Steel cut oats?

Exile

Trådstartare
Det här kanske inte förtjänade en egen tråd egentligen men var lite osäker på var jag skulle ställa frågan. Kanske skulle vi haft en generell tråd för typ kortare frågor/tips om mat? :)

I alla fall.. Steel cut oats, är det nåt att ha? Blir det godare gröt? bättre chokladbollar? Har lite svårt att fatta skillnaden mellan dessa och typ fiberhavregryn..
 
Det här kanske inte förtjänade en egen tråd egentligen men var lite osäker på var jag skulle ställa frågan. Kanske skulle vi haft en generell tråd för typ kortare frågor/tips om mat? :)

I alla fall.. Steel cut oats, är det nåt att ha? Blir det godare gröt? bättre chokladbollar? Har lite svårt att fatta skillnaden mellan dessa och typ fiberhavregryn..
Ja! Godare gröt.
 
Smakmässigt eller bara konsistens? Jag fattade som att det skulle bli mer tuggmotstånd och jag vet inte riktigt hur mycket sådant man vill ha i gröt?
 
Smakmässigt eller bara konsistens? Jag fattade som att det skulle bli mer tuggmotstånd och jag vet inte riktigt hur mycket sådant man vill ha i gröt?

Det är svårt att urskilja exakt smak och konsistens. Men för mig är det konsistensen som är tydliga skillnaden och då tycker jag man helt kommer ifrån det där lite soggiga smaken i munnen man får av vanliga valsade.
 
Tipsar om nakenhavre, blötlägg och koka gröt på. Där pratar vi god gröt! Helt annan konsistens och dessutom högre fiberinnehåll samt mer fett och protein enl de listor jag hittat.
 
Älskar! Brukar koka i 50/50 mjölk och vatten, eller riktig lyx bara mjölk. Gör jag rågflingegröt bara vatten. Hur som, riktigt gott med lite lingonsylt och en liten klick smör ^^
 
Vad är det egentligen för skillnad på steel cut oats och vanlig havrekross?
Eller är det samma sak fast man kan ta dubbla priset ifall man använder engelsk text på på paketet?
 
Vad är det egentligen för skillnad på steel cut oats och vanlig havrekross?
Eller är det samma sak fast man kan ta dubbla priset ifall man använder engelsk text på på paketet?

Samma.Men var kan man köpa Havrekross som är livsmedelsklassad? Har bara hittat Saltå Kvarn hittills och det är no way jose.
 
Samma.Men var kan man köpa Havrekross som är livsmedelsklassad? Har bara hittat Saltå Kvarn hittills och det är no way jose.
Jag har inte fattat att det var kross för jag såg det beskrivet som variantform av havregryn. Trodde det var klippt tunnare så det hade samma användning. Gryn/flingor och kross/klippt är ju helt olika produkter med olika egenskaper.

Får reflexartad aversion när man aktivt utrotar svenska ord på det sättet.
 
Det här kanske inte förtjänade en egen tråd egentligen men var lite osäker på var jag skulle ställa frågan. Kanske skulle vi haft en generell tråd för typ kortare frågor/tips om mat? :)

I alla fall.. Steel cut oats, är det nåt att ha? Blir det godare gröt? bättre chokladbollar? Har lite svårt att fatta skillnaden mellan dessa och typ fiberhavregryn..
Älskar! Köper alltid med mig från USA, tycker de har lite grövre varianter än den som Axa har. Men den funkar också!
Godare gröt, lite tuggigare konsistens. Funkar bra i overnight oats också men skulle inte välja till chokladbollar då det blir för hårt att tugga på när det inte är uppsvällt.
 
Jag har inte fattat att det var kross för jag såg det beskrivet som variantform av havregryn. Trodde det var klippt tunnare så det hade samma användning. Gryn/flingor och kross/klippt är ju helt olika produkter med olika egenskaper.

Får reflexartad aversion när man aktivt utrotar svenska ord på det sättet.

Jag skulle gärna köpa havrekross till halva priset, men har inte hittat än. Tills dess tänker jag inte låta det anglifierade namnet hindra min morgonnjutning.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 579
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 811
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp