Stel i ryggmuskulaturen i råa regnet

I

IslaBonita

Hejsan! Jag har noterat att min häst blir stel och lite känslig över ryggen när det regnat och varit rått ute. Hon ömmar inte över någon speciell punkt men musklerna känns spända efter en dag ute i rått regn. Hon har ett bra regntäcke som inte släpper igenom vätan, från och med imorgon får hon ett fleecetäcke under för att se om det funkar bättre. Det är inte direkt kallt, men rått och blött som sagt.

Hur bör jag göra med ridning? Hon är inte jättevälmusklad, håller på att bli igångsatt. Jag har undvikit ridning de kalla och råa dagarna då hon känts stel i ryggmuskulaturen. Är lite fundersam, det är ju samtidigt inte bra att inte röra på de stela musklerna?

I dagsläget har jag ingen pad alls under sadeln, den sitter bra. Bör jag skaffa detta i förebyggande syfte då hon uppenbart har en känslig rygg? Gel pad? Fårskinn? Annat? Låta bli att rida råa dagar? Varmare täcke?

Nån som har lite input eller har en känslig häst, som kan dela med sig av tankar eller erfarenheter?
 
Sv: Stel i ryggmuskulaturen i råa regnet

Min är väldigt känslig, så han har fleecetäcke under ett fleecefodrat regntäcke och när det vart som råast så har han redan fått ha ett tunnare termotäcke.
På natten har han ett back on track täcke i förebyggande syfte.

Att du inte har pad ska inte spela ngn roll om sadeln verkligen passar din häst.
Men en tryckutjämnande pad är ju aldrig fel. Jag gillar de i gel.

Min häst tar lång tid på sig att värma upp,jag har ett varmt ländtäcke på honom tills han fått upp värmen och mjuknat i kroppen.

Jag är även noga med stretching efter ridning och brukar massera honom med värmande liniment.

Han uppskattar värme jättemkt och blir riktigt stel och ynklig om han blir kall
 
Sv: Stel i ryggmuskulaturen i råa regnet

Nu var jag väldigt nära att skriva, "vad roligt att du också har en känslig häst", men det är det ju såklart inte:o. Märker du skillnad när du sätter på lite varmare täcke alltså? Får hoppas det stela ger med sig lite tills imorgon iallafall!

Undrar också vilket liniment du använder och hur? Efter ridning eller varje dag när det är/ska bli rått? Märker du också att det är just den råa kylan som är värst?

Just det! Rider du de dagar han känns extra stel för att bli av med stelheten eller låter du bli`
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stel i ryggmuskulaturen i råa regnet

Jag har själv ingen erfarenhet av frusna hästar, men om hon känns spänd kanske du kan tömköra istället för att rida?
 
Sv: Stel i ryggmuskulaturen i råa regnet

Nu var jag väldigt nära att skriva, "vad roligt att du också har en känslig häst", men det är det ju såklart inte:o. Märker du skillnad när du sätter på lite varmare täcke alltså? Får hoppas det stela ger med sig lite tills imorgon iallafall!

Undrar också vilket liniment du använder och hur? Efter ridning eller varje dag när det är/ska bli rått? Märker du också att det är just den råa kylan som är värst?

Just det! Rider du de dagar han känns extra stel för att bli av med stelheten eller låter du bli`

Ja, hos just min häst blir det en jätteskillnad när han verkligen kan hålla sig varm trots ruskväder.
Jag använder främst liniment efter ridningen,masserar in och på med ett fleecetäcke. Har testat lite olika liniment,men värmeliniment masserar jag in på kroppen och till benen har jag iaf "blue lotion". Minns inte på rak arm vad det andra hette:o

Känns han lite xtra stel så promenerar jag först några varv innan uppsittning så att musklerna och lederna kommer igång.
Men jag låter honom inte stå pga av det. Då blir han ännu stelare. Han slappnar av när han kommer igång och blir mjuk och det mår han ju bättre av än att stå och va stel.
Man kan även massera in värmeliniment innan ridningen, det lättar oxå på stelheten.
Jag är ett jättestort fan av Back on track,så från mina erfarenheter rekommenderar jag det. Dyrt,men helt klart prisvärt, och en evighetsprodukt:D
 
Sv: Stel i ryggmuskulaturen i råa regnet

Jag har ingen speciel erfarenhet av det här, men man kan ju tänka sej att det kanske kan hjälpa att leda hästen en stund innan du hoppar upp, så att hästen får gåigång sej och mjuka upp musklerna :)

Hoppas du har fått någon hjälp :bow:

/jozzan
 
Sv: Stel i ryggmuskulaturen i råa regnet

Min häst blir "rå-kall" över ryggen när hon varit ute i regn och frusit. Inte så mycket längre, nu när hon har musklat på sig lite.. Men det händer.
Jag försöker se till att hålla henne varm. Att hon hellre får ha ett lite mer fodrat täcke på sig än ett tunnare.
Sedan har ju jag turen att ha ett hästsolarium i stallet jag står som jag kan ställa in henne i ett tag om det skulle behövas.

M-oaa
 
Sv: Stel i ryggmuskulaturen i råa regnet

Min väninna har en äldre pålle som precis som din är väldigt känslig i ryggen. Hon har löst detta mha Back On track´s schabrak under sadeln samt ett ordentligt ländtäcke när hon rider. När hästen går i hagen så har den en BoT-ryggvärmare fastsydd i innertäcket.

Produkterna är rysligt dyra, men enligt min vännina är de värda sin vikt i guld :)
 
Sv: Stel i ryggmuskulaturen i råa regnet

Jag hàller me de andra, back on track eller nikken är hutlös dyra produkter men de fungerar. Back on track finns förövrigt i ett billigare format men med ett annat namn, det blir till att googla ;)

Ett varmare täcke under de ràa och ruggiga dagarna, men se till att de har bra passform.

Kan även rekomendera "vete kuddar" för stallbruk är det bäst att göra dem själv.

Recept!

1 - 2 paket, ärtor/ Linser / vete el liknande
1 - 3 lànga stallstrumpor (utan hàl)

Häll i bönorna, knyt en knut kasta in i micron ca 4 min, lägg sedan pà hästens rygg.
 
Sv: Stel i ryggmuskulaturen i råa regnet

Kan man verkligen värma stallstrumpor-tyg i micron?

M-oaa
 
Sv: Stel i ryggmuskulaturen i råa regnet

Det kan man säkert göra, är väll bara att kasta in dem och testa.

Jag använde bommulstrumport :angel:
 
Sv: Stel i ryggmuskulaturen i råa regnet

om sadeln ligger bra ska du inte lägga under en padd. En padd gör sadeln trängre oavsett vilken typ av pad det är. Och då passar inte sadeln längre :)
 
Sv: Stel i ryggmuskulaturen i råa regnet

Hejsan! Jag har noterat att min häst blir stel och lite känslig över ryggen när det regnat och varit rått ute. Hon ömmar inte över någon speciell punkt men musklerna känns spända efter en dag ute i rått regn. Hon har ett bra regntäcke som inte släpper igenom vätan, från och med imorgon får hon ett fleecetäcke under för att se om det funkar bättre. Det är inte direkt kallt, men rått och blött som sagt.

Hur bör jag göra med ridning? Hon är inte jättevälmusklad, håller på att bli igångsatt. Jag har undvikit ridning de kalla och råa dagarna då hon känts stel i ryggmuskulaturen. Är lite fundersam, det är ju samtidigt inte bra att inte röra på de stela musklerna?

I dagsläget har jag ingen pad alls under sadeln, den sitter bra. Bör jag skaffa detta i förebyggande syfte då hon uppenbart har en känslig rygg? Gel pad? Fårskinn? Annat? Låta bli att rida råa dagar? Varmare täcke?

Nån som har lite input eller har en känslig häst, som kan dela med sig av tankar eller erfarenheter?

mitt fullblod tål inte att få regn på ryggen eller om det är kallt ute då spänner han sig jätte mycket.

jag brukar slänga på honom mitt vintertäcke när det är kallt och regnar har testat med regtäcke och det fungerade inte alls, allt hänger på kroppsvärmem.

om du slänger på din häst ett inne täcke och låter det ligga på ett tag så borde hon gå att rida full normalt efteråt :) MvH Ida
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mest lite fundersam, har tid hos läkare imorgon så är ingen diagnos eller så jag är ute efter. I juli förra året var jag med om en...
Svar
16
· Visningar
17 256
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 757
Senast: Boj
·
L
Hästvård Hejsan min 20 år gamla arab har tidigare haft ont i ryggen, men det är behandlat och han är "frisk förklarad". Så länge det är fint...
Svar
3
· Visningar
1 589
Senast: Centaur
·
Hästvård Hej Jag behöver lite hjälp angående min vbl travare. För 2-3 månader sedan upptäckte jag att han hade ont i hela ryggen. Men med hjälp...
Svar
6
· Visningar
2 862
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp