Stegräknare

Hur kan mobilen mäta sömn? Den mäter ju inte ens puls. Inte ens klockorna med pulsmätare och som faktiskt sitter på handleden mäter ju sömnen jättebra.

Det finns appar/program där du lägger den på speciellt vis och den mäter hur mycket du rör dig i sängen.dvs ganska trubbigt mätsätt. Den tar utan problem upp mitt problem med lite djupsömn, mikro uppvaknande och mycket snurra runt (bekräftat i sömnlab)
 
Hur kan mobilen mäta sömn? Den mäter ju inte ens puls. Inte ens klockorna med pulsmätare och som faktiskt sitter på handleden mäter ju sömnen jättebra.
😁 Det handlar enbart om när man slutar titta på mobilen och när man börjar använda den igen. För mig fungerar det bra i och med att jag oftast tittar på mobilen det sista jag gör och är det första jag gör när jag vaknar. Men det är väldigt oexakt! ;)
 
Det finns appar/program där du lägger den på speciellt vis och den mäter hur mycket du rör dig i sängen.dvs ganska trubbigt mätsätt. Den tar utan problem upp mitt problem med lite djupsömn, mikro uppvaknande och mycket snurra runt (bekräftat i sömnlab)
Men hur kan den mäta djupsömn? Fattar inte.
 
Hur lång var promenaden? Det säger mer om hur många steg stegräknarna "borde" ha räknat än antalet minuter.
Promenaden var 4,16 km lång. Det är ju rätt värdelöst om den mäter steg utefter någon slags standardmänniska. Jag har korta ben och tar därmed korta steg. Jag hade behövt ta tredubbel längd på stegen om de 2000 uppmätta stegen hade stämt.

Min brukar landa på runt 100 steg/minut vilket stämmer hyfsat. Jag räknar dock inte med att den är helt exakt. Ska man ha en riktigt bra får man nog köpa en separat stegräknare av det dyrare slaget. Kan det bero på om appen är uppdaterad? Hur gammal din telefon är? Var du har telefonen under promenaden, jag har hört att ficka kring höften mäter bäst.
Telefonen är drygt 2 år. Den separata appen borde ju vara uppdaterad då jag laddade ner den nyligen. Telefonen har jag antingen i bakfickan eller i ett bälte runt midjan.

Jag har Huawei health men den funkar som samsung health ang stegräkning, dvs inbyggt i mobilen . Det aktiv är kanske det medel- eller högintensiv aktivitet den menar? Så gör min. Räknar steg men mäter i tid medel eller högaktiv. Dvs när man går fortare.

T ex idag just nu säger den såhär. Det innebär inte 0 minuter aktivitet men 0 min rejäl aktivitet. Jag har bara stadspromenerar I normal fart.

Visa bifogad fil 37968
Jag har inte den minsta koll på om någon av apparna mäter hur intensivt jag gått.

Var har du telefonen? Jag har min i byxfickan och då fungerar det utmärkt, sen räknar den aktiv tid, då man rör sig, inte hur länge man har varit ute. Idag var jag exempelvis ute 1,5 h på promenad, sen har jag även gått tre våningar i trappor upp och ner osv. Men min aktiva tid är 73 min och 7930 steg så här långt. Men på promenaden stannade jag ofta eftersom jag tränade hund samtidigt.
Har jag telefon i jackan så registrera den mindre antal steg. Det är rätt känsliga grejer och du kan nog aldrig få något som är exakt på steget. :)
Exakt på steget förväntar jag mig inte men när det uppmätta antalet steg är 1/3 av vad det borde vara så är jag inte riktigt nöjd.

Telefonen har jag i byxfickan eller bälte runt midjan.
 
Det kan säkert bero på hur känslig mobilen är.
Jag har Samsung och den mäter väldigt exakt.
Går jag med den i handen är räknar steg stämmer det exakt med det appen visar, även längd pä rundor och tid stämmer.
 
Det kan säkert bero på hur känslig mobilen är.
Jag har Samsung och den mäter väldigt exakt.
Går jag med den i handen är räknar steg stämmer det exakt med det appen visar, även längd pä rundor och tid stämmer.
Jag har också en Samsung. Kanske är det modellen som är kass? Det har hänt att jag gått med den i handen och kollat om den räknar steg men den har då inte räknat något alls.
 
Nu har jag använt Samsung health och den andra stegräknaren samtidigt ett tag. Båda visar på exakt lika antal steg. Men de stämmer inte med verkligheten!

Idag gick jag en promenad och räknade till 115 steg i minuten i början av promenaden. Promenaden var 59 minuter lång. Om jag gör det enkelt för mig och räknar på 100 steg i minuten så borde promenaden ha genererat 5900 steg. Stegräknarna har bara fått ihop cirka 2000 steg för den promenaden. Det känns rätt nedslående faktiskt. Varför ska man räkna steg (och försöka få ihop 6000 steg) när den ändå bara räknar 1/3 av alla steg? Man får ju slita som fan innan man är uppe i 6000 steg.

Samsung Health säger dessutom att jag bara varit aktiv i 26 minuter, vilket ju inte stämmer.
Har du använt någon annan app samtidigt som du kört S Health? Märkte för några år sedan när jag hade en Samsung-mobil, att det inte gick att köra Sverigesradio-appen och Samsung Health samtidigt, för då räknade inte Samsung alla steg/ all aktiv tid. För lite processorkraft hos mobilen uppenbarligen.
 
Promenaden var 4,16 km lång. Det är ju rätt värdelöst om den mäter steg utefter någon slags standardmänniska. Jag har korta ben och tar därmed korta steg. Jag hade behövt ta tredubbel längd på stegen om de 2000 uppmätta stegen hade stämt.


Telefonen är drygt 2 år. Den separata appen borde ju vara uppdaterad då jag laddade ner den nyligen. Telefonen har jag antingen i bakfickan eller i ett bälte runt midjan.


Jag har inte den minsta koll på om någon av apparna mäter hur intensivt jag gått.


Exakt på steget förväntar jag mig inte men när det uppmätta antalet steg är 1/3 av vad det borde vara så är jag inte riktigt nöjd.

Telefonen har jag i byxfickan eller bälte runt midjan.

Rekommenderar Fitbit istället. Det blir betydligt mer rättvisande, då kan du föra egna justeringar som t ex steglängd.
 
Har du använt någon annan app samtidigt som du kört S Health? Märkte för några år sedan när jag hade en Samsung-mobil, att det inte gick att köra Sverigesradio-appen och Samsung Health samtidigt, för då räknade inte Samsung alla steg/ all aktiv tid. För lite processorkraft hos mobilen uppenbarligen.
När man "stänger" en app så stänger den ju inte på riktigt, så ja, jag har en massa appar igång. Det blir så då jag inte orkar krångla med att stänga dem på riktigt efter varje användning.
 
När man "stänger" en app så stänger den ju inte på riktigt, så ja, jag har en massa appar igång. Det blir så då jag inte orkar krångla med att stänga dem på riktigt efter varje användning.
Testa att stänga av andra appar. Det är mycket tillfredställande att ha en korrekt stegräknare, gör mycket för motionsmotivationen. Min riktvärde är ungefär som ditt, 1000 steg på tio minuter, 6000 på en timme. Efteråt är det kul att se rundan på kartan i Health.
 
Testa att stänga av andra appar. Det är mycket tillfredställande att ha en korrekt stegräknare, gör mycket för motionsmotivationen. Min riktvärde är ungefär som ditt, 1000 steg på tio minuter, 6000 på en timme. Efteråt är det kul att se rundan på kartan i Health.
Hur ska det gå till i praktiken? Jag kommer ju inte ihåg att stänga alla appar manuellt efter varje användning. Det är ju dessutom ett flertal jag använder varje dag, flera gånger om dagen.
 
Hur ska det gå till i praktiken? Jag kommer ju inte ihåg att stänga alla appar manuellt efter varje användning. Det är ju dessutom ett flertal jag använder varje dag, flera gånger om dagen.
Jag skulle testa i varje fall en gång för stt kolla om Health-appen fungerar.
 
Hur ska det gå till i praktiken? Jag kommer ju inte ihåg att stänga alla appar manuellt efter varje användning. Det är ju dessutom ett flertal jag använder varje dag, flera gånger om dagen.
Om du kör "enhetsvård", eller vad det nu kan tänkas heta på din, så brukar appar stängas ner. Finns i inställningar.
 
Nu kan jag inte exakt din mobil @Magiana men har alltid haft Samsung och det finns en lättillgänglig funktion någonstans där du väljer "Stäng alla".
På min S9 finns den tex bredvid hemknappen längst ner.
 
Hur ska det gå till i praktiken? Jag kommer ju inte ihåg att stänga alla appar manuellt efter varje användning. Det är ju dessutom ett flertal jag använder varje dag, flera gånger om dagen.
Äh jag var visst sen på pucken, det tog tid att göra bilden. ;)
På min Samsung har jag tre alternativ på skärmen och de där tre sträckan som pilen pekar på trycker jag på och då frågar den "stänga alla appar", jag trycker ok och sen trycker jag igång den app jag vill ska jobba själv.
 

Bifogade filer

  • 20191013_182206.jpg
    20191013_182206.jpg
    282,5 KB · Visningar: 4
Är det stegen som är viktiga att få reda på? Annars finns det bra träningsappar som visar sträckan. Jag har använt Runkeeper bla, och den har varit rätt.
 
Är det stegen som är viktiga att få reda på? Annars finns det bra träningsappar som visar sträckan. Jag har använt Runkeeper bla, och den har varit rätt.
Jag använder inte Runkeeper inomhus och utomhus använder jag den bara när jag "är på promenad".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 803
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 058
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp