Statusreflektion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har skrivit mindre än jag har velat den sista tiden. Skrivandet är ju så välgörande för mig, jag skulle gärna vilja skriva mer egentligen, men har inte kommit mig för. Till viss del beror det på att jag inte riktigt har något bra ställe att skriva på när jag är hemma. Jag har en laptop som jag sitter med i knät i soffan, men jag tycker att det är obekvämt, så jag drar mig för att göra det. Jag sätter igång laptopen en gång i månaden när jag ska betala räkningar, annars sköter jag resten av mina ärenden på telefonen.
Men på telefonen blir det inte mycket skrivet...

Jag är ledig från jobbet i över två veckor nu över helgerna. Jag begriper inte riktigt varför men det gör mig låg och dyster. I somras när jag hade semester blev jag riktigt deppig. Konstigt. Varför kan jag inte njuta av att vara ledig? Varför blir jag dyster av att vara ledig? Vad är det som är fel?

Det är konstigt det där när man inte vet vad som är fel. Jag menar – vem ska veta om inte jag?... Jag fascineras så över det. Förut när jag bodde i en Stockholmsförort så blev jag alltid smått galen av längtan varje gång jag var ute och åkte med bilen på lantliga vägar. Det var som om det gjorde ont i mig så mycket som jag ville ha vartenda litet hus jag såg i varje skogsbryn. Men sen jag flyttade ut på landet så har den värken försvunnit, och jag känner mig äntligen hemma där jag bor på ett sätt jag inte gjort förut. Som ett mentalt skoskav som har läkt. Men jag fattade verkligen inte DÅ att jag längtade bort från stan så himla mycket. Tänk att man kan längta så mycket till nånting utan att vara medveten om det!...

Under semestern har jag i alla fall gjort några upplyftande saker. Bl.a. så har jag besökt Äventyrsgruvan. Det var häftigt! Det är en relativt orörd gruva som man får utforska genom att gå och klättra och kräla och ta sig fram på bästa sätt. Somliga dyker visst i gruvan också, men det är inget för mig. Man kan gå på vandringstur i gruvan, men jag valde ”äventyrsturen” som visst innehöll en hel del klättring. Så pass mycket att jag blev imponerad av mig själv att jag faktiskt klarade det. :D Det blev tydligen mina muskler också, för det tog flera dar för mig att bli människa igen efter träningsvärken from hell... :p Galet roligt var det i alla fall, kan varmt rekommenderas! Och om jag klarade det – dvs en medelålders överviktig klumpig tant med knackig fysik och ständig smärta – så klarar nog majoriteten av alla människor att gå där utan problem.

Sen har jag provat ett privatpass mediyoga. Och det var väl helt fantastiskt, men yogapasset bröt verkligen igenom mitt nu dom senaste veckorna annars lite halvslokörade halvdystra jämngråa sinnestillstånd. Efter passet så kände jag mig helt fylld av en genuin innerlig GLÄDJE i både kropp och själ under ett dygn! Underbart! Fick med mig instruktioner för ett pass hem, och nu är min intention att verkligen se till att göra detta till en daglig rutin under en period. Jag MÅSTE. För min hälsa och mitt välmående. Jag MÅSTE se till att jag lyckas förmå mig till det...

Jag har i alla fall påbörjat ett projekt som har lite med genomförandet av ovanstående att göra: ”projekt inspirationsrum”! :)
Vi hade ett rum som tidigare var gästrum, men gästsängen flyttades till ett annat rum och sen blev det mest ett meningslöst upplagsrum av det lilla rummet. När jag tillräckligt många gånger hade konstaterat att jag saknar dels ett bra ställe att sitta och skriva på datorn på, dels att sitta och läsa på och dels att yoga på, så slog jag plötsligt ihop dessa tankar med irritationen över det fula lilla upplagsrummet. Och nu har jag röjt ur rummet, samt varit en vända på IKEA för att åtminstone börja nånstans...

Jag har alltså ett rum på kanske knappt 8 kvm, i rummet står ett gammalt allmogehörnskåp samt en gammal moraklocka som inte kan flyttas, och dessa två möbler måste jag alltså utgå ifrån. Det jag vill ha är ett ”Inspirationsrum” där jag ska trivas och tycka lite extra bra om att vara, det ska vara vackert och inspirerande och jag ska kunna sitta och läsa och skriva samt göra yoga i rummet.
Hmmm.... – Jag som inte har några direkt jättespontana talanger som inredare... ;) Hur ska jag bära mig åt för att få till den känslan som jag vill ha?!?

Jag har tagit det i steg. Flyttat bort saker ur rummet, skjutit runt lite på dom grejer som måste stå kvar där, och sen bara satt mig och tittat och försökt känna in rummet. Vad saknas? Vad kan förbättras?
Jag köpte nya gardiner och en ny matta med mål att ljusa upp rummet. Nu vill jag ha nånting som gör rummet mer sprakande, skirt och kärleksfullt. Nånting glittrande. Men jag har egentligen ingen budget, vilket gör det hela lite mer utmanande... Måste ju hitta nånting att sitta bekvämt i och en bra lösning för datorn också. Många grejer kan man ju kanske hitta billigt på blocket, men då gäller det att jag själv vet vad jag vill ha. En läsfåtölj eller en sittsäck? Ett krav är att jag måste kunna sitta i skräddarställning när jag skriver, vilket gör att dom flesta fåtöljer faller bort, eftersom armstöden är i vägen.

Åh – jag vill ha klart rummet NU! Det här med inredningsfasen är inte så kul enligt mig. Jag vill kunna börja använda rummet! Att det står halvfärdigt är mest bara irriterande... Samtidigt så är det väldigt viktigt att jag får en bra känsla i rummet. Jag har lätt för att bli FÖR praktisk och bara se till funktion och inte utseende. Och utan inredningsdetaljerna så försvinner den där extra inspirerande känslan som jag är ute efter med rummet. Så jag måste försöka koncentrera mig och få till inredningen bra.

Sen har jag ätit så jävla mycket mat under december att jag har exploderat i vikt och är ständigt illamående också, men samtidigt är jag ständigt vrålhungrig som vanligt på grund av mina puckade hormoner som alltid är i obalans. Nu måste jag försöka leva som en asket under januari för att åtminstone komma tillbaks till min vanliga vikt, men det känns verkligen ”sådär” lockande... :meh: :wtf:
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 064
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte fattar är varför det är så jävla mycket skillnad hur JAG ska tänka motför hur allaandra är OM MIG. Som några exempel...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 323
Senast: IzeUnicorn
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 723
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp