Steel Joint m,m

M

mumas

hej !
Undrar om ngn använder steel joint här eller har använt .. i vilket syfte och vilken erfarenhet av det har ni??
Sen har jag en fråga ang korn kross, har hört sen långt tillbaka att man ska väldigt föriktigt med korn för det kan ge en slags förgiftning, ngn som vet hur det ligger till?
Tacksam för svar!!! :bow:
 
Sv: Steel Joint m,m

Jag har använt Steel Joint till min ena häst i ca 6 veckor nu. Köpte det för att hon hade riktigt taskiga, trasiga framhovar när hon kom hem från betet.

På bara några veckor så hinner man ju inte se något direkt resultat, men hon ser faktiskt betydligt bättre ut i hovarna nu än för två måander sedan. Om det är Steel Joints förtjänst eller beror på något annat - ja, det är ju svårt att uttala sig om. Men jag tänker iaf köra med Steel Joint några skoningar framöver nu o se om förbättringen fortsätter.
 
Sv: Steel Joint m,m

Ok! Ja det låter ju bra, frågan är om det är steel Jointen då!! Det är så mkt reklam för olika fodernu förtiden så man vet inte ricktigt vad som är bäst... Tack för svaret :bow:
 
Sv: Steel Joint m,m

Nån mer som känner till steel joint? :angel:
 
Sv: Steel Joint m,m

Hej! Jag har använt Steel Joint till min häst sedan i sommras. Hon har fått väldigt bra hovkvallitet och är mkt fin i pälsen :love:
I våras fick hon en spricka i ett knä och då tyckte jag det var lägligt eftersom det hjälper skelettet. Hon är i gång som vanligt och har inte haft några besvär alls av skadan. Hoppas det var lite svar på din fråga;) Mvh Ulrica
 
Sv: Steel Joint m,m

Använder Steel joint sedan något år tillbaka. Ser en klart förbättrad hovkvalitet och fin hårrem.
 
Sv: Steel Joint m,m

Hej!
Har använt steel joint till mina hästar under ca 1 år, fungerade faktiskt riktigt bra för hovarna på allihop. Var väldigt nöjd tills min ponny blev sjuk... Hon fick ont i kroppen, hade konstanta brunstsymtom och stog på bakbenen vid hantering. Åkte till en hästgynekolog som efter blod och urinprov konstaterade kalciumöverskott.

Hade det året inte något höjdarhö utan jag fick tillsätta lusern, också det med "mycket" kalcium.

Efter detta vågade jag inte fortsätta med steel joint till någon av hästarna... med resultat kexiga hovar igen. :(
Men två veckor senare var ponnyn som vanligt! :)

Jag säger inte att steel joint är dåligt men var på din vakt mot konstiga reaktioner. Vissa hästar är känsligare än andra.
 
Sv: Steel Joint m,m

Min kuse har fått Steel Joint i drygt ett år pga hans dåliga hovar och jag har märkt stor skillnad. Men jag är inte säker på att det bara beror på SJ, har även bytt hovslagare..
 
Sv: Steel Joint m,m

Oj vad tråkigt ...
Jag som var orolig redan innan för mitt kalciumöverskott :crazy: . Funderar på att byta bort min steel joint just därför. Annars har det varit toppen för mina pållar, hovar och päls är jättebra, men problemet är det f*rb*nnade kalciumet ...
 
Sv: Steel Joint m,m

Tror nog att det är bättre att hålla koll på det totala kalciumvärdet än att skylla på just Steel joint....
Om man fodrar med steel joint som dokumenterat inhåller i princip ingen fosfor, ska man ha en grovfoderanalys så man vet om man behöver tilsätta tex fosforbalans...
Och givetvist att man räknar med vad som tillsätts i övrigt foder också....
Mycket viktigt ffa till unghästar!
Kvoten kalcium/fosfor ska vara inom riktmärkena...
 
Sv: Steel Joint m,m

Det gör jag också. Använder fosfosbalans alltså. Men jag har ett kalciumöverskott redan med högivan, och därför är det dumt att det finns såna mängder kalcium i SJ också. Får problem med det varje år :(

Självklart är fosforbehovet täckt, och kvoten hög men sådär okej, men det är ju fortfarande bäst om man slipper det där överskottet.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 496
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 138
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 052
Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 341
Senast: valegro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp