Startpaket till häst

Sv: Startpaket till häst

Att enbart ha tyglar extra räcker inte. Jag skulle hellre ha ett helt extra träns. Skillnaden i pris är inte så stor heller. :)
 
Sv: Startpaket till häst

Stallapotek behöver du ju ha komplett från dag 1, och där har du fått bra tips. I övrigt tycker jag att du kan vara rätt lugn, man märker vad man saknar allt eftersom. Om du bor i Göteborg är ju utbudet rätt stort så det är lätt att snabbt få tag i vad du behöver. Schabrak tex är lätt att plocka på sig alldeles för många med tiden ;)

Beroende på hur du täckar hästen så är regntäcken i dubbla uppsättningar något som är bra inför hösten, ifall något går sönder eller blir för blött. Om du vill kan du köpa ett med bättre kvalitet och ett billigare reservtäcke.

Lycka till och grattis till nya hästen :laugh:
 
Sv: Startpaket till häst

japp just precis! Den där hinken använder jag massor. Jag fodrar visst i krubban men alltsom oftas i den mjuka hinken.

En flaska b-vitaminer kan vara bra att ha nu inför hösten...
 
Sv: Startpaket till häst

Att enbart ha tyglar extra räcker inte. Jag skulle hellre ha ett helt extra träns. Skillnaden i pris är inte så stor heller. :)
Det ligger något i det där... :p

Stallapotek behöver du ju ha komplett från dag 1, och där har du fått bra tips. I övrigt tycker jag att du kan vara rätt lugn, man märker vad man saknar allt eftersom. Om du bor i Göteborg är ju utbudet rätt stort så det är lätt att snabbt få tag i vad du behöver. Schabrak tex är lätt att plocka på sig alldeles för många med tiden ;)

Beroende på hur du täckar hästen så är regntäcken i dubbla uppsättningar något som är bra inför hösten, ifall något går sönder eller blir för blött. Om du vill kan du köpa ett med bättre kvalitet och ett billigare reservtäcke.

Lycka till och grattis till nya hästen :laugh:
Stallapotek är det som står först på listan över vad som ska inhandlas :) Han har ju det som behövs för att kunna stå i hagen, vintertäcken, regntäcken och hela konkarongen, så egentligen har jag inte så mycket att panikinköpa... men det är ju lite svårt att låta bli ibland :angel:

japp just precis! Den där hinken använder jag massor. Jag fodrar visst i krubban men alltsom oftas i den mjuka hinken.

En flaska b-vitaminer kan vara bra att ha nu inför hösten...

Nu står häst kvar i sitt gamla stall, men när han flyttar så får jag ta reda på vad höanalysen säger innan jag vågar mig på att ge tillskott av något slag. Det här med foderstater är ju inte något som jag behövt bry mig om tidigare så just nu håller jag på att plugga för att överhuvudtaget förstå vad det är som menas när någon säger råprotein :o
 
Sv: Startpaket till häst

Låter nästan på ditt inlägg som de försvinner pga ditt samlande :p

(men hovkratsar är bra att ha flera, gärna med lite olika form på!)
 
Sv: Startpaket till häst

Tycker folk har räknat upp det som behövs. Lägger bara in ett egat tips på en sak som inte är livsnödvändig men bra att ha, sadelgjordsförlängare!
Om tex hästen går upp på sommaren, du provar en ny sadel och sadelgjorden inte passar till osv. Har haft samma sadelgjord till två helt olika hästar tack vare den, är verkligen guld värd enligt mig! (Har inte alltid lust att åka några mil för att inhandla en ny sadelgjord till en sadel man bara provar)
 
Sv: Startpaket till häst

Låter nästan på ditt inlägg som de försvinner pga ditt samlande :p

(men hovkratsar är bra att ha flera, gärna med lite olika form på!)

Lol, sorry to disapoint bot no. Mina har aldrig lyckats försvinna när jag har haft häst. Kan vara fördelen med att ha eget stall och bra ryktlåda :p
 
Sv: Startpaket till häst

b-vitaminer som ett stöd när de fäller och sätter päls! Till hösten alltså i detta läge. Vissa hästägare har aldrig b-vitaminer och det fungar bra, men jag som har en häst som är lite känslig över lag i hårremmen, kör b-vitamin höst och vår. Vad kul med ny häst! Lycka till
 
Sv: Startpaket till häst

Tycker folk har räknat upp det som behövs. Lägger bara in ett egat tips på en sak som inte är livsnödvändig men bra att ha, sadelgjordsförlängare!
Om tex hästen går upp på sommaren, du provar en ny sadel och sadelgjorden inte passar till osv. Har haft samma sadelgjord till två helt olika hästar tack vare den, är verkligen guld värd enligt mig! (Har inte alltid lust att åka några mil för att inhandla en ny sadelgjord till en sadel man bara provar)

Jag uppskattar även sådana här tips! :)
Alltid trevligt att ha en extralista på bra grejer som man kan köpa om man någon gång skulle känna sig ovanligt rik eller något sådant :angel:
 
Sv: Startpaket till häst

b-vitaminer som ett stöd när de fäller och sätter päls! Till hösten alltså i detta läge. Vissa hästägare har aldrig b-vitaminer och det fungar bra, men jag som har en häst som är lite känslig över lag i hårremmen, kör b-vitamin höst och vår. Vad kul med ny häst! Lycka till

Jag förstår :)
Ska fundera på detta! Och tack så mycket!
 
Sv: Startpaket till häst

Vad kul med egen häst:D

Har några små tips:

Handdukar, behöver man kanske inte köpa nya, kan ta uttjänta hemifrån. Men det brukar gå åt...
Diskborste, att diska ur krubba, vattenhink/vattenkopp mm.
Longerlina kan vara bra att ha...
Extra stigläder kan också vara värt att ha, rätt som det är så har man slitit ut de gamla...
Höbalskniv, om du ska ha höbalar.


Till stallapoteket kan det även vara bra att ha lite plåster och sterila kompresser för människor, ifall olyckan är framme...
Vass kniv
sidavbitare, om hästen trasslat in benet i något (eltråd, grindfjäder...) så är det lättare med sidavbitare än kniv när man ska få bort eländet...
hammare/gummiklubba (bl.a. för att slå ur snöstyltor på vintern)
 
Sv: Startpaket till häst

Helt overkill, men en liten sprayflaska med riktigt fin dusch, typ som vattenånga, samt linnehandduk att torka med efteråt. Kanonbra när man vill få till den där sista superfinishen så hästen blir riktigt blank. :)
 
Sv: Startpaket till häst

Tycker folk har räknat upp det som behövs

Tycker snarare att folk räknat upp allt som man samlat på sig efter sådär 5-10 år med egen häst och inte det TS egentligen frågade efter vilket var ett baspaket med det grundläggande :p
 
Sv: Startpaket till häst

Du kan dela upp det i vad som är rena sommarsaker nu också, t.ex. flugtäcken och liknande saker kanske inte är högsta prio just nu.
Däremot är sådant mycket billigare nu!

Du har listat bra grejer, en sak som jag försöker se till att ha är regntäcken att varva med, blir det en blöt höst är det ruskigt
tråkigt om täckena inte riktigt hinner torka mellan användningarna.

Extra grimmor, grimskaft och sådana saker som går åt. Använder man boots och benskydd kan det vara bra att ha dubbel
uppsättning om man skulle tappa ett benskydd eller en boots, det är mest irriterande men i alla fall.

I mitt stallapotek har jag alltid;
alsollösning
alsolsprit
väteperioxid
elizabeth arden 8 hour cream (till småsår, skavsår, mungipor, outstanding!)
klisterlindor
hirudoid
sedalin/vetranquil om möjlighet finns
sax
kanyler
plastspruta (finns på apoteket, om man behöver spruta in i ett sår t.ex.)
fixomull

det här ovan är ju en smaksak men jag tycker jag klarar mig bra med det!

broddverktyg som är riktigt bra är ovärderligt!
 
Sv: Startpaket till häst

Tycker snarare att folk räknat upp allt som man samlat på sig efter sådär 5-10 år med egen häst och inte det TS egentligen frågade efter vilket var ett baspaket med det grundläggande :p

Jag kan nog hålla med dig här :D Mycket kan man köpa allteftersom, lite i taget.

TS: jag har nyligen (för en vecka sen... :angel:) köpt ny häst. Håller mig till kvalitétssaker denna gång. Jag har:
- stallapotek
- grimmor och grimskaft (en liten hög, har legat oanvända i garderoben ett rätt bra tag - köpte en hel del till förra hästen)
- sadel, sadelgjord, stigläder, stigbyglar (äger flera par stigläder, och stigbyglar, också kvar från förra hästen. Men kan man sy med "sadelmakarsöm" för hand, tycker jag att man oftast bara behöver ett par stigläder. Förutsatt att läderkvalitén är god, är det i regel sömmarna som slits bort först.)
- träns, bett, tyglar (ska köpa ett par tyglar till, men ett helt huvudlag känns en smula overkill att ha liggandes hemma "in case of". Kvalitétsläder går inte av hux flux, och är olyckan framme så får man masa sig iväg och köpa ett nytt.)
- groomingbag med ryktdon, hovkrats (2st, då de ofta får fötter) + -borste, insektsspray (ska kompletteras med pälsglans)
- schabrak (har ett, samt en "skräpvoljock" som reserv. Ska köpa ett schabrak till.)

I garderoben ligger även ett ulltäcke och ett fleecetäcke, lite reflexer (ska kompletteras inom kort, då mörkret närmar sig) etc som också är kvar från förra hästen. Eftersom hösten närmar sig, ska regntäcke (1-2st) inhandlas också. Behöver hästen benskydd, så behövs förstås en uppsättning sådana också.
 
Senast ändrad:
Sv: Startpaket till häst

Jag står fast vid att två träns är minimum. Jag har lyckats genom åren att göra sönder ett nackstycke och ett par tyglar. Inget av det på hemmaplan utan dels tävling och dels träning. Jag har alltid med mig reservträns när jag åker i väg. För det är lagom drygt att inte kunna starta nästa klass eller betala för en träning som man inte kan deltaga på. Och det var inget annat än kvalitetsträns som gett med sig för min del.
 
Sv: Startpaket till häst

Mycket grejer räcker det ju att man handlar när det behövs! Jag själv hade aldrig köpt något extra bara för att det kan vara bra om något går sönder, sen att jag har 10 träns till tre hästar är ju något helt annat. :angel:

Täcken är det bra att ha flera av, ifall om det inte hinner torka och så. Du ska inte ha något stalltäcke? Fleece eller något annat sorts svettäcke?
Likadant med schabrak, bra att ha i alla fall två till att börja med. Men sånt är väl ändå något som alla hätsmänniskor samlar på sig alldeles för mycket av? ;)
 
Sv: Startpaket till häst

Mycket grejer räcker det ju att man handlar när det behövs! Jag själv hade aldrig köpt något extra bara för att det kan vara bra om något går sönder, sen att jag har 10 träns till tre hästar är ju något helt annat. :angel:

Jag håller helt med, det blir massor av grejer ändå! Täcken och en extra grimma är bra att ha men i övrigt skaffar jag nytt när det behövs, inte för att samla på mig ett helt reservlager. Så ofta slits väl inte tex stigläder ut och då kan man köpa nya när man ser att det behövs. Skulle de nu gå av så får jag väl rida utan stigbyglar eller avstå ridningen just den dagen, i väntan på nya.

Visst har jag själv fler träns än vad jag har hästar. Det är lätt att hitta något snyggt som man "måste" ha ;) och smidigt när man använder olika bett. Men som startpaket tycker jag inte alls att det är något man behöver.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har läst så många trådar om hur man kan spara pengar genom att dra ner på hästens saker. Tex man kanske inte behöver 8 olika...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 278
Senast: McMarco
·
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6...
2
Svar
32
· Visningar
3 027
Senast: Graendal
·
W
Utrustning Har vi äntligen plockat i ordning på skåpet i stallet :banana: Fick faktiskt plats med sakerna även om man fick stapla lite och så...
2
Svar
23
· Visningar
2 170
Senast: wingil
·
W
Utrustning Jag har gjort en lista på saker som är nödvändiga när man skaffar häst. Säg till om jag har glömt någonting eller om jag har med...
Svar
9
· Visningar
1 879
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp