Stel högersida

kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då hon känder ofräsch. Därefter kollad av equiterapeft regelbundet. Hon har stel SI led, varit väldigt vriden och snett musklad. Lite stel rygg, ej snett vriden längre i dagsläget.
Men hon är så otroligt sne i sin högersida och jag skulle behöva tips på övningar. Det är väldigt olika från dag till dag. Och ja, jag rider ut, skrittar, rider off road, klättrar osv för att bygga upp henne. Skrittar fram länge. Men just övningar, jag känner mig lite fast just nu.
I höger varv är hon helt klockren verkligen, och direkt man går ut i vänster är det skillnad. Idag var det extremt. I höger varv höjer hon ryggen, jobbar på ordentligt, och direkt när jag styr ut i vänster varv så drar hon upp huvudet, tränger in med rumpan men samtidigt ut från spåret mot staketet?
Jag gör under mina pass på banan mycket övergångar, halter, flytta för skänkeln, och gör alltid jämnt i både varven. Vissa dagar är hon så fin och lösgjord i vänster också, och jag ser inget speciellt mönster alls utan känns som det är hennes dagsform bara.
Bästa tipsen för att få igenom henne i vänster?? Det är verkligen så att det knappt går att ställa henne, huvudet dras upp och vinklas åt höger bara.
Equiterapeften kommer ut nästa vecka och kontrollkikar.
 
Det är svårt att veta när man inte vet vilken nivå du är på i din ridning. Har du en tränare? Annars är mitt tips att rida för en duktig, utbildad och erfaren sådan.

Sen bad du om att inte få kommentarer om veterinär osv, men kanske är det läge att göra en mer noggrann kontroll om det inte blir bättre framöver :) Visst att hästar kan vara oliksidiga men det låter rätt extremt som du beskriver det.
 
Vertikal balanserad ridning har hjälpt mig mycket för att få hästen rakare (och hitta bärighet lättare än traditionell dressyr). Är dock också sån ryttare som kollar upp "konstigheter" och ridbarhetsproblem hos veterinär duktig på rörelseapparaten.
 
Är Du själv, som ryttare, kollad? Det är inte alldeles ovanligt att även ryttaren är sned, och är man sned åt samma håll blir problemet dubbelt. Med en oliksidig häst är det extra viktigt att ryttaren har stenkoll på sin egen balans och kan använda vikthjälper åt rätt håll för att hjälpa hästen att balansera och stärka sig på rätt sätt.
 
Är Du själv, som ryttare, kollad? Det är inte alldeles ovanligt att även ryttaren är sned, och är man sned åt samma håll blir problemet dubbelt. Med en oliksidig häst är det extra viktigt att ryttaren har stenkoll på sin egen balans och kan använda vikthjälper åt rätt håll för att hjälpa hästen att balansera och stärka sig på rätt sätt.
Precis.
Balansträning och liksidighet är viktigt även för ryttaren, liksom koll hos naprapat/kiropraktor. Yoga, pilates eller annat som stärker en smidigare kropp är bra.
Och kolla utrustningen.

Sen är det alltid bra att träna hästen utan ryttare på ryggen. T ex att lära sig bra tömkörning är mycket bra för både häst och ryttare och ett bra komplement till ridningen, på flera sätt.
 
Min ET brukar rekommendera att sätta på en boots på det svaga bakbenet om hästen är oliksidig.
Fick hem en häst från Danmark som såg ut som att han var i tre delar när han var under ryttare. Högt utbildad men när jag som inte är någon stor och stark ryttare satt upp så kunde hästen knappt trava eller galoppera i höger varv. Kollades av vet UA och sedan ET som hittade flera låsningar och snedheter. Efter behandling och rehab med övningar jag fick från ET så blev det en helt annan häst. Under rehaben så gjorde jag just så att jag hade en boots på det svaga bakbenet, endast en neoprenboots. Det är inte vikten främst som är det viktiga utan att det sitter något där. Då lyfter hästen det bakbenet lite extra och det lilla extra gör att hästen tränar upp sin svaga sida. Det är fantastiskt att se att en sån enkel sak kan göra så stor skillnad.
Din häst verkar ju ha väldigt stora problem. Jag hade först kollat upp den en gång till veterinärt och bett om en grundligare genomgång. Är hästen ok veterinärt så be din ET om rehabövningar. Kan du tömköra tex så är det toppen för att bygga upp hästen. Jobba över bommar för att få hästen att aktivera bakbenen och höja ryggen.
När du rider så är det viktigt att du inte drar i innertygeln i det svåra varvet, tänk i stället att du försöker ha hästen rak i det svåra varvet, kanske till och med lite utåtställd och sedan vara mjuk och erbjuda hästen att försiktigt ta mer och mer kontakt på inner.
Viktigt att kontrollera att sadeln passar ordentligt. Har hästen problem så blir problemet värre om sadeln inte sitter sitter bra. Och som någon annan skrev, kolla upp dig själv så att du inte är sned. Är du sned så påverkar det hästen.
 
Kanske tänka att försiktigt stretcha/tänja ut din hästs högersida.
Rid lite högerställd i vänster varv i början, sen sikta mot att ha den rak och sen böjning i vänstersidan och fortsätta på den vägen?
Just för att slippa stretet utan kunna ha hästen nöjd och mjuk utan att den känner att den behöver gå emot.

Om du tänker dej att hästen har korta muskler på sin högersida som den har svårt att länga ut så behöver den mjukt och tålmodigt hjälp att stretcha ut dom så att den KAN böja sej åt vänster.
I dagsläget kan det ju vara så att den stretar emot för att den helt enkelt inte kan och har förmåga att göra en vettig böjning i sin vänstersida och då tänja ut sin högersida.

Jag spånar bara, hade en sån häst en gång och det tänket fick mej att enklare hitta verktyg och övningar att jobba med. Sen kan det ju just ert fall vara mycket mer komplext men det här är ju inget som skadar.
 
Har någon kollat sadeln även om den passar?
Tänker så att inte sadeln är "oliksidig" om du förstår vad jag menar.
En sadel som inte är jämt stoppad eller andra symmetriproblem i sadeln tänker jag kan förvärra ett sådant problem..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 438
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
2 739
Senast: tuaphua
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 968
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp