Startpaket till häst

Andromedae

Trådstartare
Lite dum tråd kanske, men i och med att jag snart sällar mig till den där listan med folk som jag aldrig trott att jag skulle få ingå hos så ber jag ändå om lite input. Jag ska ju nämligen bli... Hästägare! :eek: :love:

Nu försöker jag sammanställa lite listor med vad som behövs till käre fålen i ett slags "Startpaket". En del av det kommer han att få med sig från förra ägaren, men jag vill ändå ha allt på samma lista ifall det skulle vara något jag har missat. Kom jättegärna med input om det är något som jag har glömt, eller om det för den delen är något som är onödigt. Kategorierna är lite flytande ibland, men det är mest för att jag själv ska ha enklare att hitta i dem.

Ridning
Sadel med stigläder, stigbyglar och sadelgjord
Schabrak x 2 (eller behövs det fler?)
Träns
Bett
Extra tyglar (om ett par går sönder)
Reflexer (brösta, ländtäcke, benreflexer?)
Ev benskydd

Hage
Vintertäcke
Flugtäcke
Regntäcke (lätt fodrat)
Grimma x 2
Grimskaft x 2
Flughuva ?

Skötsel
Ryktborstar (Rotviskor, piggborstar, ryktborstar etcetera)
Hovkrats

Första hjälpen-låda
Bomull
Jodopax (eller ska man ha något liknande?)
Flugmedel
Sax
Termometer
Kompresser
Mjukgörande salva

Vad har jag glömt? säkert något uppenbart ;)
 
Sv: Startpaket till häst

Tänk på att du inte beehöver köpa allt på en gång tex så behövs kanske inte flugtäck och dyl nu när vi går mot hösten utan spara det till nästa sommar, och köp inte allt på en gång när det gäller utrustning köp det viktigaste och sen spana efter vad du vill ha, är tråkigt när man gör måste köp bara för att åsså står man där med saker som man inte använder för dom är inte har bra kvalitet eller bara tråkig färg på. Sen kommer du köpa på dig schabrak, träns, täcken, lindor, benskyd mfl under åren saker och ting blir tråkiga eller slits eller så hittar man bara nya roliga saker (händer hela tiden =P )

Kul med häst du kommer få massa kul =) och hitta massa roliga saker att köpa till den
 
Sv: Startpaket till häst

Jag skulle lägga till vetflexlinda i stallapoteket. Flugtäcke kan du som sagt vänta med tills nästa år, ett flugpannband däremot kan vara bra att ha ett tag till.
I övrigt ser det ut som en bra grund, sen köper man ju alltid på sig saker efter hand.
Någon typ av skydd kan dock vara bra om ni ska åka transport.
 
Sv: Startpaket till häst

Paddar och lindor till stallbandage, ev. snabbandage.
Stalltäcke, någon form av lättare täcke att ha om hästen är svettig när det börjar bli svalare. Minst ett till av regn- och fodrat utetäcke (om det är trasigt eller överblött när de kommer in).

Stallapoteket hade jag lagt betydligt mer krut på med storpack bomull till bandage, gasbinda, lite olika salvor (inte till sår utan annan hästvård), brems, steril sax, pincett, sprutflaska, engångsförpackningar med koksaltlösning, väteperoxid, icke-steril sa, vetflexlindor (går åt många när de väl går åt så jag brukar ha 5-10 st).

Ska man gå loss ordentligt och följa t ex djurambulansens råd ska det vara något att spjälka med också (t ex tidningar).
 
Sv: Startpaket till häst

Reflexer (brösta, ländtäcke, benreflexer?) Lägg gärna till en reflexväst åt dig och gärna en ansiktsreflex till hästen, då syns ni ordentligt och bilisterna ser ordentligt att det är en häst med ryttare.
 
Sv: Startpaket till häst

Håller med om extra regn och vintertäcke. Vattentäta täcken som andas släpper igenom om de blir överblöta. Det kommer man aldrig ifrån. Så langa på med det.

Schabrak får man aldrig för många av. Inte lindor heller. Speciellt schabrak och lindor som matchar varandra. :-)
 
Sv: Startpaket till häst

Fleecetäcke, om pålle blir svettig så är det super. Lindor har jag bara ett set av och de är oanvända, har dem om pålle skulle skadas. Glansspray är bra att ha om pålle har tjock man och svans.
Schabrak tycker jag man behöver minst fyra, sen kan en sk medicinsk vojlock vara bra, om det är extremt blött/lerigt.
Vintertäcke beror ju på vilken typ av häst du har och om den ska klippas.
Regntäcken kan vara bra att ha två av, om du har en häst som behöver täckas ofta alltså.
Flugluva behövs ju inte nu, men det kan vara bra att ha minst två när det är dags.
Hovkrats kan vara bra att ha fler, de vill gärna försvinna.
Sax kan vara bra att ha en som inte ligger i apoteket utan som man kan ha till slit och släng.

Sadelgjord kan man behöva flera av, iaf två, men det lär du märka.

I övrigt har de andra bra åsikter som tex med mycket wetflex osv.
 
Sv: Startpaket till häst

Själv samlar jag på hovkratsar :D Har faktiskt aldrig varit med om att mina försvinner. Ridskolans däremot försvinner titt som tätt.
 
Sv: Startpaket till häst

fleece täcke och ett tjockt stall täcke är bra att ha, blir vinter täcket blött så är det då bara att ta det tjocka stall täcket + regn täcket och slänga ut hästen i hagen ^_^.

hönät eller ikea påsar att göra i ordning höet i, foder hink med lock till att göra i ordning kraft fodret i.
benskydd/lindor? lädergrimma till transport och finare event :p

tunnor till att förvara kraftfodret i är också bra ^_
 
Sv: Startpaket till häst

Om din häst har skor skulle jag investera i en bra hovtång med långa skänklar. Det är behändigare att själv kunna dra av en sko som sitter löst än att hästen ska behöva gå runt med en lös sko i väntan på hovslagare (som kan dröja flera dagar om det vill sig illa). Här behöver du inte köpa någon ny, det går bra med en begagnad så länge den är hel. Du kan ju fråga din hovslagare om han/hon har någon gammal hovtång som är uttjänt med som fortfarande funkar att dra skor med. En rasp kan också vara bra att ha.

Skulle också satsa på lite tränsreflexer + reflexer till dig själv. Reflexväst och hjälmreflex. Om du ramlar av och hästen springer iväg är det bra om bilisterna kan se även dig och inte bara hästen. Om ländtäcket inte har någon svanslapp skulle jag även investera i en svansreflex så hästen syns tydligt även bakifrån. Man kan i princip inte ha för mycket reflexer, speciellt inte vintertid. En pannlampa kan också vara bra att ha.

Med tiden så tenderar man att samla på sig alla möjliga saker, så det här med att köpa longergjordar, benlindor, lädergrimmor och "finsaker" som t.ex. vita schabrak osv osv kan du vänta med. Fokusera på det du behöver ju nu som du inte klarar dig utan helt enkelt, t.ex. ett funktionsdugligt träns av rätt storlek, grimma och grimskaft, täcken som lämpar sig för höstväder, ryktsaker osv osv.
 
Sv: Startpaket till häst

Knappar på mig själv för att svara er alla:
Tack för input! :)

Reflexer på mig är en självklarhet, har redan en mycket älskad reflexjacka som jag eventuellt byter ut (till en likadan ny :p) om reflexerna är uttjänta. Dock är det bra att ni tar upp det, för ibland är man ju verkligen tappad bakom (talar alltså för mig själv)!

Speciellt tack för vad som är bra att ha i sjuklådan. Det är precis sådant som jag eftersöker - för om man står där i hällregn mitt i vintern med blödande häst så vill jag INTE komma på "jag borde nog ha haft...". Tänker att det kanske kan vara smart att lägga ner en liten stark ficklampa också, om mer ljus behövs?

Jag ska ta och inventera lite av de grejerna som följer med pålle vid tillfälle, och sammanställa med de egna grejer som jag har, så får vi se vad det blir. Vad jag vet har han det mesta, men det blir ju allmänt dumt om det är något sådant där "Åh, måste ha" som man kommer på när man står i stallet och inte kan sticka iväg och fixa på en kvart. Därmed långa listor på vad som kan komma att behövas :p

Som det ser ut nu är det sjuklåda med innehåll, ett par ordentliga transportskydd (tror ej han har detta nämligen) samt lite ikea-påsar som ska inhandlas. Resten får troligtvis vänta tills dess att pålle är flyttad ;)

Återigen, tack!
 
Sv: Startpaket till häst

Stark ficklampa är absolut bra att ha till hands. Om hästen har fått en skada någonstans, t.ex. ett sår är det ofta uppskattat av vet om denne kan få lite extra belysning. Vissa ställen på hästens kropp är ju i skugga oavsett hur bra stallbelysning du har.

För att inte tala om ifall hästen smiter ur hagen och du måste ut och leta efter den i vintermörkret.
 
Sv: Startpaket till häst

Försäkring på hästen och en telefonbok med nummer till olika veterinärer, kliniker, hovslagare, nödslakt, polis + nummer till andra som ev. har häst i det stallet du ska ha hästen i. och ev. spån- och höleverantörer om det inte ingår osv..

En vass kniv bör alltid finnas i ett stall! (och jag har även en liggandes i min bil alltid också, senast användes den till att ta livet av ett skadat rådjur i dikeskanten i vintras, men men)


Hovslagarverktyg är något jag har också
 
Sv: Startpaket till häst

Förutom det som redan är skrivits.
Svampar
Svettskrapa
Schampoo
Liniment
Lädertvål/smörja till sadel och träns
ev martingal/förbygel
Länd/ridtäcke
 
Sv: Startpaket till häst

Återigen, tack för svar!

Kom att tänka på det här med transport, läste någonstans att om man hyr transport så är det inte säkert att t ex transportgrimskaft finns med. Vet att man kan använda vanligt grimskaft med säkerhetsknut, men är det någon idé att köpa på sig ett eget transportgrimskaft just för att ha de gånger det krävs? Eller är det totalt bortslängda pengar?
 
Sv: Startpaket till häst

ett grimmskaft med säkerhets knut och säkerhets kabin hake(har glömt nort vad den heter :p) fungerar lika bra som ett transportgrimskaft, har du eget så vet du också att det fungerar som det ska :D.
 
Sv: Startpaket till häst

Ett transportgrimskaft kostar inte mycket, jag skulle säga att det är värt pengarna att ha hemma :laugh:
 
Sv: Startpaket till häst

vattenhink, om det inte ingår i stallhyran.
Foderhink mjuk, jag använder min dagligen när jag fodrar och ger Irish Mash. Den var ingen dyr investing, men väl använd.
Bra vantar till dig själv!
Grep, jag gillar att använda min egen, mest därför att jag har speciella krav...
 
Sv: Startpaket till häst

vattenhink, om det inte ingår i stallhyran.
Foderhink mjuk, jag använder min dagligen när jag fodrar och ger Irish Mash. Den var ingen dyr investing, men väl använd.
Bra vantar till dig själv!
Grep, jag gillar att använda min egen, mest därför att jag har speciella krav...

När du säger mjuk foderhink, är det typ en sån här du menar?
4221691-origpic-cc5e13.jpg


Har sett sådana i en hel del stall även om vi inte har det i det stall hästen står just nu (har haft honom som medishäst innan, därav infon :p). Det ser onekligen rätt praktiskt ut för att bära i.
 
Sv: Startpaket till häst

Ett ylletäcke tycker jag man ska ha. Det är så användsbart. Det torkar blöt häst snabbt. värmen även om det blir blött. andas fantastiskt bra osv. De är användbara till så mycket.
Grimskaft är för övrigt bäst att splitsa själv. (så man får bra längd på dem) De som finns att köpa tycker jag är för korta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har läst så många trådar om hur man kan spara pengar genom att dra ner på hästens saker. Tex man kanske inte behöver 8 olika...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 277
Senast: McMarco
·
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6...
2
Svar
32
· Visningar
3 027
Senast: Graendal
·
W
Utrustning Har vi äntligen plockat i ordning på skåpet i stallet :banana: Fick faktiskt plats med sakerna även om man fick stapla lite och så...
2
Svar
23
· Visningar
2 170
Senast: wingil
·
W
Utrustning Jag har gjort en lista på saker som är nödvändiga när man skaffar häst. Säg till om jag har glömt någonting eller om jag har med...
Svar
9
· Visningar
1 878
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp