Stegra på kommando!

J

josse_horses16

Min connemara blir alldeles uppstressad när hon blir själv i stallet.
I går lyfte hon hela framdelen, stegrade sig kanske två dec.
Jag provade då med godis, göra tecken och be henne stegra.
Hon fattade efter två gånger och vart helt koncentrerad, glömde bort att hon var själv.
Men efter ett tag begrep hon inte alls vad vi skulle göra.
Jag tycker ändå att hon var jätte duktig, kanske ska tillägga att jag började berömma henne varje gång, men efter ett tag bara när jag bad henne. Kanske gick lite fort fram, men hon förstod.
Jag har ocå tränat henne att ta godis mellan bakbenen, som inte gör att hon känner sig överlägsen..
Någon som vet nån bra sida med trix, där man kan läsa lite mera... Det här var ju jätteskoj...
Kram/Jossan
 
jag tycker inte att du ska lära din häst att stegra på komando. absolut inte när hästen blir stressad av att vara själv!! då kasnke den börjar stegra varje gång den blir osäker.. om du ska lära hästen något trick så lär den stå själv inne utan att bli nervös. DET kan vara bra att kunna!
 
Håller med föregående talare..
Lär henne ngt annat istället! Hästar har en ovana att ta beröm som att det är okey nämligen.. ;)
Hon kanske börjar stegra sig i tid och otid, och det vill du väl ändå inte?
 
Otroligt korkat om jag får säga vad jag tycker. Det kommer bli farligt. Speciellt i stallet :eek: :crazy:

Lär henne nåt vettigare som att tigga med huvudet vid knäna eller någ som inte riskerar att sluta så illa.
 
Läste mitt inlägg igen, och fattar varför ni reagerar som ni gör...
Det tolkas nog litet galet...
Jag gjorde inte så mycket i stallet, bara några gånger, och då vart hon lugn resten av tiden som hon var själv.
Sedan gjorde jag ute på kvällen sen... och hon tyckte fortfarande att det var jätte kul...
någon med erfarenheter som kan säga nåt, eller är det bara som ni tror, för att hästen får känna sig dominant?
eller för att ni själva inte vågar?
kram/Jossan
 
Att lära sin häst stegra är bland det dummaste du kan göra.
När hon stegrar nu på kommando ger du henne godis, vad gör du när hon gör det på eget intiativ? Slår henne eller sitter och tycker "gud va skoj att hon stegrar hela dressyrträningen"

Hur du än gör blir det fel. Vi är inte fega, däremot har vi insett konsekvenserna och lär inte våra hästar oönskade beteenden.
 
Skulle nog vilja säga för egen del att jag är ansvarstagande i mitt hanterande av hästar.
Lär dem inte dumheter som att stegra på kommando, hur små de än är, eller hur snälla de än är.
Det KAN gå VÄLDIGT fel, så varför ens riskera? :confused:

Att kalla folk fega för de inte håller på med sådant.. Är det schysst det? :mad:
 
På den här sidan finns lite tips :
http://www.angelfire.com/nm/zacha/trick.html

Jag tycker inte att det är jättefel att lära en häst att stegra så länge man är SUPER konsekvent!!!! Och att hålla sig till samma regler varje dag!!! Inga undantag!!!
Det är när man låter hästen komma undan med saker, som ex nu när hästen lärt sig stegra och får godis att den stegrar av sig själv för att den vill ha godis! Det får inte hända!!!

Komandon = jätteviktigt!!!!
 
Här kan du få en erfarenhet. En mycke obehagligt sån. När jag var 14 år gammal fick jag en ponny som hette Bee Calire. Hon var het och väldigt svårriden. När jag haft henne ett tag gjorde jag upptäckten att hon kunde stegra på kommando. Ung och oförståndig som jag var så tykte jag det var jättehäftigt och uppmuntarade det så mycke jag kunde. Det dröjde inte länge förrän hon stegrade sig så fort hon inte fick sin vilja igenom. En gång på tävling så landade hon nästan med framhovarna i en barnvagn (gissa hur det hade kunnat sluta) Efter ett år så gick hon på bakbenen mer eller mindre från det att jag satte vänster fot i stigbygeln tills jag satt av...

Så du... Prata inte om feghet... Många har nog liksom jag fått lära sig den hårda vägen att det är korkat att lära sin häst att stegra. Men vill du göra den erfarenheten så....
 
Jag kan utan vidare lära min lilla fröken att resa sig, hon har mkt lätt för att lära.

Men jag har ingen lust att ha en ponny som reser sig i tid och otid för att kanske få beröm av matte eller komma på i ridningen att det kanske vore ngt att försöka...

Och jag vill ABOSLUT inte riskera att hon ska slå över och bryta nacken för att jag lärt henne att resa sig. Näh...

Min ponnydam ÄR dominant och det är inte ett beteende jag behöver förstärka på något sätt.

Man ska tänka sig för både en och tio gånger innan man lär hästen bus som kan sluta illa. Tänka lite längre än vad näsan räcker helst.
 
Måste bara få fråga... Varför i h*****e uppmuntra henne att stegra i stallet? Inser du vilka konsekvenser det kan få? Men du kanske förstår när de börjar flyga lampor eller hon ramlar och bryter nacken eller så....
 
Sv: Stegra på kommando!

Jag har själv en shettis som jag har lärt stegra och utgått ifrån ovanor!
Hon stegrade när vi var och körde henne. Så jag började med ett komando när hon halkat efter de andra hästarna, så då behövde jag bara smacka lite just som jag höll henne på bettet. Nu behövs bara det, och hon har delvis tröttnat på att stegra, så ALDRIG att hon skulle stegra frivilligt! :smirk:

Jag gorde då en ovana till ett trick! Och blev av med ovanan! ;)

:bow: Hempfling :bow:

:devil: NH :devil:

:love: Min shettis :love:

MvH Annifrid
 
Sv: Stegra på kommando!

Tänk på att du kanske blir tvungen att sälja din häst en dag och den nya ägaren kanske inte alls uppskattar hästens förmåga att resa sig på kommando.
Det kan bli så att det beteende som du belönar nu, kan bli ett beteende som bestraffas sen av andra som inte har förstått att hästen har lärt sig detta kommando...

//Lillan
 
Sv: Stegra på kommando!

Annifrid skrev:
Jag har själv en shettis som jag har lärt stegra och utgått ifrån ovanor!
Hon stegrade när vi var och körde henne. Så jag började med ett komando när hon halkat efter de andra hästarna, så då behövde jag bara smacka lite just som jag höll henne på bettet. Nu behövs bara det, och hon har delvis tröttnat på att stegra, så ALDRIG att hon skulle stegra frivilligt! :smirk:

Jag gorde då en ovana till ett trick! Och blev av med ovanan! ;)

:bow: Hempfling :bow:

:devil: NH :devil:

:love: Min shettis :love:

MvH Annifrid

Jag har oxå gått från ovana till trick. Det behövdes...
Det funkar ju inte för alla men en del.

:D
 
Sv: Stegra på kommando!

ja tykr iinte att du skal ära hästenatt stergra på kommando,,, dt kan en dag hända kanske en olycka...:confused: ta inte chansen...
och Abolut INTE i stallet, dn kan juh skada sigh...!!! :@ja instämmer i Appanche:s svar!
// Reban
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stegra på kommando!

Jag håller med Mizz_perfect. Om du börjar lära din häst att stegra när den är nervös och ensam, vilket den tydligen inte gillar, kan den börja uppfatta det som att det är det den ska göra i den situationen. Om du vill lära din häst att stegra, så ska du göra det på rättvisa grunder. Absolut inte när hästen känner sig osäker. och det där med godis mellan frambenen betyder inte för hästen att den inte är överlägsen, det finns så mycket mer som gör att en häst kan känna sig överlägsen och högre i rang.
 
Sv: Stegra på kommando!

MercedesBenz skrev:
Jag har oxå gått från ovana till trick. Det behövdes...
Det funkar ju inte för alla men en del.

:D

Kan oxå ställa mej till den skaran som omvandlade ovana till ett trick.
Fast under lungna förhållander. Hon kan även buga och hälsa.

Bara för att man lär hästen att stegra så betyder inte det att hästen går på bakbena i tid och otid eller backar era hästar bara för att ni har lärt dom att rygga eller galopperar dom i tid och otid bara för att ni har lärt dom galoppfatning???

Kram
 
Sv: Stegra på kommando!

Paradis skrev:
Kan oxå ställa mej till den skaran som omvandlade ovana till ett trick.
Fast under lungna förhållander. Hon kan även buga och hälsa.

Bara för att man lär hästen att stegra så betyder inte det att hästen går på bakbena i tid och otid eller backar era hästar bara för att ni har lärt dom att rygga eller galopperar dom i tid och otid bara för att ni har lärt dom galoppfatning???

Kram

När jag jobbat min pålla från marken har jag jobbat mkt med backning och nu när vi kommit till ridning så använder hon det mot mig... Blir hon skrajsen så slänger hon i backen DIREKT!!!!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 712
Senast: Badger
·
Hästhantering Hämtade min ettåring för två månader sedan och han spenderar dagarna i lösdrift med två jämnåriga hingstar. Två valackar 15 och 20 år är...
Svar
5
· Visningar
1 383
Senast: Askur2017
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 148
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 161
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp