Stel häst i bakbenet?

Emilia090807

Trådstartare
Min häst har blivit stel i ena bakbenet, eller han har varit det ett tag nu. Det bästa är ju om man åker till en veterinär men kan någon gissa på vad det eventuellt kan vara: när jag tar upp bakbenet så kan han ibland sparka med det. Vilar det benet ofta. Kan ibland stå imot skänkeln i det varvet när man ska fatta galopp. Vill inte landa i den galoppen efter hinder.

Finns det nåt jag kan göra? Vi ska ta ut en som ger djupvågsbehandlig
 
Min häst har blivit stel i ena bakbenet, eller han har varit det ett tag nu. Det bästa är ju om man åker till en veterinär men kan någon gissa på vad det eventuellt kan vara: när jag tar upp bakbenet så kan han ibland sparka med det. Vilar det benet ofta. Kan ibland stå imot skänkeln i det varvet när man ska fatta galopp. Vill inte landa i den galoppen efter hinder.

Finns det nåt jag kan göra? Vi ska ta ut en som ger djupvågsbehandlig
Den som ger djupvågsbehandling till den här hästen kommer med största sannolikhet bryta mot djurskyddslagen. Det är olagligt för alternativbehandlare att behandla hästar som kan vara halta/ha andra veterirmedicinska tillstånd om inte en veterinär remitterar hästen till dem.

Alltid alltid veterinär först om något känns off med hästen. Friska hästar kan få friskvård, sjuka och skadade hästar ska ha sjukvård.
 
Min häst har blivit stel i ena bakbenet, eller han har varit det ett tag nu. Det bästa är ju om man åker till en veterinär men kan någon gissa på vad det eventuellt kan vara: när jag tar upp bakbenet så kan han ibland sparka med det. Vilar det benet ofta. Kan ibland stå imot skänkeln i det varvet när man ska fatta galopp. Vill inte landa i den galoppen efter hinder.

Finns det nåt jag kan göra? Vi ska ta ut en som ger djupvågsbehandlig
Det du kan göra är att antingen ta ut en veterinär, eller åka till en hästklinik med hästen. Du ska inte rida på den om den har ont i benet!
 
Min häst har blivit stel i ena bakbenet, eller han har varit det ett tag nu. Det bästa är ju om man åker till en veterinär men kan någon gissa på vad det eventuellt kan vara: när jag tar upp bakbenet så kan han ibland sparka med det. Vilar det benet ofta. Kan ibland stå imot skänkeln i det varvet när man ska fatta galopp. Vill inte landa i den galoppen efter hinder.

Finns det nåt jag kan göra? Vi ska ta ut en som ger djupvågsbehandlig
Det du kan och det du bör göra är att låta en veterinär se över hästen. Det är enligt lag ditt ansvar att se till att hästen får den vård en behöver. Det är också olagligt för andra än veterinärer att behandla en häst som så tydligt är ett veterinärfall. Har du tur är djupvågsbehandlaren proffsig och vägrar behandla innan vet träffat hästen. Då får du bara "ont i plånboken" när du får betala trots att den inte kan eller får behandla. Har du otur är personen inte så duktig eller samvetsgrann och behandlar iaf med risk att förvärra eventuell skada.
Att åka till veterinär kan faktiskt bli billigare i längden. Och det är din skyldighet. Så bara gör det!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 058
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 702
Senast: MiniLi
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
12 624
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 222
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp