Stegrar sig vid gräs.

Olympia

Trådstartare
Hej, har ett sto på 12 år som har gått som turhäst och lite blandat men sedan 3 år tillbaka är hon min egen och har gått både på bana och i skog, aldrig varit ett problem.

Men nu när sommaren är tillbaka och gräset kommit tillbaka så har hon varit omöjlig att rida ut på, så fort hon sett gräs har hon dragit sig till det och stegrat (ganska så högt) så fort jag styr henne från det. Att stegra vet jag sedan tidigare är ett av hennes sätt att protestera men detta är på ett ”annat” sätt.
Hon går ej att rida tillbaka (även om vi bara tagit oss några hundra meter).

Hon stär nu i en väldigt knapper hage med 4 andra hästar som har lätt att lägga på sig detta resulterar i att dom befinner sig i en liten hage med slaget gräs ca 2 timmar per dag. (Hon går dock på lösdrift i en nästintil jordhafe annars). Funderr på om det har något med det att göra. Har dock ingen möjlighet till en större och frodigare hage. Förtvivlad över hur jag ska lösa detta då det är väldigt frustrerande.

Rider inte med bett, har testat både barbacka och med sadel. Någon som varit med om likande och har något tips???
 
Hej, har ett sto på 12 år som har gått som turhäst och lite blandat men sedan 3 år tillbaka är hon min egen och har gått både på bana och i skog, aldrig varit ett problem.

Men nu när sommaren är tillbaka och gräset kommit tillbaka så har hon varit omöjlig att rida ut på, så fort hon sett gräs har hon dragit sig till det och stegrat (ganska så högt) så fort jag styr henne från det. Att stegra vet jag sedan tidigare är ett av hennes sätt att protestera men detta är på ett ”annat” sätt.
Hon går ej att rida tillbaka (även om vi bara tagit oss några hundra meter).

Hon stär nu i en väldigt knapper hage med 4 andra hästar som har lätt att lägga på sig detta resulterar i att dom befinner sig i en liten hage med slaget gräs ca 2 timmar per dag. (Hon går dock på lösdrift i en nästintil jordhafe annars). Funderr på om det har något med det att göra. Har dock ingen möjlighet till en större och frodigare hage. Förtvivlad över hur jag ska lösa detta då det är väldigt frustrerande.

Rider inte med bett, har testat både barbacka och med sadel. Någon som varit med om likande och har något tips???
Om inte din häst är lättffödd, kan du inte beta henne för hand, dvs gå med henne där det finns gräs och låta henne äta där en stund. Jag vet vi brukade göra så när vi skulle beta in hästarna, som gått i typ grushagar och sen skulle släppas på bete. Bara en tanke.
 
Om inte din häst är lättffödd, kan du inte beta henne för hand, dvs gå med henne där det finns gräs och låta henne äta där en stund. Jag vet vi brukade göra så när vi skulle beta in hästarna, som gått i typ grushagar och sen skulle släppas på bete. Bara en tanke.
Min unghäst betedde sig på liknande sätt som TS. Han blev helt galen av gräset och att inte få äta. Men att då låta han beta mer stjälpte mer än det hjälpte, hästen kunde bete sig ännu mindre.

Vi ställde av vår häst så han fick tidig sommarvila istället. Efter att gräset funnits i ca en månad eller så blev han snäll igen. Annars är det mycket lydnad och dressyrträning som gäller, hästen ska lyssna när du ber den om något oavsett hur gott gräset verkar vara. Det ska liksom sitta som sten.
(självklart utgår jag från att hästen är frisk och att detta uppkom endast nu med gräset)
 
@Olympia alltså hästar är ju aldrig ”konstanta” i sina beteenden oberoende hur de funkat tidigare år osv kan ändå nya beteenden /situationer uppkomma.

Jag har svårt att se att själva betandet och viljan att beta skulle lösas av att den får beta mer i andra lägen än där beteendet uppvisas. Hästar funkar inte riktigt så i ”sitt resonemang”.

Har du nån du kan ta hjälp av i din närhet?
Varför kan du inte rida hästen på bett? Vid lägen som detta där hästen stretar iväg och vill beta och sen protesterar så ger ju ett bett en större möjlighet att påverka dvs att signal går igenom, än ett bettlöst .

Att du provat rida barbacka/med sadel osv förstår jag inte riktigt vad det har att göra med problemet i sig ?
 
Senast ändrad:
Hej, har ett sto på 12 år som har gått som turhäst och lite blandat men sedan 3 år tillbaka är hon min egen och har gått både på bana och i skog, aldrig varit ett problem.

Men nu när sommaren är tillbaka och gräset kommit tillbaka så har hon varit omöjlig att rida ut på, så fort hon sett gräs har hon dragit sig till det och stegrat (ganska så högt) så fort jag styr henne från det. Att stegra vet jag sedan tidigare är ett av hennes sätt att protestera men detta är på ett ”annat” sätt.
Hon går ej att rida tillbaka (även om vi bara tagit oss några hundra meter).

Hon stär nu i en väldigt knapper hage med 4 andra hästar som har lätt att lägga på sig detta resulterar i att dom befinner sig i en liten hage med slaget gräs ca 2 timmar per dag. (Hon går dock på lösdrift i en nästintil jordhafe annars). Funderr på om det har något med det att göra. Har dock ingen möjlighet till en större och frodigare hage. Förtvivlad över hur jag ska lösa detta då det är väldigt frustrerande.

Rider inte med bett, har testat både barbacka och med sadel. Någon som varit med om likande och har något tips???
barbacka och bettlöst låter bara farligt på en häst med det problembeteendet, hur agerar du när hästen stegrar? Låter du den stå och äta sen, dvs belönar beteendet?
 
Får den sitt tuggbehov tillgodosett? Även lättfödda hästar, hästar på diet eller liknande, måste få tillräckligt att tugga på. Rids den "på fastande mage"? Tidigare märkte jag på min om hon var hungrig vid ridning. Okoncentrerad och loj. Numera är jag noga med att hon fått äta innan vi sätter igång, antingen att hon kommer direkt från hagen eller att hon får en tuss hö.
Det kanske inte är jätteenkelt att få tag i t ex foderhalm i dagsläget, men sly och grenar är ju annars ett bra tillskott om den ska gå ner men ändå ha att göra. Annars tänker jag också att det är en fråga om lydnad.
 
Rider bettlöst då jag fått ”förbud” av tandläkarn, tidigare ägare har slitit för hårt se det har blovit skador på tandkött och tand (dessutom ligger det lite ”ångest” vid hela tränset) jag testade barbacka också för att se om det var sadeln som tryckte.

Har börjat låta henne beta längre innan och efter jag rider och det verkar göra susen. Hon har dessutom sköt sig exemplariskt på bana och vid hantering/promenader det är alltså bara när man rider ut och säger emot. Hon får självklart inte fortsätta äta utan jag hoppar av och leder henne en bit ist och hoppar sedan upp igen. Men tack för alla kloka tips
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 339
Senast: liiinnea
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 365
Senast: MayGrace
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp