Sv: Stegrar

Bärin skrev:
Haha :p Men äppelbitar är ju en bra belöning!
Tack för dina tips! Ska försöka träna lite med min egen pålle, får se hur det går ;).

Men om man t.ex. ska lära de att först följa efter en i paddocken, sen stanna medan man själv går iväg en bit, och sedan att hästen ska gå efter en när man "säger" till, hur gör man då? Haha, hoppas du fattar vad jag menar! :)
Ska jag vara ärlig så är det nog nästan på för hög nivå för oss :o

Harry följer efter men om jag ber honom stanna så gör han bara en massa grimarser och följer efter...
Det är faktiskt bara inomhus som jag får honom att verkligen stanna:o

Trick Training
Detta är en länk till en trick tränings klubb, du kanske har sett sidan någon gång? Annars är det en ganska intressant sida. Om du mailar till dom kan du säkert få många bra tips..

Och om du tycker Harry är duktig, kolla på Utbildningstrappan, där är många bilder på en brun häst med vitt på bakbenen, vilken OTROLIG häst :eek:
 
Sv: Stegrar

Okej :)!
Hästarna på det där sidan verkade jätteduktiga! Förstår inte hur man kan lära dem allt det där!

Skulle vara så roligt att kunna gör aall det där konsterna! :D

Väldigt fin och intressant hemsida du har gjort! :bow: :)

Men det där om miljöträning, t.ex. att sätta fast plastpåsar runt hovarna, gör du det på ridbanan och sen släpper han så att han får gå runt med dem, eller leder du honom?
Miljöträning skulle min häst behöva för allt som är kosntigt, typ papperskorgar och skyltar verkar kunna bitas enligt honom ;)
 
Sv: Stegrar

jag har ridit in båda mina travare, eller ja, den ena håller jag fortfarande på med.
båda 2 reste sig så fort dom inte fick som dom ville.
luta dig framåt så din tyngd hamnar på framdelen och böj halsen åt ena sidan så tappar dom balansen och kan inte resa sig.
ta det lugnt och bara skritta, utan krav, om du vill ha en lugn och säker häst.
många hästar som kommer från travet är lärda att så fort man sitter upp i sadeln/hoppar upp i vagnen ska dom prestera nåt.
det gör att det låser sig för många.
 
Sv: Stegrar

Lazio skrev:
jag har ridit in båda mina travare, eller ja, den ena håller jag fortfarande på med.
båda 2 reste sig så fort dom inte fick som dom ville.
luta dig framåt så din tyngd hamnar på framdelen och böj halsen åt ena sidan så tappar dom balansen och kan inte resa sig.
ta det lugnt och bara skritta, utan krav, om du vill ha en lugn och säker häst.
många hästar som kommer från travet är lärda att så fort man sitter upp i sadeln/hoppar upp i vagnen ska dom prestera nåt.
det gör att det låser sig för många.
Tack för svaret men om du fortsatt läsa hade du sett att det löst sig :D
 
Sv: Stegrar

Bärin skrev:
Okej :)!
Hästarna på det där sidan verkade jätteduktiga! Förstår inte hur man kan lära dem allt det där!

Skulle vara så roligt att kunna gör aall det där konsterna! :D

Väldigt fin och intressant hemsida du har gjort! :bow: :)

Men det där om miljöträning, t.ex. att sätta fast plastpåsar runt hovarna, gör du det på ridbanan och sen släpper han så att han får gå runt med dem, eller leder du honom?
Miljöträning skulle min häst behöva för allt som är kosntigt, typ papperskorgar och skyltar verkar kunna bitas enligt honom ;)
Jag leder alltid honom...
Jag kan säkert tyckas lite väl nochalant av vissa men detta fungerar på Harry...
Jag är inte den typen som gör som det står och t ex försiktigt vänjer honom vid saker genom att stryka på kroppen och genast sluta om dom blir rädd och då börja om...
Min modell är mera: T ex: 1 st Harry, 1 st pressening = 1 st present!
Alltså har jag tänkt slå in honom i en pressening så gör jag det, jag ids inte hålla på och visa den för honom utan jag bara virar in honom. :crazy:

Det kanske låte lite korkat men jag accepterar inte att han är rädd för saker... Fast då ska jag ju tillägga att Harry är hemskt stabil i sådana situationer och reagerar inte på min "behandling"..

Om du har en lite osäker häst är det nog säkrast att göra som "standard", stryka på kroppen tills han inte bryr sig och allt eftersom avancera... :D

En till grej du skulle kunna göra är att få tag i en massa läskiga saker och sätta ut dom på ridbanan, så måste han gå förbi som när ni rider.
Flytta runt dom varje gång och sätt dit nya grejer, från början kanske det räcker med en mördar papperskorg...

En sista grej... Jag tycker själv att det är ganska svårt men det är bra att tänka på...
När man rider ska hästen ALLTID jobba för då har den inte tid att kolla på allt annat...
Det är ju svårare att göra något åt när man leder hästen, men för mig fungerar det att vara bestämd om han blir rädd för något och meddela honom att jag s*iter i om han är rädd för JAG ska gå där och jag är ledare så jag bestämmer att du ska med :D

Lycka till! Och kom ihåg: Ingenting är för konsigt att vänja dom vid!
Det är ju bara roligt att ha en häst som inte blir rädd om det mittiallt fastnar en kartong i svansen t ex....
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 984
Senast: Sirap
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 841
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
945
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp