupplägg

C

Choklad

hur gör ni på er klubb och hur uppfattar ni att det är på andra klubbar med startlistorna, lottas de rakt av eller kollas det lite hur lång det blir mellan ekipagen och justeras de för att det ska bli så bra som möjligt..

Kan ta exempel för mina två senaste tävling:
Första tävlingen har tre klasser dessa var lottade rakt av, vilket innebar att det fanns ryttare som hade en timme mellan sina starter och det fanns ryttare som hade över sju timmar mellan sina starter. Resultat var att det blev många klagomål och flertalet strykningar.

Tävling nummer två också tre klasser, först la de ryttare som bara startade klass 1, därefter ryttare som startade klass 1 och 2 (inte exakt samma startordning men lite ungefär), därefter klass två, först de som staade klass 1, sedan de som bara startade klass 2 och sist de som startade klass 2 och 3, i klass tre, först de som startade klass 2 därefter de enbart startade klass 3.
Reslutat inte mycket gnäll, inga långa väntetider och inte mycket strykningar.

Detta var tävlingar med en bana och klasser LC-LA, resp LB-Msv, jag förstår om det blir lite svårare att rakt av köra det senaste upplägget om man har "mer likvärdiga" klasser, då är det ju större risk att någon rider 1 & 3 tex, men som det är
här så är det sällan någon startar LC & och LA eller LB & Mvs.

Så hur gör ni eller hur vill ni ha det?
 
Sv: Startlisteupplägg

Inegn med åsikter om hur detta brukar hanteras, eller är ni bara nöjda rakt över, väntetid ett par timmar spelar ingen roll?
 
Sv: Startlisteupplägg

Jag är inte den som sköter den biten hos oss, men jag har aldrig uppfattat att någon har klagat hos oss...

Däremot har jag själv klagat på en tävling där ponnybarnen knappt hann rida färdigt första klassen innan det var dags för nästa - och ja, den klubben tog emot kritiken och har lovat bättra sig till nästa gång.
 
Sv: Startlisteupplägg

Vi har ett dataprogram som gör allt det där automatiskt, men man måste kolla lite också så allt blir rätt. Vi brukar lotta rakt av men att de som rider två klasser får ungefär samma startnummer i bägge klasserna, då blir det inte att någon får det tight medans någon annan får vara där hela dagen.
 
Sv: Startlisteupplägg

Jag har hand om startlistorna på vår klubb.

Tävlingsprogrammet lottar listorna. Sedan brukar jag kolla så att det inte är någon som rider först i ena klassen och sist i andra.

Vi har aldrig tre dressyrklasser på våra tävlingar, så det är inte aktuellt det med klass 1 och 3.
 
Sv: Startlisteupplägg

Jag lottar först rakt av, sedan kontrollerar jag att de med flera hästar inte har för tätt emellan sina hästar och därefter kontrollerar jag att de hästar som startar två klasser får gå med 'rimligt avstånd' mellan klasserna (startnumret i deras första klass står fast, jag justerar i andra klassen så de inte startar tidigt i den första och sent i den andra eller tvärtom). Har någon bett väldigt snällt på anmälan att få starta tidigt /inte starta tidigt och angett en bra orsak (tex färjeförbindelse med långt mellan avgångarna) så justerar jag för det också.
De som anmäler till klass 1 och 3 får stå sitt kast, men precis som de som rider 1 och 2 eller 2 och 3 så justeras andra starten så den är på ungefär samma plats i klassen som starten i första klassen.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 728
Senast: hhere
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 564
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp