steg-för-steg guide för klippning av häst

Lena

Trådstartare
Skulle önska om nån lite pedagogiskt skulle kunna berätta hur ni brukar klippa era hästar. Alltså inte vilken typ av klippning utan just hur ni gör. Mina lurviga saker ska slippa pälsen i år så de kan tränas ordentligt men då jag bara klippt får! tidigare så kan lite tips vara på sin plats...

Framförallt ger det bäst resultat klippa mothårs eller kan man klippa medhårs? Var på hästkroppen brukar ni börja (I detta fall ska hästarna helklippas utom på benen)? Finns det nåt bra sätt skydda manen så man inte råkar komma åt den i nåt hack (långa, tjocka, kallblodsmanar)?
 
Sv: steg-för-steg guide för klippning av häst

Jag brukar börja klippa halsen. Sen resten av kroppen. Har jag en häst dom inte gillar stå still då klipper jag alla "linjer" först. Klipper mothårs, går det klippa medhårs?... Skyddar inte månen, viker över den när jag är klar med en sida. Svansen har jag flätat nån gång. Men tycker inte det behövdes. Startar alltid maskinen innan, och framför hästen. Så den inte blir rädd. Är den vän så klipper jag direkt.
 
Sv: steg-för-steg guide för klippning av häst

Det låter väl mest logiskt att klippa mothårs så håren kommer in i bladen och inte bara glider under. Att klippa halsen först kändes som en bra idè, där är ju även kroppsformen ganska tydlig så man kan få raka klara linjer. Men när man ska börja med resten ev kroppen, blir det bäst att börja längst bak på bakbenen å klippa till virveln eller kan man göra ett drag från bakbenen ända fram till den redan klippta halsen? Finns säkert nåt logiskt och självklart svar där men alla förslag tas tacksamt emot
 
Sv: steg-för-steg guide för klippning av häst

Det låter väl mest logiskt att klippa mothårs så håren kommer in i bladen och inte bara glider under. Att klippa halsen först kändes som en bra idè, där är ju även kroppsformen ganska tydlig så man kan få raka klara linjer. Men när man ska börja med resten ev kroppen, blir det bäst att börja längst bak på bakbenen å klippa till virveln eller kan man göra ett drag från bakbenen ända fram till den redan klippta halsen? Finns säkert nåt logiskt och självklart svar där men alla förslag tas tacksamt emot

Jag klipper hals-mage-bak. Men börjar med alla linjer då hästen kan bli uttråkad efter ett tag. svårt att få till raka linjer då, om den trampar runt. Gör så långa drag det går för att få så ite ränder som möjligt.
 
Sv: steg-för-steg guide för klippning av häst

Min häst är snäll att klippa och står snällt,så jag började bara med att klippa på halsen, sen förtsätter man bara tills det är klart.
 
Sv: steg-för-steg guide för klippning av häst

*kl*
Jag brukar börja med att stoppa tussar i öronen på min häst om det är första gången för året jag klipper då hon är rätt ljudkänslig och kan klaga lite precis i början om man har en högljudd maskin. Även om det kanske inte dämpar ljudet så mycket så blir hon mer fokuserad på att det sitter nåt i öronen än att klippmaskinen låter. Har man klippt någon gång tidigare nära i tiden så kommer hon ihåg vad maskinen är för nåt och då brukar hon inte bry sig alls så då behövs inget i öronen.
Ska det inte helklippas så ritar jag ut klippningen med en krita/kolbit eftersom jag annars har en tendens att tycka att "ojdå, ojämt, bara lite till här" och vips så är hästen helklippt ändå. Brukar börja nånstans på mitten just för att det är den delen som rör sig minst om hästen reagerar på maskinen och börjar röra sig. Klipper sen bog/hals och rumpa. Ben, huvud och finpyssel brukar tas med en mindre maskin. Klipper alltid mothårs så långt det är möjligt, ibland blir det kanske lite mer på "diagonalen" men aldrig medhårs. Min häst hatar att stå stilla länge men just när man klipper så är det av någon anledning inga problem alls, antar att det kliar skönt när pälsen försvinner.
 
Sv: steg-för-steg guide för klippning av häst

Sätter fast hästen på gången eller har någon som håller i hästen i ett grimskaft men har även en person fram vid huvudet även om den sitter fast i linor.
Står vid bogen och klappar lite och pratar med personen fram. och sätter på maskinen och klappar lite till och sen börjar jag klippa vid bogen och går upp mot halsen när hästen säger att det är okej. Klipper oftast klart halsen och framdelen innan jag går bakåt för ifall hästen tröttnar eller bråkar så är halsen iallafall klar :P (tar alltså båda sidorna på en gång)

klipper mothårs och manen får personen som är med som hjälp ta hand om och flytta åt mig.
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 016
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Inte första för hästen, men för oss. Har haft klippta hästar förr, men det är länge sedan, och då klippte jag inte själv. Hästen...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Ingela_S
·
I
Hästvård Har en fråga, till er som brukar klippa er hästar på vintern. Har en ponny, som blir lätt svettig. Både vid träningspass och...
Svar
10
· Visningar
1 619
Senast: Isbiteen__
·
T
Hästvård Vill klipa hästen nu i vinter och har lite fundringar, tycker det är rätt så fult med de där spår och täckesklippningarna, så jag...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp