Stel lädergjord - smörja mjuk igen?

Jag tänker att det måste vara lädrets ursprungstillstånd det är fel på?
Tror inte att det är så i mitt fall. Den dyraste gjorden är den som är värst drabbad. Den billigaste hööks-gjorden är så mjuk och fin :confused:

Jag tror att jag smörjer fel.
 
Det bästa är att rengöra sadelgjorden och sedan lägga den i parafin olja (finns på t.ex Biltema). Låt det ligga över natten och häng sedan upp den i ca 3 dagar så det får droppa av och torka sedan av det med en handduk. Sadelgjorden kan vara lite oljig och fettig i början men det försvinner med tiden. Ta sedan sadeltvål och putsa sadelgjorden med ca 1 gång i veckan för att hålla lädret mettat😊
Gjorden drar inte åt sig så mycket.
 
Tvätta rent efter varje användning. Svett är inte bra för lädret. Det är ju det bästa med lädergjordar. Man behöver aldrig ha en smutsig gjord mot hästen.
Putsar med spraytvål när den är svettig, men verkar inte vara nöjd med det.
 
Jag går emot strömmen i tråden och föreslår att sluta med lädertvålen. Om du använt mycket tvål tidigare i gjordens liv så kan den få nytt liv av att du helt enkelt sköljer av den med rikligt med vatten. Se till att alla gamla tvålrester och svett tvättas ur, torka sedan med en mjuk tygtrasa. När gjorden fått torka ur några timmar så olja in ordentligt. Om du har kallt i sadelkammaren skulle jag ta in gjorden i huset över natten. Ibland kan det hjälpa att marinera lädret i olja eller fett i några timmar och sedan torka av igen.
Men se till att få bort alla gamla tvålrester först, särskilt om det varit både hårt och känts "kladdigt" i ytan vid kyla.

Jag använde alltid Stubbens lädertvål tidigare, men har nästan slutat helt med tvål nu. Daglig rengöring med vatten, där jag har tillräckligt med vatten för att svetten ska tvättas bort. Skummet ska vara borta från svampen. Smörjer någon gång per vecka med olja eller fett. Den enda fördelen med tvålen, och som jag också saknar, är den goda lukten som Stubbens tvål har. Den saknar jag, men lädret mår bättre nu. (Mina sadlar är 20 resp 25 år gamla, stiglädren från 1960-talet och det nyaste tränset från 2008. Allt mår bättre utan tvål i längden.)
 

Liknande trådar

Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
213 794
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 814
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp