Stegräknare

Magiana

Trådstartare
Jag har provat en stegräknare den senaste veckan men den funkar inte som den ska. Exempelvis mätte den upp fler steg på en kortare promenad än på en längre. Idag har jag testat den medan jag gick på mitt promenadband. Då hade jag en stegfrekvens på cirka 100 steg/ minut så jag borde ha kommit upp i nästan 3000 steg på en halvtimme. Stegräknaren var mycket långt ifrån och mätte bara en liten del av stegen. Känsligheten är inställd på max så där kan jag inte göra mer.

Är det någon som kan rekommendera en stegräknare som funkar?
 
Den jag har i mobilen (en Galaxy) tycker jag verkar stämma hyfsat. Är det en separat stegräknare du provat?
 
Det är en separat stegräknare. Jag tror inte jag har någon i mobilen som standard. (Samsung SM-A520F)
Jag har en app som heter Samsung Health där stegräknare ingår, den ligger som standard i min mobil. Ibland stämmer det sämre, men överlag så verkar den stämma med verkligheten.
 
Jag hittade den i mobilen. Den låg gömd.
Jag gillar den, det går att ställa in att den ska mäta en massa olika saker men jag har bara aktivitet, steg och sömn. Jag gillar exempelvis att jag kan lägga in yoga som aktivitet och då räknas min aktivitetstid upp med samma tid som jag gör yoga. :D Eller cyklar, något som den annars inte registrerar som rörelse. :D
 
Jag har en app som heter Samsung Health där stegräknare ingår, den ligger som standard i min mobil. Ibland stämmer det sämre, men överlag så verkar den stämma med verkligheten.
Den här jag också, tycker den funkar. Dock räknar den hästens steg trots att jag satt igång ridning som aktivitet, så det blir dubbelregistrering. Men jag har aktiv tid som mål snarare än antal steg dagligen så det gör mig inte så mycket.
 
Nu har jag använt Samsung health och den andra stegräknaren samtidigt ett tag. Båda visar på exakt lika antal steg. Men de stämmer inte med verkligheten!

Idag gick jag en promenad och räknade till 115 steg i minuten i början av promenaden. Promenaden var 59 minuter lång. Om jag gör det enkelt för mig och räknar på 100 steg i minuten så borde promenaden ha genererat 5900 steg. Stegräknarna har bara fått ihop cirka 2000 steg för den promenaden. Det känns rätt nedslående faktiskt. Varför ska man räkna steg (och försöka få ihop 6000 steg) när den ändå bara räknar 1/3 av alla steg? Man får ju slita som fan innan man är uppe i 6000 steg.

Samsung Health säger dessutom att jag bara varit aktiv i 26 minuter, vilket ju inte stämmer.
 
Jag gillar den, det går att ställa in att den ska mäta en massa olika saker men jag har bara aktivitet, steg och sömn.
Hur kan mobilen mäta sömn? Den mäter ju inte ens puls. Inte ens klockorna med pulsmätare och som faktiskt sitter på handleden mäter ju sömnen jättebra.
 
Nu har jag använt Samsung health och den andra stegräknaren samtidigt ett tag. Båda visar på exakt lika antal steg. Men de stämmer inte med verkligheten!

Idag gick jag en promenad och räknade till 115 steg i minuten i början av promenaden. Promenaden var 59 minuter lång. Om jag gör det enkelt för mig och räknar på 100 steg i minuten så borde promenaden ha genererat 5900 steg. Stegräknarna har bara fått ihop cirka 2000 steg för den promenaden. Det känns rätt nedslående faktiskt. Varför ska man räkna steg (och försöka få ihop 6000 steg) när den ändå bara räknar 1/3 av alla steg? Man får ju slita som fan innan man är uppe i 6000 steg.

Samsung Health säger dessutom att jag bara varit aktiv i 26 minuter, vilket ju inte stämmer.
Min brukar landa på runt 100 steg/minut vilket stämmer hyfsat. Jag räknar dock inte med att den är helt exakt. Ska man ha en riktigt bra får man nog köpa en separat stegräknare av det dyrare slaget. Kan det bero på om appen är uppdaterad? Hur gammal din telefon är? Var du har telefonen under promenaden, jag har hört att ficka kring höften mäter bäst.
 
Nu har jag använt Samsung health och den andra stegräknaren samtidigt ett tag. Båda visar på exakt lika antal steg. Men de stämmer inte med verkligheten!

Idag gick jag en promenad och räknade till 115 steg i minuten i början av promenaden. Promenaden var 59 minuter lång. Om jag gör det enkelt för mig och räknar på 100 steg i minuten så borde promenaden ha genererat 5900 steg. Stegräknarna har bara fått ihop cirka 2000 steg för den promenaden. Det känns rätt nedslående faktiskt. Varför ska man räkna steg (och försöka få ihop 6000 steg) när den ändå bara räknar 1/3 av alla steg? Man får ju slita som fan innan man är uppe i 6000 steg.

Samsung Health säger dessutom att jag bara varit aktiv i 26 minuter, vilket ju inte stämmer.

Jag har Huawei health men den funkar som samsung health ang stegräkning, dvs inbyggt i mobilen . Det aktiv är kanske det medel- eller högintensiv aktivitet den menar? Så gör min. Räknar steg men mäter i tid medel eller högaktiv. Dvs när man går fortare.

T ex idag just nu säger den såhär. Det innebär inte 0 minuter aktivitet men 0 min rejäl aktivitet. Jag har bara stadspromenerar I normal fart.

Screenshot_20191013_154352_com.huawei.health.jpg
 
Hur kan mobilen mäta sömn? Den mäter ju inte ens puls. Inte ens klockorna med pulsmätare och som faktiskt sitter på handleden mäter ju sömnen jättebra.
Det gör den inte. Den förslår den tiden som mobilen inte använts under natten som sömn och sedan få man själv justera och skriva in sömnkvalitet. Jag slutade använda den funktionen ganska snabbt.
 
Nu har jag använt Samsung health och den andra stegräknaren samtidigt ett tag. Båda visar på exakt lika antal steg. Men de stämmer inte med verkligheten!

Idag gick jag en promenad och räknade till 115 steg i minuten i början av promenaden. Promenaden var 59 minuter lång. Om jag gör det enkelt för mig och räknar på 100 steg i minuten så borde promenaden ha genererat 5900 steg. Stegräknarna har bara fått ihop cirka 2000 steg för den promenaden. Det känns rätt nedslående faktiskt. Varför ska man räkna steg (och försöka få ihop 6000 steg) när den ändå bara räknar 1/3 av alla steg? Man får ju slita som fan innan man är uppe i 6000 steg.

Samsung Health säger dessutom att jag bara varit aktiv i 26 minuter, vilket ju inte stämmer.
Var har du telefonen? Jag har min i byxfickan och då fungerar det utmärkt, sen räknar den aktiv tid, då man rör sig, inte hur länge man har varit ute. Idag var jag exempelvis ute 1,5 h på promenad, sen har jag även gått tre våningar i trappor upp och ner osv. Men min aktiva tid är 73 min och 7930 steg så här långt. Men på promenaden stannade jag ofta eftersom jag tränade hund samtidigt.
Har jag telefon i jackan så registrera den mindre antal steg. Det är rätt känsliga grejer och du kan nog aldrig få något som är exakt på steget. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 259
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 050
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp