Startsignal dressyr

kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Har en fundering. Hur är startsignalen i dressyr? Hur går det till? Får jag den direkt när dom släpper in mig på banan, hälsar dom bara och att jag ska tolka det som en startsignal?
Vet inte om tävlingen det handlar om har så man kan rida utanför tävlingsbanan eller inte.
 
Det kan variera lite hur lång tid det tar innan man får startsignal. Oftast sitter domaren och skriver det sista på föregående ryttares protokoll när man kommer in. Startsignalen inomhus är oftast en ringklocka, utomhus kan det vara en biltuta om domaren sitter i bil. Ofta reser sig domaren upp när du fått startsignal och står fram till hälsningen.
 
Hej!
Har en fundering. Hur är startsignalen i dressyr? Hur går det till? Får jag den direkt när dom släpper in mig på banan, hälsar dom bara och att jag ska tolka det som en startsignal?
Vet inte om tävlingen det handlar om har så man kan rida utanför tävlingsbanan eller inte.
Jag antar att det är lätt klass du rider? Då brukar man bli insläppt på banan och få rida runt en liten stund innan domaren antingen säger varsågod, ringer i ringklocka eller blåser i visselpipa. Vi brukar ha ringklocka på en bana och visselpipa på den andra.
 
Okej tack!
Ja det är en lätt klass, första gången i dressyr!
Bara rädd att jag ska missa när jag fått startsignal och rida runt som ett fån :cautious:
Det brukar väl stå funktionärer också och "släppa in en" på banan, hört så mycket om collecting ring och inte osv och allt känns lite blurrigt.
 
Okej tack!
Ja det är en lätt klass, första gången i dressyr!
Bara rädd att jag ska missa när jag fått startsignal och rida runt som ett fån :cautious:
Det brukar väl stå funktionärer också och "släppa in en" på banan, hört så mycket om collecting ring och inte osv och allt känns lite blurrigt.
På senaste tävlingen hade vi två banor bredvid varandra. En av domarna steg ut ur bilen och sa namn och varsågod och rid (eller liknande), den andra sa namn, varsågod och visslade. Det hände att en (i en av de medelhöga klasserna) trodde att hon fått signal och började rida, det var inte mer än att domaren sa till henne att hon inte fått signal än och att hon får vänta lite till innan starten (domaren satt fortfarande och skrev på föregående). Det var flera som frågade om man skulle gå in och rida på banan först eller hur man skulle göra - så du behöver inte vara orolig över att du är den enda som inte är helt säker på hur det går till :)
 
På senaste tävlingen hade vi två banor bredvid varandra. En av domarna steg ut ur bilen och sa namn och varsågod och rid (eller liknande), den andra sa namn, varsågod och visslade. Det hände att en (i en av de medelhöga klasserna) trodde att hon fått signal och började rida, det var inte mer än att domaren sa till henne att hon inte fått signal än och att hon får vänta lite till innan starten (domaren satt fortfarande och skrev på föregående). Det var flera som frågade om man skulle gå in och rida på banan först eller hur man skulle göra - så du behöver inte vara orolig över att du är den enda som inte är helt säker på hur det går till :)
Tack!
På den här tävlingen så är framridningen i ett ridhus och programmet i ett annat. Bör jag själv gå mot ridhuset där programmet sker i rätt tid, eller kommer en funktionär och " håller reda på än"?
 
Tack!
På den här tävlingen så är framridningen i ett ridhus och programmet i ett annat. Bör jag själv gå mot ridhuset där programmet sker i rätt tid, eller kommer en funktionär och " håller reda på än"?
Det får du hålla reda på själv. Oftast är det ju fasta tider så brukar inte vara svårt 😊
 
Tack!
På den här tävlingen så är framridningen i ett ridhus och programmet i ett annat. Bör jag själv gå mot ridhuset där programmet sker i rätt tid, eller kommer en funktionär och " håller reda på än"?
Ett tips är att kolla in vem som ska starta precis före dig. Kika på vem det är och kolla vad hästen har för nummer (eller fråga, helt enkelt). När den personen går iväg vet du att det är du nästa gång. Förhoppningsvis (men inte alltid) finns det högtalare som hörs ner till framridningen, och förhoppningsvis säger speakern startnummer (som ju inte är samma som hästnummer!) - då blir det lätt att ha koll på när det är ens tur. (Men håll reda på eventuella strykningar.)
Och du kan alltid säga till funktionären på framridningen att det är första gången du tävlar och att de gärna får säga till om det är något. Funktionärer är oftast väldigt hjälpsamma.
 
Ta reda på om det är collecting ring där du ska starta, i så fall ska du in i collecting ring när ekipaget före dig går in på banan och ekipaget före denne släpps ut, dvs du behöver vara vid ridhuset ca 7-10 min innan start. Ibland är det två ekipage i collecting ring och då vill de ha dit dig ytterligare ett ekipage tidigare.
 
Ta reda på om det är collecting ring där du ska starta, i så fall ska du in i collecting ring när ekipaget före dig går in på banan och ekipaget före denne släpps ut, dvs du behöver vara vid ridhuset ca 7-10 min innan start. Ibland är det två ekipage i collecting ring och då vill de ha dit dig ytterligare ett ekipage tidigare.
Det finns dock inget krav på att man måste vara i collecting ring, jag använder aldrig det för jag har ingen lust att snurra runt i pyttecirkel i 10 min. Så vill man rida fram som vanligt så anländer man till banan nån minut eller så innan start. Om man kan se banan går jag dit ungefär när galoppen börjar för ekipaget innan.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 730
Senast: hhere
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: Nikan
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
774
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp