Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Rotterö

Trådstartare
Jag skulle villa ha bra tipps och knep för att över vinna min slyngel just nu.
Hur är bäst att ta tag i hästen när han stegrar mot allt och alla.
Han testar hela tiden.
Hjälp ge mig några bra hjälp tipps
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Rotterö skrev:
Jag skulle villa ha bra tipps och knep för att över vinna min slyngel just nu.
Hur är bäst att ta tag i hästen när han stegrar mot allt och alla.
Han testar hela tiden.
Hjälp ge mig några bra hjälp tipps

Prova med stigbett :)
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Jag är dålig på bett.
Hur fungerar det. Vad gör det för nytta.
Berätta gärna
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Rotterö skrev:
Jag är dålig på bett.
Hur fungerar det. Vad gör det för nytta.
Berätta gärna

Ja jag har hört att det skall vara jättebra mot hästar som ställer sig på bakbenen. Jag har ett sånt till min unghäst men vi har aldrig provat det. Det ska väl nypa till tror jag och kännas obehagligt i munnen när de ställer sig. De har sånt på Hööks så fråga dem vad de tror :)
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Stigbett är ganska bra så kolla upp det. Hur gör du nu när du leder honom? Använder du vanligt grimskaft vanligt i grimman?

Ett annat tips är att använda ett kedjegrimskaft som du trär genom båda sidorna på grimman och sen ihopa med grimskaftet igen så att det blir som en triangel. Hoppas du förstår hur jag menar. Det brukar fungera med små hjälper när man har det så.

Men om du väljer stigbett eller mitt tips så var försiktig i början.
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Händer det överallt, alltså både ute och inne?

Hanterade en unghingst (1,5-3år) som gärna stod på bakbenen utomhus, hände dock sällan inne.
Jag började efter ett tag att konsekvent backa honom när han stegrade.

I samma sekund som hovarna var på marken igen så ryggade jag honom några steg och stannade sedan, stod han still fortsatte vi gå, studsade han så fick han backa igen..

Ingen metod jag lärt mig någonstans och jag vet inte om det funkar för andra men den killen tröttnade iaf så småningom på att backa 10-15ggr på väg in från hagen :smirk: Jag har för övrigt inte hanterat så jättemånga hingstar och är mao ingen expert på ämnet. Allt skiljer ju sig från häst till häst också men det funkade på honom iaf..

Gick inte över en dag heller men det gör väl få saker?
Ställer mig en smula skeptisk till stigbett och kedjor odyl men många använder det ju, tydligen, med framgång.. Dessutom är viftande små hästhovar farliga att få i skallen så om situationen är farlig är ju ett stigbett bättre än akuten men jag tror det finns bättre sätt.
Hjälm är också en bra grej :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Vill bara säga att jag också gillar "Backa" sättet, men vill utfärda en liiiten varning till det ändå, om någon minns för 4 år sedan när jag näranog blev dödad av en hingst som jag backade, ta det JÄKLIGT försiktigt!

Det finns massor av tillvägagångsätt, men det är INGET som man experimenterar med, för helt plötsligt gäller det "liv och död" och det kan gå från lek till fullt allvar på en sekund även med unga hingstar!

Hjälm på! Var helst två! jobba med honom mentalt så mkt som möjligt utöver ledandet till och från hagen!

Det jag har gjort är att alla slyngelhingstar har åkt in i gammelhingstens hage några veckor varje vår sen är de lena o goa o tas med vill jag lova. :devil:
Så slipper JAG som en obetydlig liten skit på jorden försöka att ta den värsta biten.
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Det är bara ute han stegrar.
Han har varit så snäll och go hela tiden så man har inte ens tänkt tanken.
Vi har använt repgrimma på honom. Men sist gick vi på vägen. Då reste han sig. Det tog mot i nacken. Han blev ännu tokigare. Han gick baklängs. Slutade med att han ramlade ner i ett djupt dike.
Har även testat kedja. Han drar ännu mer.
Han slår med hovarna mot oss.
Han är så hingstig nu.
Han skall åka presisom en månad . Till hingst bete.
Kastreras i slutet av september.
Så det gäller fram till dess.
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Föreslår stigbett, det ger effekt just i stunden ex när han drar, försöker att ställa sig, sedan släpps trycket (det ligger i munnen). Med kedja så kan effekten bli att den nyper åt och släpper inte om du har det ex undr käken, då blir dom bara rädda och det är onödigt mycke obehag.
Lycka till..
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Sätter man det i träns som med ett vanligt bett??
Eller hur sitter det?
Jag skall nog testa detta . Annars får han stå kvar inne.Man orkar inte bråka hela tiden. :devil:
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Du använder bara en stigbettsrem (en liten läderrem med spänne bara). Stigbettet är lätt att ta av och på i hagen (bara trär det över huvudet), man behöver inte spänna fast det. H**ks har både bett och remmar.

Mvh//LG
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

CarolaLind skrev:
Vill bara säga att jag också gillar "Backa" sättet, men vill utfärda en liiiten varning till det ändå, om någon minns för 4 år sedan när jag näranog blev dödad av en hingst som jag backade, ta det JÄKLIGT försiktigt!!

Det jag har gjort är att alla slyngelhingstar har åkt in i gammelhingstens hage några veckor varje vår sen är de lena o goa o tas med vill jag lova. :devil:
Så slipper JAG som en obetydlig liten skit på jorden försöka att ta den värsta biten.

Vad hände? När du backade den hingsten alltså?

Äldre hästar är alltid bra som "barnuppfostrare", som sagt brukar dom kaxiga småttingarna sättas rejält på plats så finns den möjligheten så är det ju perfekt, helst i kombination med mänsklig hantering tycker jag, så att det inte bara är i hagen som det blir bättre...

Ett annat tips är att hålla dig nära hästen, är det 1,5m mellan dig och odågan är det mycket enklare för honom att resa sig än om du står 30cm bort, mindre skaderisk för dig också.
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Om du har ett gammalt träns så kan du anväda det, ta bara bort nosgrimman så att du bara har nackrem kvar (med ganachrem).

Eller som LillaGeisha föreslår, så kan du köpa kittet.

Glöm inte hjälmen.

Lycka till....
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Tack alla
Jag skall nog köpa et stigbett.
Skall storlekn på detta vara samma som på vanligt bett??
han har 12,5 nu.

jo han stegrar när vi ska lämna hagen. Svårt att stänga grinden. när han står på två ben. Lite besvärligt.
Sedan snörrar han runt och bråkar hela vägen till stallet. Min gubbe fick ta honom i går för han var otroligt jobbig.
Han har alltid varit så duktig lytt perfekt.
han är också kaksig i hagen. Stot sparkar tillhonom. Eller vänder baken mot honom och backar.
Men vi har en ponny 15 år. vallack.
Han är så elak mot honom. Han ska rida på honom.
De springer runt och är svettiga.
Han väntar till släppet på Bassholmen . Där kan han springa hur mycke o länge han vill. 7 maj är det släpp - 25 sep hem.
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Prova stigbett men var försiktig då vissa hingstar tycker det är väldigt obehagligt. Hade en hingst som blev ännu värre med stigbett då det nyper till i munnen. Han gick bättre med kedja men prova dig fram och lycka till.
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Får inte de andra hästarna vara ifred för hans påhitt är det nog läge att låta honom gå själv...
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

haha ja du den metoden är nog de bästa..Låta en gammelhingst tukta upp de små liven=)

Backa är som du säger PANG så har amn 2 hovar på tuttarna.Sprängda lökar så att säga :crazy:
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Jag har nu köpt ett stigbett.
Har inte testat det. Han har varit otroligt snäll. Min man har tagit ut o inn honom nu. Bråkade första dagen. Men nu lugn.
Nen jag skall prova det.
Ha han i egen hage är ingen bra ide. Jag har en stor väg på utsidan. Tänk om han skulle sticka ut. INTE BRA.
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Ett tips för att få ner en häst som är på väg upp (eller redan tagit sig upp) är att ta sikte mot bakdelen så att du får kraft bakåt-neråt. Då böjs halsen och hästen måste ner, dessutom är det svårare för den att få kraft att dra ifall den skulle få för sig att prova det. Lång lina är förstås att föredra, utifall att hästen lyckas slänga iväg framdelen mot dig.

Håller tummarna för att betet och kastrationen plockar ner honom på jorden och att han håller sig snäll den månad som är kvar. Det är ett jävla gissel med hästar som kommit på att man blir dubbelt så lång om man står på bakbenen och kan man komma ur det utan att behöva "ta striden själv" blir livet så himla mycket roligare ;)
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Nänä, låt den stackars ponnyn och det högdräktiga stoet bli jagade och mobbade då.... :mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Jag är inte medveten om hur jag, vecka för vecka, blir mer och mer dyster och inåtvänd. Inte förrän en kollega påpekar det och jag inser...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp