M

Mount Never Rest

Är det någon här som har några tips vad jag ska göra med mitt Varmblod :crazy:

Han är nu 6 år och tagen från travet och jag ska börja använda honom som ridhäst.

Jag har ridit honom några gånger, och han är en riktigt stabil häst. Jag kan hoppa och skutta och klänga bäst jag vill på hans rygg...
Problemet är att han går och spänner sigg och slår med huvudet och tuggar på bettet.. Efter en stund så stannar han och hoppar rakt upp på stället. Jag har provat bli arg åt honom men han bryr sig inte jag har provat lirka men det hjälper inte heller :( Han är inte brydd om mig så sett och han försöker inte få av mig det är bara det att han blir spänd..
Efter ett tag kan det också ibland hända att han stegrar. Men han gör det bara i slowmotion och står som och funderar på bakbenen. Han menar inget illa :crazy: men det är ganska svårt att försöka rida en häst på två ben...

Så jag har haft slutat rida honom och har tänkt lämna honom till en tränare men det har blivit fördröjt och det kommer ännu dröja ett tag och jag är så sugen på att rida honom...

Förra veckan kunde jag inte hålla mig... Men det var under lite andra omständigheter!

Jag var i hagen och plumsade djupsnö med honon, han var "klädd" i träns och longergjord och körtäcke. Jag hade nämnligen tänkt tömköra honom i snön.
Men morsgris som han är så var jag tvungen att leda honom! Och enda sättet att leda honom på var att knyta ena tömmen runt halsen eftersom han inte gillar att man drar i bettet..

När vi hade gått runt ett tag så kom jag på att jag skulle rida, så jag ställde honom nära staketet (jag är inte så vig så att jag kan hoppa upp) så jag klättrade upp på staketet över på honom så att jag stod på knä på hans rygg, tur att han är bred... Sedan satte jag mig till rätta.

Eftersom jag inte hade några tyglar så kunde jag bara hålla honom med tömmen runt halsen....

Men han brydde sig inte alls!!!!!! :eek: Vi skrittade runt och han gjorde inget spec. sedan stannade han vid grinden och ställde sig att sova. Han var inte ett dugg spänd!!!

Så nu har jag börjat fundera om det skulle funka att rida honom barbacka i grimma...?
För jag upplever det som om det är när det blir för i scensatt som han inte gillar det.
Men tänk om han stegrar eller börjar tokbocka! Vad ska jag då göra! Jag har ju ingen chans i grimma!

Det ska tilläggas att han är en häst som tycker att han kan själv... :angel:
Han tillåter inte att någon leder honom, då försöker han bara bita den personen eller kasta sig i sidled för att ta sig loss.... :(

Så vad tycker ni? Ska jag chansa och rida honom i grimma eller ska jag hålla mig till tåls tills dess att jag kan lämna bort honom??

Jag har funderat på att köpa ett sidepull till honom men det har itne blivit ännu....

Jag tänkte i sådana fall rida honom i en Repgrimma inte en vanlig..

Jag vet att detta kanske låter hemskt konstigt.... Men jag är ändå tacksam för era synpunkter...
 
Sv: Stegrar

Tips:
Rid med sidepull eller bosal. Eller mekaniskt hackamore om du föredrar det. Kolla även upp tänderna på honom, så att det inte är något fel i munnen på honom. Jag tänkte eftersom han var lugn utan bett. Men du red honom barbacka också när han var lugn, eller minns jag fel? Kolla upp hela hästen! Då kan du utesluta ngt fel på honom, det kan ju bara vara dominans-problem.
Förresten så skulle jag nog inte rida på min häst om den inte gick att ledas lugnt i grimma från marken, respekterar han inte dig från marken så är risken stor att han skiter i dig från ryggen.

Har en massa tips om vad man kan göra om en häst stegrar, men jag tror inte att det är där problemet ligger. Dock så har jag ju ej sett er, så jag kan ju ha helt fel! :D
Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Stegrar

sasucatu skrev:
Tips:
Rid med sidepull eller bosal. Eller mekaniskt hackamore om du föredrar det. Kolla även upp tänderna på honom, så att det inte är något fel i munnen på honom. Jag tänkte eftersom han var lugn utan bett. Men du red honom barbacka också när han var lugn, eller minns jag fel? Kolla upp hela hästen! Då kan du utesluta ngt fel på honom, det kan ju bara vara dominans-problem.
Förresten så skulle jag nog inte rida på min häst om den inte gick att ledas lugnt i grimma från marken, respekterar han inte dig från marken så är risken stor att han skiter i dig från ryggen.

Har en massa tips om vad man kan göra om en häst stegrar, men jag tror inte att det är där problemet ligger. Dock så har jag ju ej sett er, så jag kan ju ha helt fel! :D
Lycka till!
Hej!
Jag skrev nog så mycket att jag blev otydlig i vad jag menade ;)
Jag har inga som helst problem att leda honom han går som en hund. Han tjafsar bara om jag sitter på ryggen när han ska ledas. Det var på samma sätt när han skulle köras in. Ingen fick gå brevid huvudet då blev han sur... Annars är han hur snäll som helst i grimskaft. Jag tror inte att det skulle vara något problem om jag kunde klona mig så att jag både kunde vara på marken och i sadeln... För det är bara jag som sköter om honom så han är en ganska stor morsgris....

Det är inget fel på honom kroppsligt eller med tänderna...
En massör går igenom honom en gång om året och jag masserar honom en gång i veckan och sadeln är stoppad efter honom.
Tänderna ska kollas nästa vecka men jag vet att det inte är de som är fel då jag kör/tömkör/longerar honom regelbundet och då rör han inte bettet...

Jag upplever det som om han blir nervös när han inte riktigt vet vad jag vill av honom... Och då börjar han tugga på bettet och hoppa upp och ner.... Men det är ju svårt att visa vad jag vill när han aldrig varit med om det förut....

Jag förstår hur du tänker med dominans, men Harry är inte ens dominant mot en råtta... :crazy: Han är den mesigaste häst jag träffat och han skulle aldrig sätta sig emot... Han tycker om att ha en ledare han kan inte tänka sig att själv vara ledaren...
 
Sv: Stegrar

Låter som om han helt enkelt blir osäker under ridningen och vet helt enkelt inte vad han ska göra.

Hur mycket är han riden under sitt liv?
 
Sv: Stegrar

Håller med Sweet, är hästen inriden ?

Kan ju inte ta en häst från banan och förvänta sig att den ska kunna ridas direkt. Lika lite som jag skulle ta min ridhäst och spänna för en vagn och sen bli arg om det inte gick direkt.

Att det funkade när du red lite mer kravlöst är jättebra. Fortsätt ta det lugnt i hästens takt, allteftersom han vänjer sig kommer du kunna rida mer och mer. Även om du själv får ordning på problemen så ta hjälp ändå. Det blir roligare för båda! En travhäst kräver tid för att lära sig att bära ist för att dra och måste bygga om sin muskulatur. Berätta gärna lite mer om hästen, hur mycket är den riden, vad du har gjort osv..
 
Sv: Stegrar

har du kollat upp att han inte har ont i ryggen? och är den inriden? annars får du börja från grunden o hänga o så
 
Sv: Stegrar

Låter lite som ett varmblod jag ägde i ungdomens dagar. Rider du ensam eller med sällskap? För mig fungerade det när jag hade "draghjälp" av en lugn häst. Vi bara skrittade på lång tygel och lufsade i skogen, red även mycket i grimma, vi tog det som en andra inridning trots att han tidigare var mycket riden. Men som någon tidigare nämnt i din tråd, det tar tid att bygga om kroppen från travare till ridhäst. Lycka till!/Kicki
 
Sv: Stegrar

är skjälv ägare till 5 st varmbod. det jag tycker du skall börja med är dressyren,
som är en stor viktig del i hästens inridning.försök att hålla dig så lugn o avslappnad som möjligt på honom, när du känner att han är på väg att resa sig, gör då inte misstaget att dra i tyglarna för då reser han si förmodligen ännu mer.sedan får du tänka på att en travare är ofta inrutad till att gå framåt i tav så fort som möjligt det
är ju det det handlar om.som föregående svar försök ta med dig en kompis ut på
lugna härliga skogsträningar för att lära honom att gå i lugna skrittpass. när du lyckats med det forsätter du vidare med lånsamma travpass, för att visa honom
att han är inte ute och tävlar, och får alltså ta det lugnt. när det gäller bett så
tycker jag att du kan prova ett hackemoore eller ett sidepull
 
Sv: Stegrar

OK

Jag ber om ursäkt för att det tagit så länge tills jag svarat :mad:

Vissa av er har haft rätt och vissa fel :p

Jag har för 4 månader sedan lämnat honom på inridning, western så nu har vi inga problem.

Hon som jag lämnade honom hos förklarade hur det låg till:
Jag var för otydlig i vad jag menade så då gick han bara och spände sig och till slut så exploderade han helt enkelt :o

Om någon är nyfiken på hur han fungerar nu så kika in på min sida:
Min sida

Försöker också lägga in en bild fast jag brukar inte lyckas:
05-08-17harry%20(9).jpg

Om ni ser bilden så är det en bild där vi för första gången provar på en sidförflyttning, han är så duktig gubben :D
 
Sv: Stegrar

Såg ut att vara en mycket trevlig häst, bra att ni blivit av med era problem!

:)
 
Sv: Stegrar

MYCKET fin och söt häst :love: !
Roligt att höra att allt funkar - GRATTIS till er båda!

Z3:an
 
Sv: Stegrar

Z3:an skrev:
MYCKET fin och söt häst :love: !
Roligt att höra att allt funkar - GRATTIS till er båda!

Z3:an
Tack :D
Och glöm det du får inte köpa honom ;) Du behöver inte låtsas jag vet att du vill det ;)

(Skojar bara :o )
 
Sv: Stegrar

Hur har du lärt dina häst såna där trick? Imponerad! :bow:
 
Sv: Stegrar

Bärin skrev:
Hur har du lärt dina häst såna där trick? Imponerad! :bow:
Nu blir jag ju generad :o
Vi satsar ganska mycket olika konster m.m. när det är för kallt för att vara ute o rida (inte lätt när man bor på nordpolen) ;)
 
Sv: Stegrar

Du verkar ha ett väldigt bra samspel med din häst, för att hästen ska vilja utföra konster krävs det ju att hästen tycker det är kul! :bow:

Skulle vilja att min häst, också travare, tyckte sånt var kul, han är bara intresserad av allt annat när man är i paddocken för att träna på sånt, går och tittar efter annat bara, så svårt att få honom intresserad! ;)

Använder du godis eller någon annan form av belöning när du lär in tricksen? Lägger du till röstkommando till tricksen? eller att du håller upp en hand för ett visst tricks t.ex.? :)

Haha, tycker det verkar så kul med sånt där, mkt roligare än vanlig dressyr ;)
 
Sv: Stegrar

Bärin skrev:
Du verkar ha ett väldigt bra samspel med din häst, för att hästen ska vilja utföra konster krävs det ju att hästen tycker det är kul! :bow:

Skulle vilja att min häst, också travare, tyckte sånt var kul, han är bara intresserad av allt annat när man är i paddocken för att träna på sånt, går och tittar efter annat bara, så svårt att få honom intresserad! ;)

Använder du godis eller någon annan form av belöning när du lär in tricksen? Lägger du till röstkommando till tricksen? eller att du håller upp en hand för ett visst tricks t.ex.? :)

Haha, tycker det verkar så kul med sånt där, mkt roligare än vanlig dressyr ;)
Jag erkänner! jag proppar honom full med små äppelbitar :o Jag vet att det är "förbjudet" men jag gör det :crazy:

Jag vet inte hur ditt stall ser ut men jag tränar nästan alltid inne på stallgången. Då slipper jag andra störningsmoment. Min kille är också nyfiken på omvärlden ;)

När det gäller att utföra ett trick så utgår jag mycket ifrån hans naturliga vanor. T ex så älskar han att peta på saker med mulen, så då har jag många tricks som inkluderar det så då blir det ganska naturligt för honom att göra.
Jag gör ganska stora "arm rörelser" när jag ber honom om ett trick, spec. ett som inte är riktigt befäst. Vissa tricks kan har göra helt utan hjälp men vissa måste jag visa honom hur jag menar genom att föra äppelbiten samma väg som t ex huvudet ska, för han är en riktig gottegris så han följer direkt efter :D
 
Sv: Stegrar

Haha :p Men äppelbitar är ju en bra belöning!
Tack för dina tips! Ska försöka träna lite med min egen pålle, får se hur det går ;).

Men om man t.ex. ska lära de att först följa efter en i paddocken, sen stanna medan man själv går iväg en bit, och sedan att hästen ska gå efter en när man "säger" till, hur gör man då? Haha, hoppas du fattar vad jag menar! :)
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 910
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp