Steinbeck-Hubertus-Urbino

T

Trail

förmodar jag är halvblodstam? Någon som vet om det är bra stam eller ej? Om det är bra brukshästar?
Lys :)
 
Kan hjälpa dig med att Urbino är en hingst som man kan spåra upp PRE(eller ibland kallad Andalusier) blodslinjer i. Häftigt?!

kramar
från mig
 
PRE i Urbino??? Nu blandar du nog ihop PRE och Shagyaarab... Har inte fått igång min dator än, med vad jag minns finns främst Trakehner/Ostpreussiskt blod, Shagyarab (och givetvis "vanlig arab"), Hannoveranare, lite franskt blod och givetvis (engelskt) fullblod i Urbino.
Lite kort ur minnet:
Steinbeck var ur avel ett par år pga struppipning, det konstaterades att han inte nedärvde det. Gick väl svår hoppning om jag minns rätt. Lämnat mest dressyrhästar tror jag, kommer ur dressyrmöderne.
Hubertus användes nog mest till ägarens ston tror jag. Har lämnat en del hyfsade tävlingshästar. Kanske ingen stjärna men fick inte så många ston tror jag? (Kan minnas fel).
Urbino har lämnat svårklasshästar i alla discipliner, både ponnyer och stora hästar. Kan vara ngt "tittiga" ibland.

Kanske inte en stam som folk tittar extra på men alls inte dålig.

Mvh Cissi (som inte packat upp alla böcker än, så det här tog jag ur minnet).
 
Jasså, det låter spännande, berätta gärna mer!

/Johanna
 
Tack för svar...

funderar att ta ett sto på foder med denna stam. Jag är dock total nybörjare och har inte så mycket kunskap, framförallt inte blodslinjer hos halvblod. Det jag är mest intresserad av är att få en bra och hållbar häst. Hoppning intresserar mig inte, utan mest att det går att träna och hästen håller. Det låter ju som bruksstam. Om du kommer på mer så får du gärna berätta.
Lys :)
 
Re: Tack för svar...

Jag har en liten Urbinohäst på foder som är helt "otittig". Han är inte så förtjust i hoppning, men gillar att springa fort och faktiskt även att jobba lite i ridhuset. Han är jättehygglig!
 
Steinbeck var "min" under en period på Flyinge. Mycket sympatisk herre som dock kunde bli mer än lovligt pigg på damer då man var ute och promenerade.... ;)

Han tävlade svår hoppning med RGB och är även far till Nocturne 877. Han utbildades i dressyr av Kyras elever och användes till Ehrengranats stipendiaterna.

Hubertus 618 tror jag belv Elit premeierad för något år sedan. Han har haft en hel del bra avkommor men kanske inte några riktiga blänkare.

Urbino 430 var än väl använd hingst som innehöll blod av många raser. Hans son Tolstoy 701 har ju ex gått interntionell Grand Prix dressyr.

:D
 
Du som har haft "närmare" kontakt med Steinbeck - hur är det egentligen, har hört av många att det är en rätt "stökig" pålle, mycket nerver och lite tittig? Min pålles halvssyster är e Steinbeck och många har kommenterat henne & undrat hur hennes temperament är.
 
Jag har ett sto e: Steinbeck och hon kan vara en del tittig.
Ena dan så är hon jätteduktig och bryr sig inte om något och nästa dag ser hon spöken i varje hörna. Hon har visserligen blivit mycket bättre det senaste året sen vi tog bort havren. Det har också varit en viktig del med henne att ta med henne överallt så att hon får se massa nya saker och lära sig på så vis. Annars när hon är lungn så är hon världens trevligaste.
Men som sagt, lite knäpp är hon! :)
 
Min kompis har en sköthäst efter Hubertus. Lille (typ 175 cm hög) Passad är världens snällaste herre. Har har lite lång rygg och hals. Han är voltigehäst på ridskolan.
Även polishästen Hassan är efter Hubertus. Både Passade & Hubertus är svarta.
Här kommer lite fakta om Hubertus:
Mörkbrun f. 1977 hos Helge Nyberg i Hörby. 164cm hög. E: Hertigen U: La Strada. Har lämnat tävlingshästarna Candidus (Fälttävlan) och Karako (Dressyr).
 
Re: Steinbeck

Hej,

Jag har mycket erfarenhet av Steinbeck och avkommor samt mödernet och generellt kan sägas att det är hästar med väldigt mycket motor och energi och är hästar som behöver aktiveras. Mycket snälla och oerhört lättlärda och känsliga hästar. Passar därmed kanske inte nybörjaren men är mycket bra sport och tävlingshästar för den mer erfarna ryttaren som har som mål att tävla högre upp i klasserna och Steinbeck avkommor är populära hos tävlingsryttarna. Vad gäller dressyregenskaper så lämnar han inte så stora gångarter men luftiga och med spänst och avkommorna har lätt för piaff och passage generellt sett. Han har ju även legat i topp i tävlingsstatistiken i flera år och sonen Nocturne har redan flera avkommor i svår klass både i dressyr och hoppning.

//Tess
 
Det står på namnskylten att Hassan är efter Hubertus...
Vad hans mamma heter och hans morfar har jag glömt...
Han står i polisrytteriet i Malmö...
 
jag har jobbat där tre veckor, för några år sedan :-)

min favvis var romulus, men han avlivades pga dåliga ben
:-(
fick aldrig rida honom heller..

/jenny
 
Steinbeck dog 2001. Urbino har ju lämnat otaligt bra hästar. Även mycket inom ponny aveln. Även far till Ulla Håkanssons Bobby och Tolstoy. Hubertus är A-prem och fortfarande i avel.
 
Re: Steinbeck

Hej! Du skrev att du kännde till Steinbecks avkommer och jag har en sköthäst u.steinsia-ue.steinbeck jag har försökt hitta nånting om Steinsia men utan resultat...och jag undrar om du kanske vet nånting om henne?
:)
 
Re: Steinbeck

Hittade Steinsia i stamboken från 1991-1996:
stb.nr: 20288, reg.nr: 04-88-4069
mbr, stj, str., snp, vtvfrf, vtbff, 164 cm, f. 1988 hos Tina Willysson, Harastorp, Tyringe. Tillhörde Niklas Willysson, Månstorp, Perstorp, under åren 1992-1993. I stamboken 1991-1996 stod Jim Clementsson i Kågeröd som ägare till henne. Pr B/92.
e Steinbeck 688 u Caceya 12123 e Ceylon 454 u Katja II 8382 e Niarchos 391 - Corso 305 - Nero 175 - Effendi - Dacke - Traktor - Lorius - Ulan - Holderness II.
Föllista:
1992 H, sv, (reg.nr: 04-92-5017) e Torboldt 514
1993 H, sv, (reg.nr: 04-93-3231) e Epson 766
1993 ej bet.
Det var vad jag kunder hitta.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 065
Senast: co-SMAD4
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 585
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp