J

Juvelflickan

Hej!

Har någon här gjort de fem stegen från Reynir Adalsteinssons ridskola eller åtminstone påbörjat dem? Jag gjorde examinationen för steg 1, 2 och 3 idag!

Kuligt :D

MVH Frida :banana:
 
Vilka fem steg? Ur boken? har läst den, men kom inte ihåg nått om fem steg, så jag bläddrade igenom den nu, men hittade inget om fem steg...har jag missat nått :confused:

/Malin
 
Nej, de står inte i boken utan har kommit efteråt.

MVH Frida :banana:
 
Ok! Då är jag med. Berätta vad de går ut på! Har ett vagt minne av att jag hört nått om dom, men kommer inte ihåg hur det var!

/Malin
 
Hejsan!

För var steg blir det svårare. Det första steget handlar om hur man kratsar hovarna, sadlar, tränsar osv helt korrekt.

Det andra steget handlar om hästens temperament, rörelsemönster, sitsövningar osv.

Det tredje steget handlar om markarbete, framdelsvändning, övergångar osv.

Det har verkligen varit jätteintressant!

Vet ni? Jag klarade alla tre på examinationen :D


Då man klarat alla fem stegen så kan man fortsätta utbildningen till B-instruktör eller börja andra året på Hólar!

Super!

LÄngtar till steg 4 och 5!

MVH Frida :banana:
 
var har du hittat och utövat stegen? Var har du examinerat dej?
Jag är B-instruktör, men har gått den "vanliga" vägen: SIF:s kurser; ridledeare, avelsgrundkurserna,domarsekreterare, B-instruktörskursen samt B-instruktörsexeminationen.

/Malin
 
Det är alltså Reynir Adalsteinsson som åker runt och lär ut till att börja med steg 1 och sedan examinerar dem.

Reynir kom nu i helgen till vårt stall och gick igenom steg 3 i två dagar och sedan var det examination på steg 1, 2 och 3 (steg 1 och 2 har vi gått på kurs om tidigare).

Att bli b-instruktör denna vägen skall både vara bättre och billigare säger dem.

Rekommenderas!

MVH Frida :banana:
 
Ca hur mycket kostar det att bli B-instr. den vägen?

För mina samtliga kurser har det gått på 20.000 att bli B-instr.

Har ridit kurs för Reynir för några år sedan och gillade hans sätt att lära ut och tänka.

/Malin
 
Oj, det vart dyrt.
Men om man tar dessa stegen kan man Fortsätta b-instruktör utbildningen.

På examinationen kostar varje steg 550:- hos oss. Om man går på kurs för Reynir och tränar stegen kostar det 1800:-.

MVH Frida :banana:
 
Hallå!

Jag är MYCKET intresserad av att gå de fem stegen på "Reynirs ridskola". Hur gör jag? Väldigt tacksam för all information. Jag bor i Stockholm, men som jag förstår reser han runt i landet? Skriv gärna till mig!

/Magdalena
 
Måste fråga. Menar du att man kan bli B-instruktör utan att gå genom SIF? Eller kan "stegen" ersätta ridledarutbildningen? Att man kan söka in på Holar kan jag förstå, då Reynir är en av lärarna där.

:confused: Sirr
 
Om man vill gå andra året på Holar måste man väl först gå det första? Annars måste ju steg 4 och 5 som du nämner vara väldigt omfattande? De tre först stegen verkar vara en del av de saker som man får göra under intagningen till första året.
 
Håller med! Det första tre stegen verkade ju inte allt för kunskapskrävande, emn 4:de och 5:te stegen måste vara väldigt omfångsrika. Har en kompis som går andra året på Hólar och första året var inte lätt enligt henne.

/Malin
 
Hejsan!


Ja, om du tar dessa fem stegen, så kan du fortsätta utbildningen till B-instruktör.

Om du klarar alla fem steg, så kan du direkt hoppa in andra året på Hólar.

Tro mig eller ej. Examinationen var inte lätt! 1:an och 2:an var helt ok, men på 3:an kräver de mer och de är mycket stränga då de dömer.

Ha det fint!

/Frida :banana:
 
Förkunskapskraven för B-Instruktör är enligt SIF's hemsida

Ridledare för islandshäst eller motsvarande
Ett års praktik (ridlektioner i ridskoleverksamhet / turridning för islandshäst)

Det framgår inte riktigt om det är och eller eller, men tror att man ska uppfylla både och (någon som vet?). Om inte kraven ändrats har jag svårt att se hur dessa fem steg ska kunna motsvar ett års praktik även om det kanske ersätta ridledar utbildningen.

Vad går nästa två steg ut på?
 
jag är genom SIF utbildad B-instruktör och hade gått ridledarkursen, hade dispens från Baskunskap i hästkännedom-kursen och hade gått studiecirkeln i avel (nuvarande grundkurs i avel), domarsekreterar-kursen samt jobba som instruktör på en ridskola i ett och ett halvt år innan jag gick B-instruktörskursen. kursen är jättelärorik och väldigt rolig att gå! Exeminationen skulle jag inte klarat utan kursen i ryggen, och sällan har jag arit så nerös som när jag exeminerade mej... :crazy:

Men som sagt måste steg 4 coh 5 vara väldigt omfångsrika...

/Malin
 
Första året på holar lär man sig bland annat att sko och en hel del om ekonomi som är knuten till hästhållning. Detta måste då ingå i steg 4 och 5? Annars kan man ju inte ligga på samma nivå som de andra som börjar år 2?
Så tyvärr verkar det inte särskilt realistiskt för oss vanliga islandshästryttare att klara steg 4 och 5. :confused:
 
Har precis varit inne på holars hemsida. Om stegen motsvarar holars första år så borde kursbeskrivningarna motsvara de 5 stegen. Kolla här alla som är nyfikna. Fast man måste ju dessutom kunna isländska för att komma in...

http://www.holar.is/teach.htm
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
844
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 233
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp