Stel/halt bak..

E

esa

Mitt 12-åriga avelssto (ej ridhäst) har på sista tiden blivit stel i bakbenen. Hon har aldrig tyckt om att galoppera i hagen men nu är det nästan omöjligt att få henne i galopp. Galopperar hon så gör hon det med båda bakbenen "ihop" = stelt och studsigt. När hon har legat ner är hon så stel att hon knappt kan gå, men efter ett tag går det bättre och då syns det inte alls i varken skritt eller trav.

När man ska lyfta bakbenen (kratsa hovar, verka) drar hon upp dem extremt högt och lång ut, och så får hon panik (hon får lätt det för allt :crazy: ) och sprattlar runt. Det går alltså inte att varken kratsa hovar eller verka.

Någon som har/har haft någon häst som liknar henne? Vad var det för fel i så fall?? Vet. min har ingen aning. Kan det sitta ganska högt upp runt knä/kors kanske? Behandling? Hon går inte att transportera så klinik är inget alternativ..
 
Sv: Stel/halt bak..

Ta ut en kiropraktor, för dräktigheter och fölning kan få bäckenet att hamna i fel läge.. Sedan skulle jag ge hästen Glucosamin för lederna, det brukar smörja upp och göra dem lite mindre stela.
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 718
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 603
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Har en 8,5 årig Storpudeltik som jag går fram och tillbaka med i tankarna. Hon är min första hund och min absoluta favorit. Vi har gått...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: animalasia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 716
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp