Stegrande unghäst

zeus

Trådstartare
Ska försöka ge en kort bakgrund till mitt problem.

Mitt sto är 1,5 år gammalt. Jag köpte henne feb 2006, då hon var ca ett halvår gammal. Då var hon ohanterad och vi har tränat på att hon ska vänja sig vid mänsklig kontakt (i början) ta på/av/gå i grimma, lyfta hovar, flytta undan för tryck, stå fastbunden, schabrak, plast, benskydd, lastträning med mera. I nuläget "tränar vi" korta pass 1-2 dagar i veckan (gå korta promenader, ha på tömkörningsgjord, täcke, träns etc). Över sommaren fick hon "vila", då var det bara gos och borstning som gällde.

Hon är mycket social och vill gärna umgås med människor (mig). Allt har gått som en dans på rosor, känner att vi har en väldigt fin kontakt. Har alltid varit noga med att det är jag som bestämmer inte hon (hon får tex inte "flytta på mig", vid ev sådana försök "petar" jag tillbaka henne osv).

Men nu har hon börjat testa gränserna, precis som unghästar ska:eek: :devil:

Första tecknet jag fick se på denna gränstestning var i mars-april då vi tog en kort promenad. Hon ville springa förbi mig vilket hon inte fick. Det resulterade i att hon ställde sig på bakbenen... Jag gjorde en snabb korrigering med longerlinan (2 ryck neråt), hon slutade och vi fortsatte vår promenad.

Sedan dröjde det innan jag fick se på hennes krafter igen, lite värre denna gången. Vi skulle åka hem från ett besök på vetkliniken. Hon var (givetvis) mkt trött. Vi har lastränat mkt med bra resultat, men nu ville flickan inte vara med mer. Hon gick halvvägs in men inte längre. Sedan kom hon på att hon kunde gå på sidan om lemmen. Tillslut blev hon förbannad på att jag försökte bestämma över henne och reste sig på bakbenen, slog med frambenen och kickade med bakbenen mot mig om vart annat. Fick hjälp av en tjej (tur att det finns vänliga själar:) ) och vi fick in henne tillslut. Vi satt så longerlinan runt mulen på henne och drog linan över bommen så vi blev starkare. Så när hon bråkade hade vi mer kraft, och när hon gjorde rätt fick hon beröm.

Tredje gången inträffade härom dagen. Vi gick en sväng på stallplanen. "Tränade" lite stanna/gå/sväng när matte gör det. Allt gick super fint tills hon fick syn på hästarna i hagen som brallade och hade det askalas! Självklart ville min lilla dam springa och busa med sina kompisar. Jag talade då om för henne att det inte alls gick för sig att springa om mamma. Flickan blev då arg på matte och ställde sig på bakbenen, sparkade mot mig etc. Jag tog det enda jag hade, änden på longerlinan, och drog till henne över röven. Satte iväg henne på en volt i trav och så fort hon sparkade mot mig klatschade jag till henne på rumpan med longerlinan.

Bör också nämnas att när man försöker korrigera beteendet första gången, tänker lilla damen endast på att ta hämnd på matte. Tuff love är det nog som gäller med min lilla tjej... Hon måste lära sig att man inte får göra så mot människor. Annars kommer hon ju bli rent livsfarlig. Vill därför ta hjälp av alla bukefantasters idèer!

Jag skulle vilja ha en massa tips och idèer. Hur gör ni för att korrigera framför allt stegringar, men också när hästarna siktar in sparkar.
 
Sv: Stegrande unghäst

Hej!

Vet inte riktigt vad man ska ge för råd, måste säga att man mest blev stum när du skrivit att ni lindat longerlinan runt mulen och sen dragit in hästen med hjälp av bommen:( Det hade kunnat gått riktigt illa, med brutet näsben eller bruten nacke.
Unghästar lastas i regel alltid med hjälp av tryck bakifrån och INGET drag i grimskaftet fram (Att dra in en unghäst kan skapa problem i framtiden, då den mer kämpar emot trycket i nacken/nosen än att inte vilja gå in+ att drar man den runt nosen så stänger du av hästens luftväg och den kan få panik och skada sig av det). Två starka karlar bak som tar "fölgeppet" är det bästa, annars en lina. Men bäst av allt är att låta det ta tid för att hästen inte ska känna obehag av att bli lastad och att den lär sig att den inte vinner för ni ger aldrig upp.

Vid ledandet så kan jag säga, att det är fullt normalt att hästen brusar upp om andra i hagarna gör det. För det är hästens naturliga beteende. Det kan du inte bestraffa den för, utan bara prata lugnt och ta kontroll över situationen. Du måste försöka att ta lockledarens plats så att din häst litar på dig.

Vad det gäller sparkar och stegringar, så är det bara att titta in i en häst flock hur flockledaren säger i från till de busiga ungarna. = De biter i från eller sparkar tillbaka. Sparkar hästen efter dig då är det enligt min mening uppfostring som gäller, för du är/ska vara högre i rang än din häst. Du måste på ett vänligt men bestämmt sätt visa var din gräns går, vad du tillåter eller inte och vara konsekvent.

Vad det gäller stegringar så kan det vara knivigt i bland, beoende på hur stor hästen är.
1. Se till att du alltid går vid hästens framben, för då är det mindre risk att den träffar dig om den reser sig.
2. Det kan underlätta att ha två linor eller tyglar/längre grimskaft (fästad i en grimma under tränset) + lina, när hästen reser sig så tynger du i grimskaftet som då ligger över halsen alternativt att du hänger dig lite över halsen. Då blir det svårare för hästen att resa sig.
3.Alltid bra att ha en medhjälpare till hands. För i bland behöver man fler händer. Börja och tömköra hästen på rakt spår och en medhjälpare håller i en lina som nödhjälp.

Sen finns säker andra människor med andra erfarenheter som kan komma med mer tipps och råd.

Hoppas det löser sig.
Va konsekvent, lugn, ha tålamod och försök och läsahästen innan den får "utbrott". Lösningarna ligger oftast i att man kan hästens beteende.
 
Sv: Stegrande unghäst

Jag känner igen mig så väl i det du skriver. Speciellt det där med transporten (inte det med linan runt nosen, det var kanske inte den bästa idén) utan sättet hon reste sig och slog efter dig med frambenen på. När vi skulle hämta hem min nyinköpta häst hade vi ett rent helvete med det där. Hon var 1 år och hade åkt väldigt mycket transport både hit och dit sedan hon var fem veckor, jag misstänker att det inte hade gått till riktigt som man hade hoppats på. Hon var absolut inte rädd för transporten, hon hade helt enkelt bara bestämt sig för att "jag tänker inte gå in där". Hon kom ganska snart på idén att resa sig rätt upp på bakbenen och slå efter oss med frambenen. "Vad fan har jag fått tag på för nåt?", var ungefär min tanke då. Tillslut blev hon inburen i transporten och då stod hon så lugnt och fint hela vägen hem så.

Problemet låg nog från början i att hon aldrig hade blivit tillsagd ordentligt, hon hade nog mest fått göra som hon ville. När jag hade haft henne i ca tre veckor var vi ute på vår vanliga "uppfostringspromenad" runt gården och när vi går förbi ladugården så hoppar det fram en katt på sidan om henne. Att hon blev livrädd klandrar jag inte henne för, det som gjorde mig tokig var att hon, istället för att kasta sig åt sidan, sprang rätt in i mig. Jag blev så fruktansvärt förbannad (att jag landade i den enda lerpölen på hela gården hjälpte nog till en aning ;)) och backade och backade henne, hon fick inte stå stilla en sekund. Jag fortsatte tills jag såg hur nedtryckt och underlägsen hon var, och ett bra tag till. Jag ser själv hur hemskt det låter när jag skriver det, men jag vet också i efterhand hur bra det verkligen hjälpte. Hon blev aldrig rädd för mig, det är hon för smart för, hon insåg att hon hade gjort fel. Däremot fick hon en fruktansvärd respekt för mig som fortfarande sitter i, och det har hjälpt oss med så himla mycket annat.

Hon har dock ställt sig på bakbenen efter det, när vi varit ute på promenad på stora stubbåkrar och det har blåst ordentligt. Då blir hon riktigt busig och ser ungefär som "jag vet att jag verkligen inte får men jag kan bara inte låta bli". Hon har inte hunnit fylla två än, så jag ser det inte som någon större katastrof. För det finns en avgörande skillnad mellan den gången vi skulle lasta henne, och när hon ställer sig på bakbenen nu - nu vänder hon sig bort från mig och skulle aldrig drömma om att slå efter mig med frambenen. Och när jag säger åt henne så lägger hon ner. Och när hon blir rädd för något nu så kastar hon sig i värsta fall åt sidan, för det mesta gömmer hon sig bara bakom mig, och hon skulle aldrig få för sig att springa om mig.

Jösses, vad jag babblar.. Men mitt tips är väl helt enkelt att faktiskt trycka ned (det kanske är fel ord, men jag hoppas du förstår vad jag menar, sätta den ordentligt på plats) hästen riktigt ordentligt nästa gång den gör något som den faktiskt vet om att den inte får göra. Och visst, de testar en ju hela tiden, men förhoppningsvis aldrig lika allvarligt som att slå mot en eller springa över en, vilket kan vara rent livsfarligt.
 
Sv: Stegrande unghäst

Liten missuppfattning...
Måste ha skrivit otydligt!

Vi drog (naturligtvis!) inte in hästen. Riktigt så starka är vi inte! Vi la endast tryck i longerlinan då hon försökte backa/komma undan. Att gå in skötte hästen själv och hon fick beröm för varje steg. Ha i beaktande att longerlinan var i händerna på en människa som läste av hästen och la på "tryck" vid rätt tillfälle. Hade det varit så att hon hade försökt resa sig så skulle vi naturligtvis släppt efter. Det var en lite mer utförlig förklarin till hur det gick till.

Tack för tipsen. Alternativet med två longerlinor har jag inte hört förut och det kan vara värt att testa.

Gärna fler tips på hur man kan hantera stegringar!!
 
Sv: Stegrande unghäst

Min unghäst var mer i luften än på backen, när hon var 1,5-2 år, på promenader. Jag hade kapson och långt grimskaft på ca 3m och försökte hålla mig vid bogen hela tiden. Säkerhetsväst, hjälm och handskar på. Ibland for hon runt mig på volt men tack vare grimskaftets längd var detta möjligt utan risk, och sedan halade jag in henne och styrde upp det hela. Hade med en körpisk också som hjälp att bromsa genom att hålla den framför henne i luften när hon försökte tränga förbi.
Sedan får man helt enkelt ge sig ut och härda ut. De ger sig när de inser att det inte går att bråka med positivt resultat.

Min häst är nu 3,5 år och inga problem att varken leda eller rida ut på ensam.
 
Sv: Stegrande unghäst

Har ingen universallösning på dina problem, men det finns ju riktigt duktiga NH tränare att ta hjälp av, ger otroligt bra resultat!

Tänkte i alla fall på när hon stegrar sig.. min dam gjorde det som liten ett par gånger, första gången gjorde jag som du beskrev, två ryck nedåt för att få ned henne.. Hjälpte väl den gången men hon testade snart igen. När jag fick hjälp gjorde min tränare något oväntat.. Min häst ville inte lyssna på tränaren utan reste sig på bakbenen och såg "farlig ut", han gick då hastigt och hotfullt emot henne och vevade repet fram och tillbaks under hennes haka som att han "anföll". Hon vart då mycket förskräckt och höll på att tappa balansen bakåt men räddade sig och ryggade sedan fort bakåt. Så fort hon satte ned hovarna så slutade han att gå emot henne och vart helt passiv. Hon tyckte det hela var mycket obehagligt och oväntat, var tvungen att testa en gång till men gjorde sen inte om det, ens med mig...

Men... det är svårt att beskriva hur man vet när man kan "gå på" och när man inte kan göra det, måste ju kunna läsa hästen. Så jag säger inte att det är så här du ska göra men det är en tanke, att överraska.
Det bästa tipset är ändå att ta hjälp av duktig tränare :D
 
Sv: Stegrande unghäst

Jag tycker det är viktigt att inte vara för snäll när det gäller såna här fall, när hästen försöker ifrågasätta människans rangordning.
Däremot är inte slag och bestraffning oftast det mest effektiva, det brukar, precis som du skriver, resultera i att hästen bli mer sur och vil "hämnas".
Det är självklart superviktigt att korrigera när hästen gör såhär, förstår mig inte på folk som säger "min häst är bara 2 år, det är för tidigt för korrigering".

Jag tycker klart att du ska visa dominans över hästen så fort hon stegrar och krånglar. Detta kan du göra på olika vis. Använd ärna röst och ryt till ORDENTLIGT. Visa INGEN rädsla utan våga vara nära (om detta är säkert) och tvinga ner huvudet på hästen och låta den backa tex. Sen kan den få stanna, sedan ska hon acceptera att du drar ner huvudet på henne (hon ska frivilligt sänka huvudet när du ber henne).
Att visa särkerhet och självförtroende är A och O. "bestraffningen" måste ske, men sällan att våld är det som funkar. Precis som någon annan här skrev, överraskningar är bra. Huvudsaken är att din korrigering resulterar i att du visar säkerhet mot hästen och att den tvingas att "underkasta" sig.
 
Sv: Stegrande unghäst

Men nu har hon börjat testa gränserna, precis som unghästar ska:eek: :devil:

Bör också nämnas att när man försöker korrigera beteendet första gången, tänker lilla damen endast på att ta hämnd på matte.
Jag skulle vilja ha en massa tips och idèer. Hur gör ni för att korrigera framför allt stegringar, men också när hästarna siktar in sparkar.

-Nej, jag ser det inte som en självklarhet att unghästar ska testa gränser.
-Nej, jag betvivlar starkt, att din häst tänker "hämd", av den enkla anledningen att det är en häst.
-Och slutligen, du ska inte fråga efter tips för att korrigera stegringar och sparkar. Du ska fråga dig själv vad du kan göra för att din häst inte ska ifrågsätta dig på det sätt hon gör.

Om jag har en häst som jag anser har brustit i repekt, så gäller det att få den åter, i varje sekund. Inte vad du ska göra när hon står på bakbenen, då är det ju redan kört.
Förklara för din yngling att det är du som regerar, från och med sekund ett. Flytta på henne, ofta. Bestäm dig direkt vad som är okej och vad som inte är okej, korrigera snabbt och sakligt vid varje förseelse. Och beröm ofta. Så att du är tydligare i ditt ledarskap, så att du inte behöver bli ifrågasatt.
 
Sv: Stegrande unghäst

Hej! Jag skrev ned det här tipset i en annan tråd häromdagen, men känner att det kan vara läge att ha med det här oxå.

Det absolut bästa tipset jag har testat är att människan har en längre pisk i handen. När hästen stegrar sig toucherar man hästen med pisken under magen (samtidigt som hästen står på bakbenen - varken före eller efter). Detta gör att hästen får en "rovdjursvarning" e d och kommer därför att ställa sig på alla fyra fortast möjligt för att kunna dra. Viktigt att tänka på är att man som människa ska låtsas som om det regnar och absolut inte ryta eller nåt sånt, så att hästen kopplar samman rovdjursvarningen med pisken under magen och inte med människan.

Jag har upplevt att man med god timing bara behöver upprepa det här några få gånger.
 
Sv: Stegrande unghäst

Hej ! Det låter som du har en tuff tjej! När hon stegrar sig så ska hon Bara Fram! Det dumaste du kan göra är att rycka ner henne, det tycker hon bara är jätte obehagligt.Jag skulle rekomendera att longara henne mycket så att hon går framåt! Lycka till:banana:
 
Sv: Stegrande unghäst

Min häst hade en period utan respekt :angel: Långspisk var inget hinder tyckte hon, det var bara att glömma longering osv. Härom veckan fick jag krupp och kastade mitt långa grimskaft på henne (3m). Hästen blev så otroligt förvånad (vafan va det?!?) att hon tamade ner sig på 3 försök :D Nu är grimskaftet min bästa vän, det meddelandet förstod pållen, klatschar går inte in i hennes hjärna. Mjukt bommulsrep på ändan sekunden innan hon sparkar var min lösning!

Igår löslongerade jag utan välriktade sparkar och bockningar. "Aim to kill" hästen gräggade åt mig i hagen idag och följde mig som en hund. Och jag blev ju nästan rörd. Ibland är det bra att blir arg :rofl:
 
Sv: Stegrande unghäst

Det dumaste du kan göra är att rycka ner henne, det tycker hon bara är jätte obehagligt.


Jag kan inte se varför det skulle vara en nackdel att hon tycker det är obehagligt? Det borde väl bara vara bra att hon kopplar ihop stegrandet med något obehagligt?
 
Sv: Stegrande unghäst

Använd ärna röst och ryt till ORDENTLIGT.

Borde det inte vara mycket bättre om du visar tydligt med kroppsspråket vad du menar, istället för att ryta till? Jag är helt övertygad om att hästen lyssnar bättre på det språk den är bäst på att läsa av.
 
Sv: Stegrande unghäst

JAg tycker ifs att unghästar ska vara unghästar, ute pà bete och inte bli hanterade, mne oom det inte är sà sà är det inte sà.

Jag skulle inte sätta mig själv i situationer jag inte kan hantera, Vi har massa bäbisar i alla àldrar och ag skulle inte fà för mig att gà pà promenader med dom, Nàgra av anledningarna är att det är 40 hästar pà gàrden där jag arbetar, och jag hahr inte tid att slösa tid pà sàdant.

Hästarna hanteras litegranna tills de kommer för inridning, in och ut pà vintern och sà fàr de foder, sà de är ganska vilda, men fruktansvärt söta.

Jag hade satt pà en kapson och ledigt hästen i longerlina, när hästen stegrar ger jag den linan och flyttar mig till säkerheten och när den kommer ned sà ger jag tre HäRDA ryck i linnan, bestrafning stegringar fàr inte förekomma, gàr den upp igen sker samma sak igen och igen tills hästen slutar.

Men mànga problem med hästar sker för att mànga personer bara har en häst (hur i helsike ska man ha ràd att ha flera) och eftersom man bara har en häst vill man spendera allt för mycket tid med din unghäst / häst vilket leder till att hästen tröttnar och vill gà sin väg.
Istället för att vara ordentligt uppmärksam och villja arbeta hela den lilla tiden man spenderar med den. Oxà den andra sidan av problemet finns om man senderar en kort tid med hästen sà màste man vara konsentrerad och bara kräva kvalitet, spenderar man timmar med att putsa pà sin älskligt kan man inte kräva samma kvalitet i tiden man spenderar.
 
Sv: Stegrande unghäst

För mig känns det inte som ett slöseri på tid att gå på promenader med min unghäst,
det har gett oss väldigt mycket.
Nu känner hon tillit till mig, vilket hon inte gjorde i början,
samtidigt som hon har stor respekt för mig vilket gör att det blir
säkrare för mig att hantera henne. Det är inte motionen i
promenaden jag vill åt, det är hanteringen.
Jag förstår att det inte finns tid till sådant när man har 40 hästar,
men du skriver att vi som bara har en häst, lätt håller på för mycket med den.
Jag tolkar det som att du tror att vi kräver massor av saker av hästen
och att den inte får vara unghäst över huvud taget och det håller jag inte alls med om.

"..och eftersom man bara har en häst vill man spendera allt för
mycket tid med din unghäst / häst vilket leder till att hästen tröttnar
och vill gà sin väg."
Det har aldrig hänt mig, hon blir glad när hon får komma ut på spännande
promenader istället för att bara gå och "skrutta i hagen".
 
Sv: Stegrande unghäst

JAg tycker ifs att unghästar ska vara unghästar, ute pà bete och inte bli hanterade, mne oom det inte är sà sà är det inte sà.

Jag skulle inte sätta mig själv i situationer jag inte kan hantera, Vi har massa bäbisar i alla àldrar och ag skulle inte fà för mig att gà pà promenader med dom, Nàgra av anledningarna är att det är 40 hästar pà gàrden där jag arbetar, och jag hahr inte tid att slösa tid pà sàdant.

Hästarna hanteras litegranna tills de kommer för inridning, in och ut pà vintern och sà fàr de foder, sà de är ganska vilda, men fruktansvärt söta.

Jag hade satt pà en kapson och ledigt hästen i longerlina, när hästen stegrar ger jag den linan och flyttar mig till säkerheten och när den kommer ned sà ger jag tre HäRDA ryck i linnan, bestrafning stegringar fàr inte förekomma, gàr den upp igen sker samma sak igen och igen tills hästen slutar.

Men mànga problem med hästar sker för att mànga personer bara har en häst (hur i helsike ska man ha ràd att ha flera) och eftersom man bara har en häst vill man spendera allt för mycket tid med din unghäst / häst vilket leder till att hästen tröttnar och vill gà sin väg.
Istället för att vara ordentligt uppmärksam och villja arbeta hela den lilla tiden man spenderar med den. Oxà den andra sidan av problemet finns om man senderar en kort tid med hästen sà màste man vara konsentrerad och bara kräva kvalitet, spenderar man timmar med att putsa pà sin älskligt kan man inte kräva samma kvalitet i tiden man spenderar.

Ja, jag vet inte var du får din fakta ifrån men den stämmer definitivt inte på mig:smirk: .
Har två hästar om det nu skulle göra någon skillnad :confused: .

Min unghäst spenderar 23,5-24 h om dygnet i hagen/i boxen. Så den lilla hanteringen jag genomför med henne är nog knappast av ondo! Jag vill ha en relation med min häst och anser att det blir en lättare överång för hästarna så de senare ska ridas in och brukas.

Men jag är mycket noga med att endast hantera henne mycket korta stunder, och definitivt inte varje dag (mer än in och utsläpp).

Vill också framföra att min häst söker mitt sällskap. Så fort man visar sig nära hagen så gnäggar hon och vill komma och kela:love: och hon kommer alltid när jag ropar på henne då vi ska "träna"

Vill tacka alla som har skrivit här, är jätte bra att få en massa idèer!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 541
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 388
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp