Bukefalos 28 år!

Stegrar sig...

T

TantStrul

Jag har en varmblodsvalack som är 8 år. Köpte honom i höstas och han togs av banan för ganska exakt ett år sedan. Han är tävlad i både trav och monté, så han är mycket riden.

När han kom började vi ganska lugnt med ridningen, eftersom han stått och gått i hage mest hela sommaren. Så började han komma i kondition och ridningen gick jättebra! Han var samarbetsvillig och trevlig, gick i bra form och gjorde det vi krävde så gott han förmådde. Det gick framåt, helt klart.

Så började han efter några månader att bara stanna under ridningen. Det kändes som att när han tyckte att vi ställde för höga krav eller att det blev lite jobbigt, så stannade han. Det gick att starta igen och komma vidare, men han stannade oftare och oftare under ridpassen. Han hade inte ont någonstans, men han stannade upp och visade sitt missnöje.

Efter ett tag räckte det inte med att stanna, han började stegra sig litegranna. Stanna och stegra sig. Småstudsa på stället. Han sänkte också vart efter sin toleransnivå för vad han tyckte var stora krav och till slut reser han sig om man vill att han ska gå framåt eller styr honom och vill svänga. Det är ohållbart. Dessutom har han börjat stegra sig riktigt högt...

Vi har haft veterinär ute flera gånger och undersökt både rygg och tänder grundligt. Men det är inget fysiskt fel på hästen. Tyvärr höll jag på att säga, men det skulle vara så skönt att hitta en förklaring!

Jag är gravid och vill inte ramla av, men jag har en duktig medryttare, som kämpar på och jag jobbar från marken. Han reser sig även vid tömkörning, men inte longering... Han går undan bra och lyssnar väldigt uppmärksamt. Det är en snäll och gosig häst i all hantering. Lite busig, men snäll...

Vi har såklart lite teorier och får tips från höger och vänster. Men jag vill gärna slänga ut frågan här också, för att få ännu mer infallsvinklar... Vad gör vi och hur går vi vidare? Är det ens någon idé att fortsätta kämpa med ridningen?

*Vi har flyttat bak sadeln ganska långt, det verkar vara bra att störa bogaktionen så lite som möjligt.
*Skänklar får just nu inte användas, då blir han stel och spänner sig jättemycket.
*Vi använder Hackamore, då är han mycket mindre irriterad och slår inte med huvudet eller stannar lika tvärt.

Förra veckan gick det kanon med ridning i skritt, han reste sig ingenting. Tre dagar utan problem överhuvudtaget, när vi tänkte på allt vi kommit på som kan störa honom.

Men denna veckan var det dags igen. Då gick han fint och avspänt på ridbanan flera varv och när medryttaren skulle vända snett igenom stannade han och började resa sig, flera gånger och ganska högt. Men hon satt kvar och allt lugnade sig. Så tog hon i en tygel för att det är lättare att få fram honom om man gör så, inte skänklar utan bara smacka försiktigt och styra åt ett håll, då kommer han igång igen. Men då blev han som tokig. Hoppade rätt upp i luften i ett bocksprång och sparkade bakut samtidigt, han skuttade runt ungefär som Ferdinand på julafton när han blir stungen av biet! Medryttaren flög av såklart och hästen fortsatte fara runt och bocka och sparka bakut. Så när han lugnade sig gick han fram till medryttaren och tittade som förvånat på henne och undrade vad hon gjorde där såg det ut som...

Han är inte riden sedan dess, eftersom medryttaren slog huvudet rejält och rumpan och låret... Men hon är inte avskräckt, människan, hon bara vilar sig lite säger hon...

Så, snälla, hjälp. Vad gör vi nu?
 
Sv: Stegrar sig...

hej! det låter inget kul alls faktist.. för det första tycker jag absolut inte att du ska fortsätta bråka med denna häst under din graviditet!!!!!
det är inte värt det, eller hur!??
jag läste en bok av monty roberts för ett tag sedan, mycket givande bok om horsemanship och lösningar för alla typer av "olater"
- för hästar som inte vill gå fram, (efter medicinsk undersökning) skaffa en mask med plastglobar för ögonen (används ofta vid trav-galopp tävling/träning) , tejpa över 2/3 halvmåne upptill och i ditt fall även baktill med svart eltejp, detta gör att hästen varken ser uppåt eller bakåt.. för 99% av alla hästar är det mycket obehagligt att förflytta sig åt något håll de inte ser.. när hästen slutat kan du sakta och försiktigt ta bort lite i taget av tejpen, tills hästen ser helt..
denna lösning är inte jättekomplicerad, och verkligen värd att pröva!!
även helt fri från våld! :)

låt någon annan utöva detta på hästen sålänge bebben ligger i magen :cool:

lycka till..
 
Sv: Stegrar sig...

Tack! Det var ett bra tips! :) Det verkar rimligt. Om han nu inte bestämt sig för att börja bocka och bralla runt istället... :mad: Men det är säkert också läskigt för honom med begränsad syn! Så det kan funka!

Jag försöker hålla mig lite vid sidan av, så inget händer lilla bebisen! :d
 
Sv: Stegrar sig...

är det bara vet som tittat på honom?
det kan va saker som vet inte ser.

det har inte med ridning att göra men... jag har haft min häst i 14 år (travare). och han har aldrig haft problem med nåt. tog ut en hovvårdare förra veckan för första gången. efter hon hade verkat hans bakfötter frågade hon om jag haft någon "kotknackare" te honom nån gång. han har tydligen en gammal skada i korsryggen och därför inte lyfter bakfötterna så högt när man verkar. det e något jag aldrig haft en tanke på! och aldrig någon som sagt nåt, utav alla hovslagare jag haft!.

så.. det kanske behövs fler veterinärer eller annat folk för att hitta fel. :) eller så "jäklas" han väl bara. sen kan det ju också finnas en sak till... han kanske helt enkelt inte passar som ridhäst...
 
Sv: Stegrar sig...

Jag skulle försäkra mig igen om att det inte sitter något i rygg eller liknande, kanske skulle vara värt att ta ut en ET?

Sedan skulle jag helt enkelt ställa pålle på vila, man får ju tänka travarna som unghästar, och det kanske helt enkelt blivit för mycket?
En häst som stegrar är aldrig kul, så lätt att de tappar balansen och man hamnar under 500 kg :/ Så jag skulle helt enkelt inte utsätta mig/någon annan för en häst med detta beteendet. Som det ser ut nu kan väl varken ryttare eller häst få ut spec mycket av ridningen, eller hur?
Men kanske om hästen får tid att smälta det han varit med om, och hitta sig själv så att säga, så kanske ni kunde komma igång med hjälp av tränare framåt hösten.

Vill du prompt att han ska fortsätta att bli riden så tror jag att det enda rätta i alla fall är att anlita tränare, kanske denna kunde hitta nåt som kunde få pållen ur denna onda cirkel.

Lycka till i alla fall, och akta bebisen!

/Sanna
 
Sv: Stegrar sig...

Jag tycker definitivt det låter som att hästen har ont - det kan vara någonting som kommer och går eller kommer fram när han gör en viss sak och då är det svårt att lokalisera.

Jag skulle först röntga hästen för varken vi ET eller vet. har röntgensyn - även om vi önskar det rätt ofta!!

Om det inte visar någonting skulle jag ta ut en ET - fast jag är ju rätt partisk där så....:angel: Fast å andra sidan så vet jag vilka underverk det kan göra att få en låsning släppt!
Ex om det ligger en låsning i ryggraden så kan den låsningen dra med sig kotan och ge förträngningar där nerverna går ut - det kan göra att hästen tappar bakdelen eller får ont! Smärtan kan förstärkas genom att hästen gör en viss rörelse som påverkar området där låsningen sitter och nerven går ut.
Lite beskrivning från min värld.

Du ska, som nån annan skrev, inte hålla på med hästen så länge du är gravid - det är inte värt det!!:eek:

Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: Stegrar sig...

Hejsan. När jag läste texten så var det precis som att det var min häst du skrev om. Hon var precis likadan som din. Du har kanske läst någon utav min hundra trådar om just hennes stegringar? Hoppas att du orkar läsa detta, kan säkert bli långt.

Jag fick mitt travar sto när hon var 8 år, hon hade då inte gått på travet sen hon var 3 år. Hon hade bara stått efter det pga att ingen ville rida henne, hon fick tre föl under den tiden.

Under de första två (?) åren så var hon jätte snäll att rida, kunde galoppera henne ute, visst gick det fort men det räckte med att dra i tyglarna så saktade hon av till skritt.

Men ju mer jag red henne desto svårare blev hon att stanna, antagligen för att hon orkade mer.

Sen så kom jag och en kompis på att vi skulle tävla henne i hoppning, bara en liten clear round. Vi skulle hoppa i skogen, måndagen den 24 Januari. Men istället tänkte vi att vi skulle rida dressyr på åkern hemma, den ena longerade henne medans den andra red. Vi hade en fast martingal på henne + en halsförlängare. Vi trodde ju att hon gick så fint när hon körkte på nacken. Efter ett tag så tog vi bort longerlinan och red på volt utan den. Då hände det som inte fick hända. Elma stegrade sig med min kompis och slog runt. Kompisen låg på sjukhus i 2veckor och sen gick hon på kryckor i 8. Hon hade sprickor i bäckenet.

Efter det så småstegrar sig Elma eller stannar och studsar, precis som din häst. Hon är kollad av vet. och av tandläkare. Var nära på att ge upp. Men så hittade jag en billig dressyr tränare. Vi började om på noll med Elma, och det gick super. Hon har inte stegrat sig sen dess.

Så ett tips: Ta ut en tränare och börja om på noll med hästen, det funkade för min dam.

En fråga bara: Passar sadeln? Jag tror inte min gör det nämligen, så nu för tiden rider jag barbacka, har köpt en bomlös också som jag ska ha på henne. Prova detta. =) Jag kan förresten galoppera på henne nu, barbacka. :D Fast hon var ett riktigt as för något år sedan.

Hoppas att det hjälpte dig något i alla fall..

//Diana
 
Sv: Stegrar sig...

Hejsan!!
Ta hjälp av tränare och backa några steg i utbildningen.
Ge hästen lätta uppgifter ett tag nu och försök få den att tänka framåt. Utan framåtbjudning så finns det inget att arbeta med.
Lätta stimulerande uppgifter i korta pass!!:)
Var noga med eftergiften.
Jag tror inte på att ställa av honom innan ni fått ordning på beteendet, när han börjar bli positiv till arbete igen då kan han få lite semester. Utrusta er med mycket tålamod och försök att ligga steget före i tänket, sitt inte och vänta på nästa "ryck".
Lycka till!!!:) :)
 
Sv: Stegrar sig...

Det hela kan vara en dålig ovana av hästen eller helt och hållet missförstånd mellan häst och ryttare.
Har en kompis som rider aktivt för en duktig tränare, och henns häst började en tid stanna och stod still med öronen struket bakåt. Sen när hon höll i tyglarna och skänklade så började han typ tramppa med ena benet, sen när hon tog med spö så små reste han sej.
Men hennes väldigt duktiga och erfarna ridlärare visste vad problemet var. När hästen inte förstod sin ryttares hjälper och all vikthjälp inte var rätt så stannade han, och när hon krävde att han sku gå fram så började han protestera.
Men nu så har hon lärt sej att vara extra tydlig i alla hjälper, och när han stannar så får hon vänta ut han och be han snällt med sitsen att gå frammåt. ::smirk:
Kanske ert problem ligger i det, men kanske ändå inte...

Hur skulle det vara med idéen att tillkalla en hästviskare? ;D

H//Sandra
 
Sv: Stegrar sig...

Såvida du inte överfodrar hästen i förhållande till mängden utevistelse och motion som hästen får så tycker jag att du ska ge upp. Det finns hur många trevliga hästar som helst att ta över så varför riskera din egen och din medryttares hälsa för en häst? Tycker du att det är värt jobbet med hästen om det skulle hända er något?

Skaffa en trevlig kuse istället som ni kan ha roligt med!:idea:

Jag vet att det lätt förvandlas till en prestige sak och jag har många gånger kört på när man borde gett upp istället. Mitt tips är ändå att släppa prestigen och skaffa en annan häst.
 
Sv: Stegrar sig...

Såvida du inte överfodrar hästen i förhållande till mängden utevistelse och motion som hästen får så tycker jag att du ska ge upp. Det finns hur många trevliga hästar som helst att ta över så varför riskera din egen och din medryttares hälsa för en häst? Tycker du att det är värt jobbet med hästen om det skulle hända er något?

Skaffa en trevlig kuse istället som ni kan ha roligt med!:idea:

Jag vet att det lätt förvandlas till en prestige sak och jag har många gånger kört på när man borde gett upp istället. Mitt tips är ändå att släppa prestigen och skaffa en annan häst.

Tycker inte jag. Hur ska hon få sålt hästen? "En f.d travare som stegrar sig" det är ju ingen som vill köpa sig en sån häst. Hitta problemet & lös det, sen kan du sälja hästen.

//Diana
 
Sv: Stegrar sig...

Molle2:
Problem är till för att lösas, inte dumpa över till andra.
Däremot kan man alltid ta hjälp utifrån för
att få insikt och utveckling.
Man mår mycket bättre på insidan om man ror skeppet i land sas.
 
Sv: Stegrar sig...

Rid ut honom i skogen, utan mer krav än att han ska gå fram när man driver, och stanna när du förhåller.

Det låter som han inte gillar sitt nuvarande arbete.
 
Sv: Stegrar sig...

Öh..vem har sagt något om att lämpa över problemen på andra?
Inte säljer man en häst som är farlig att hantera och inte hanterar man en farlig häst när man själv är gravid? :confused:

men att låta en medryttare slå i backen med jämna mellanrum är alltså inte att lämpa över problemen på andra? :angel:
 
Sv: Stegrar sig...

Jag antog att du menade försäljning av hästen i ditt inlägg?
Isf så dumpar man väl över problemet el?
OM hon får hästen såld så är risken rätt så stor att den säljs om och om igen. Eller menade du avlivning?
En ridhäst blir inte icke ridbar utan anledning.
Det är "bara" att göra en felsökning!
Någonstans är /gick det snett.
Och medryttaren har väl en egen vilja:confused:
 
Sv: Stegrar sig...

Tack alla för tips och råd!

Vi jobbar från marken nu och jag måste säga att det går bra. Det är ingen dum eller stirrig häst, så han är ändå väldigt tacksam att jobba med. Oerhört social och "förståndig"... Lite busig med de andra i hagen, men go.

Jag återkommer med vidare information... För ger upp, det gör vi inte... :) Sälja honom är inget alternativ, då är risken att han kommer byta hem oftare än jag byter ridbrallor... :( Och att avliva en skapligt ung och frisk häst, vad är poängen med det??

Tack så länge!

/Anna
 
En mycket duktig tjej svarade på min annons om hjälp och har varit ute och ridit honom tre gånger nu! Han har försökt resa sig och även börjat bocka, men hon har avbrutit försöken, utan att göra någon stor affär av saken och han verkar verkligen gilla den här tjejen och hennes sätt att rida honom! Så han går avslappnat och fint i både skritt och trav på ett sätt jag inte sett honom göra sedan i September-Oktober! Svarar fint på skänkel, vikt och tygelhjälper!

Vi har dessutom hittat en dressyrsadel i syntet, som dels inte stör bogaktionen och dels inte väger i stort sett någonting, det verkar också vara bra! :D

Just nu känns det som strunt samma varför det funkar, bara det håller i sig! Fast såklart kommer vi vara uppmärksamma och försöka klarlägga orsakerna till varför han höll på, det kan vara bra att veta för framtiden!

Ikväll ska den här tjejen rida honom för tränare på sin ridskola och jag önskar att ni kan hålla tummarna för oss att det går bra! :bump:

Jag återkommer! :)
 
Sv: Stegrar sig...

Tack alla för tips och råd!

Vi jobbar från marken nu och jag måste säga att det går bra. Det är ingen dum eller stirrig häst, så han är ändå väldigt tacksam att jobba med. Oerhört social och "förståndig"... Lite busig med de andra i hagen, men go.

Jag återkommer med vidare information... För ger upp, det gör vi inte... :) Sälja honom är inget alternativ, då är risken att han kommer byta hem oftare än jag byter ridbrallor... :( Och att avliva en skapligt ung och frisk häst, vad är poängen med det??

Tack så länge!

/Anna

Så länge du tänker på säkerheten är det inget fel att ge hästen en chans. Dock, kolla upp hästen på klinik = röntgen på kotleder, knän, has och bakknän. Kolla även upp hovarna. Har själv haft en f.d. travare som betedde sig som din när kraven ökade och han hade ont i hovarna (visade sig vara djävulsfåror sedan han som travare levt med på tok för trånga skor)... Han hade även artroser i bakknäna visade det sig. Visade ingen hälta alls. Så, en rejäl koll av vet.på klinik och sen ET/Kiro/massör som jobbar med övrigt är min rekommendation;)
 
Sv: Stegrar sig...

Jag tycker att du ska skicka häster för tillridnig för det här verkar vara ett problem som du inte klarar av att lösa själv och du ska inte äventyra ditt, din bebis eller din medryttares liv. För Den här hästen är farlig och inte säker att rida!


Finns jättemånga skickliga och bra beridare som tar imot problemhästar. ett stort tips!
 
Sv: Stegrar sig...

Jag tycker att du ska skicka häster för tillridnig för det här verkar vara ett problem som du inte klarar av att lösa själv och du ska inte äventyra ditt, din bebis eller din medryttares liv. För Den här hästen är farlig och inte säker att rida!


Finns jättemånga skickliga och bra beridare som tar imot problemhästar. ett stort tips!

Ange att det är TS du svarar alt.att du skriver knapplån...jag har nämligen ingen häst som är farlig och har hittills löst allt själv utan problem...:cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 271
Senast: Mabuse
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 901
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 686
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 633
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp