Bukefalos 28 år!

Statlig skatt

MissFideli

Trådstartare
Jag kommer ev gå över gränsen för statlig skatt i år. Sköts det automatiskt då, eller måste jag själv se till att det dras? Syns det som egen ruta på deklarationen sen, så jag ser att det blivit rätt?
 
Jag kommer ev gå över gränsen för statlig skatt i år. Sköts det automatiskt då, eller måste jag själv se till att det dras? Syns det som egen ruta på deklarationen sen, så jag ser att det blivit rätt?
Din uppgift är att informera SKV om vilka inkomster du haft genom att leverera en deklaration med korrekt ifyllda uppgifter. Sedan är det SKVs uppgift att räkna ut skatten och redovisa vad som ska betalas in, ifall det inte redan är gjort genom preliminära inbetalningar av arbetsgivaren.

Jag har aldrig betalat statlig skatt men antar att det dyker upp som en rad bland de andra som redan finns i skatteuträkningen...
 
Din uppgift är att informera SKV om vilka inkomster du haft genom att leverera en deklaration med korrekt ifyllda uppgifter. Sedan är det SKVs uppgift att räkna ut skatten och redovisa vad som ska betalas in, ifall det inte redan är gjort genom preliminära inbetalningar av arbetsgivaren.

Jag har aldrig betalat statlig skatt men antar att det dyker upp som en rad bland de andra som redan finns i skatteuträkningen...

Fast skatten dras ju innan deklarationen kommit? Jag går ju över den gränsen i december troligen. Eller menar du att statlig skatt vanligtvis betalas in efter deklarationen?
 
Förr fanns det väl en månatlig gräns också, så kom du över den gränsen någon/några månader så drogs statlig skatt på överskjutande. Men kom man inte upp över den årliga gränsen, så fick man tillbaka på skatten året efter. Nu hittar jag inget om en månatlig gräns.
 
Fast skatten dras ju innan deklarationen kommit? Jag går ju över den gränsen i december troligen. Eller menar du att statlig skatt vanligtvis betalas in efter deklarationen?
Slutlig skatt bestäms när du har deklarerat. Har arbetsgivaren betalat in för lite skatt drabbas du av restskatt.
 
Fast skatten dras ju innan deklarationen kommit? Jag går ju över den gränsen i december troligen. Eller menar du att statlig skatt vanligtvis betalas in efter deklarationen?
Skatt baseras på årsinkomsten, inte den enskilda månadens inkomst. Din arbetsgivare drar preliminär skatt vid löneutbetalningen varje månad och så justeras det exakta beloppet efter att du deklarerat (och då kan du få tillbaka på skatten respektive behöva betala restskatt). Hur skatten betalas in eller deklareras skiljer sig inte mellan statlig och kommunal skatt - jag har betalat statlig skatt i många år och har aldrig haft koll på vad som är vad. Det sker "automatiskt" på samma sätt som när man betalar enbart kommunal skatt.
 
Fast skatten dras ju innan deklarationen kommit? Jag går ju över den gränsen i december troligen. Eller menar du att statlig skatt vanligtvis betalas in efter deklarationen?
Menar du AGs förhandsinbetalningar? De görs väl enligt tabell om inte du själv har bett dem att dra på något annat sätt?
 
Jag kommer ev gå över gränsen för statlig skatt i år. Sköts det automatiskt då, eller måste jag själv se till att det dras? Syns det som egen ruta på deklarationen sen, så jag ser att det blivit rätt?
Har du fast månadslön utan större skillnader mellan månaderna så kommer det lösa sig via din arbetsgivares månatliga inbetalningar.

Har du sidoinkomster från annat ställe måste du meddela dem om att dra mer än standard 30%.

Skatten dras enligt tabell varje månad. Är din skattetabell nr 33 så kommer din arbetsgivare dra skatt enligt den tabellen efter varje månads bruttolön. Det gör att är du sjuk/tjänstledig kan du halka under gränsen den enstaka månaden och få restskatt i deklarationen om du totalt ligger nära gränsen och inte gör andra avdrag.

Men det blir ju inga större summor om du till majoriteten arbetar.
 
Fast skatten dras ju innan deklarationen kommit? Jag går ju över den gränsen i december troligen. Eller menar du att statlig skatt vanligtvis betalas in efter deklarationen?

Tipsar om att du kan följa hur du ligger till på ett ungefär på skv hemsida. Jag brukar stämma av regelbundet. På det sättet behöver du inte få några överraskningar. Den prel uträkningen brukar stämma väldigt bra. Du hämtar inkomstuppgifterna från din sida på skv. I skatteuträkningen kan du också lägga in underskott av kapital (ränteavgifter) och kolla ränteavdraget.

https://app.skatteverket.se/rakna-s...trakning/rakna-ut-skatt/fyll-i-dina-uppgifter
 
Fast skatten dras ju innan deklarationen kommit? Jag går ju över den gränsen i december troligen. Eller menar du att statlig skatt vanligtvis betalas in efter deklarationen?
Kommer du över gränsen även när du räknar på årsinkomsten? Iom att du skrev att du går över i december.
 
Har du fast månadslön utan större skillnader mellan månaderna så kommer det lösa sig via din arbetsgivares månatliga inbetalningar.

Har du sidoinkomster från annat ställe måste du meddela dem om att dra mer än standard 30%.

Skatten dras enligt tabell varje månad. Är din skattetabell nr 33 så kommer din arbetsgivare dra skatt enligt den tabellen efter varje månads bruttolön. Det gör att är du sjuk/tjänstledig kan du halka under gränsen den enstaka månaden och få restskatt i deklarationen om du totalt ligger nära gränsen och inte gör andra avdrag.

Men det blir ju inga större summor om du till majoriteten arbetar.

Jag har en utlåningsersättning inom samma arbetsgivare, så det är mycket mer än min ordinarie lön men fortfarande från samma ställe. Är inte sjukskriven/tjänstledig.
 
Kommer du över gränsen även när du räknar på årsinkomsten? Iom att du skrev att du går över i december.

Jag har extra ersättning nu. Så beroende på hur jag jobbar, riskerar jag gå över i december. Men jag vet inte eftersom jag inte vet hur jag kommer jobba.
 
Skatt baseras på årsinkomsten, inte den enskilda månadens inkomst. Din arbetsgivare drar preliminär skatt vid löneutbetalningen varje månad och så justeras det exakta beloppet efter att du deklarerat (och då kan du få tillbaka på skatten respektive behöva betala restskatt). Hur skatten betalas in eller deklareras skiljer sig inte mellan statlig och kommunal skatt - jag har betalat statlig skatt i många år och har aldrig haft koll på vad som är vad. Det sker "automatiskt" på samma sätt som när man betalar enbart kommunal skatt.

Grejen är den att varken jag eller arbetsgivaren vet om jag kommer gå över eller ej. Så då kan de alltså inte betala in nått och jag åker på restskatt oavsett?
 
Grejen är den att varken jag eller arbetsgivaren vet om jag kommer gå över eller ej. Så då kan de alltså inte betala in nått och jag åker på restskatt oavsett?
Jag betalar inte statlig skatt, men som jag fattat det så betalar man bara den högre procentsumman på den överskjutande delen. Det borde inte bli några enorma summor restskatt även om det skulle missas. Vill du säkra upp kan du ju alltid göra en extra inbetalning till ditt skattekonto.
 
Jag betalar inte statlig skatt, men som jag fattat det så betalar man bara den högre procentsumman på den överskjutande delen. Det borde inte bli några enorma summor restskatt även om det skulle missas. Vill du säkra upp kan du ju alltid göra en extra inbetalning till ditt skattekonto.

Nej, det blir inte mycket i år i så fall. Får väl se vad årslönen blir. Får reseersättning från jobbet, så kommer inte göra några sådana avdrag kommande deklaration. Annars hade det ju löst sig där.
 
Grejen är den att varken jag eller arbetsgivaren vet om jag kommer gå över eller ej. Så då kan de alltså inte betala in nått och jag åker på restskatt oavsett?
AG vet aldrig vad du ska betala i skatt, de gör bara avdragen efter den skattetabell de fått info om ska gälla för dig.
 
Grejen är den att varken jag eller arbetsgivaren vet om jag kommer gå över eller ej. Så då kan de alltså inte betala in nått och jag åker på restskatt oavsett?
Men alltså..

När lönen sammanställs vid brytdatum innan den betalas ut så må väl den som gör det jobbet vara kapabel att se om du går över lönegränsen eller inte och sen följa korrekt skattetabell som vanligt.

Finns väl ingen ag som gör skatteinbetalningen långt innan lönen för månaden är fastställd.
 
Men alltså..

När lönen sammanställs vid brytdatum innan den betalas ut så må väl den som gör det jobbet vara kapabel att se om du går över lönegränsen eller inte och sen följa korrekt skattetabell som vanligt.

Finns väl ingen ag som gör skatteinbetalningen långt innan lönen för månaden är fastställd.

Ja, det var väl så jag trodde med. Men här sägs ju att arbetsgivaren inte vet det?
Huruvida de har koll på årslönen, vet jag inte. Därav tråden...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
562
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
531
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
939
Senast: Tonto
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 287
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp