Stel lädergjord - smörja mjuk igen?

caballus

Trådstartare
Jag har några lädergjordar (sådana med mjuk vaddering och tunnare läder på insidan).
De var givetvis mjuka som nya, men nu blir de hårdare och hårdare på ytorna där hästen svettats. Brukar torka av med spraytvål direkt efter hårdare användning.

Jag sitter här nu i full smörjmundering, men HUR :nailbiting: gör jag för att få dem mjuka igen, och hur undviker jag att de blir stela så fort de nuddat hästen?Nånting gör jag helt klart fel.

Tvål såklart, men sen då?

Olja?
Läderbalsam?
Läderfett?

Hur gör ni med dessa stela hårda sadelgjordar?
 
Jag har några lädergjordar (sådana med mjuk vaddering och tunnare läder på insidan).
De var givetvis mjuka som nya, men nu blir de hårdare och hårdare på ytorna där hästen svettats. Brukar torka av med spraytvål direkt efter hårdare användning.

Jag sitter här nu i full smörjmundering, men HUR :nailbiting: gör jag för att få dem mjuka igen, och hur undviker jag att de blir stela så fort de nuddat hästen?Nånting gör jag helt klart fel.

Tvål såklart, men sen då?

Olja?
Läderbalsam?
Läderfett?

Hur gör ni med dessa stela hårda sadelgjordar?
Gör rent ordentligt med lädertvål, låt torka, och sen smörj med bra läderbalsam? Alltså inte en billig petroleumprodukt.

Spraytvål är ju bättre än inget, men riktigt bra blir det inte i längden, det blir inte tillräckligt rent. Först tvål och sen fett är bättre, men tar förstås också mer tid och jobb.
 
rengör sen får du olja i omgångar tills lädret blir mättat och till sist fetta in. Sen måste amn hålla efter. Att bara göra rent med sadeltvål torkar ut lädret.
 
Nu är jag kontroversiell, men rengör med lädertvål och lägg sedan i ett bad med paraffinolja (billigast på Biltema) ett par timmar. Då hinner lädret suga upp så mycket det behöver. Småduttar man med olja öppnar man porerna och risken är att lädret nästan känns torrare efteråt än innan.

Jag vet att många säger att paraffin är skitdåligt för läder, och det må så vara, men jag och måååånga andra gör såhär utan problem. Man ska kanske inte göra det så ofta bara, men det behöver man inte om man gör såhär. De flesta dyra sadeloljor har ändå paraffinolja som huvudbeståndsdel.
 
sen får du olja i omgångar tills lädret blir mättat och till sist fetta in.
Penslar på Amerigos olja men vill inte riktigt suga åt sig, som torrt läder brukar vilja göra. Blir kvar på ytan även efter flera timmar. Och det är ändå kvalitetsläder i gjordarna.

Men då fortsätter jag tvinga i olja i lädret några omgångar till och sen fettar in med läderfett för att försegla ytan.
 
Först tvål och sen fett är bättre, men tar förstås också mer tid och jobb.
vilket fett borde man använda då, för att minska mängden svett lädret suger åt sig? Läderbalsam eller hellre ett rejält fett som Hamanol eller klassikern Co-cho-Line?
 
lägg sedan i ett bad med paraffinolja
Tyvärr suger gjordarna på att suga åt sig oljan, hade troligen inte gjort nån skillnad med paraffinbad, det drar inte ens åt sig det lilla jag penslat på ytan. Är mest orolig över att det inte blir motsatt effekt - att den stelnar mer av oljan? (Råkade sabba en fäll på det sättet, oljade in baksidan med massa olja, den blev uttorkad och styv som en skosula, så jag gör en liten tankevurpa omedvetet när det kommer till smörja nåt mjukt, även om det var specifikt dåligt just fårfäll+neatsfootolja )
 
Tyvärr suger gjordarna på att suga åt sig oljan, hade troligen inte gjort nån skillnad med paraffinbad, det drar inte ens åt sig det lilla jag penslat på ytan. Är mest orolig över att det inte blir motsatt effekt - att den stelnar mer av oljan? (Råkade sabba en fäll på det sättet, oljade in baksidan med massa olja, den blev uttorkad och styv som en skosula, så jag gör en liten tankevurpa omedvetet när det kommer till smörja nåt mjukt, även om det var specifikt dåligt just fårfäll+neatsfootolja )
Jag tror det är därför en del sadeloljor baseras på paraffinolja, oljor som är vegetabiliska eller animaliska riskerar att oxidera (torka) och det gör lädret styvare, medans paraffinolja är en icke-torkande olja. Produkter med olika former av vax kan också göra att läder blir hårdare om vaxet inte bara ligger på ytan utan tränger in i lädret.
 
Penslar på Amerigos olja men vill inte riktigt suga åt sig, som torrt läder brukar vilja göra. Blir kvar på ytan även efter flera timmar. Och det är ändå kvalitetsläder i gjordarna.

Men då fortsätter jag tvinga i olja i lädret några omgångar till och sen fettar in med läderfett för att försegla ytan.
Vad har amerigo för innehåll i sin olja? Har för mig att det är samma som equipe? Jag har equipe och den innehåller ej mineralolja för det dödar lädret har jag lärt mig.
Sen brukar jag öppna upp porerna och rengöra ordentligt innan med ljummet vatten, spolar ofta mina gjordar i ljummet vatten efter ridning innan jag torkar av med trasa och rengör med såpa. Annars kan ju tvålen täppa igen porerna också.

Sen är det även skillnad om du har vadderad gjord tex så är det inte så bra att olja för mkt så att stoppningen blir stel och mättad ned olja och sen är det även stor skillnad på vad det är för kvalité på lädret såklart.

En annan sak, har du varmt eller kallt i sadelkammaren? Stod en gång i kallstall och då blev allt läder hemskt oavsett hur mkt jag smorde.
 
vilket fett borde man använda då, för att minska mängden svett lädret suger åt sig? Läderbalsam eller hellre ett rejält fett som Hamanol eller klassikern Co-cho-Line?
Jag gillar Effax. Det är ullfett och bivax, huvudsakligen. Men klassiker funkar säkert också, det är väl därför de är klassiker. Hamanol är paraffin, och personligen gillar jag inte det, det går inte in i lädret ordentligt på samma sätt, tycker jag. Effax på rent läder, och sen verkligen arbeta in det i lädret, så blir det mjukt och får en fin lyster. Tycker jag.
 
Vad har amerigo för innehåll i sin olja? Har för mig att det är samma som equipe? Jag har equipe och den innehåller ej mineralolja för det dödar lädret har jag lärt mig.
Läder är ju redan dött. En del marknadsför sina produkter med att de skall ge näring till lädret, de verkar ha tagit fel på levande och död hud.

Jag sökte på internet och sadeltillverkare som t.ex. Childeric Sellier (sadlar i prisklassen 50') använder paraffinolja som är en mineralolja.
 
Jag tycker Neatsfootoil är helt överlägset när det gäller att återfetta läder/skinn! Om man vill ha en vattenavstötande hinna på lädret kan man avsluta med en produkt med bivax.

Om lädret inte suger åt sig olja så har lädret sannolikt en målad yta och då blir det svårt tyvärr!
 
Jag tänker att det måste vara lädrets ursprungstillstånd det är fel på?

Min gjord från Whitaker i mellankvalitet, kostade väl runt 1000-lappen, håller sig mjuk och smidig trots att djuret svettas rikligt. Jag torkar av med fuktig trasa efter användning och tvättar noggrant samt smörjer med effax två gånger per år. Gjorden är 6 år gammal nu.
 
Jag har några lädergjordar (sådana med mjuk vaddering och tunnare läder på insidan).
De var givetvis mjuka som nya, men nu blir de hårdare och hårdare på ytorna där hästen svettats. Brukar torka av med spraytvål direkt efter hårdare användning.

Jag sitter här nu i full smörjmundering, men HUR :nailbiting: gör jag för att få dem mjuka igen, och hur undviker jag att de blir stela så fort de nuddat hästen?Nånting gör jag helt klart fel.

Tvål såklart, men sen då?

Olja?
Läderbalsam?
Läderfett?

Hur gör ni med dessa stela hårda sadelgjordar?
Det bästa är att rengöra sadelgjorden och sedan lägga den i parafin olja (finns på t.ex Biltema). Låt det ligga över natten och häng sedan upp den i ca 3 dagar så det får droppa av och torka sedan av det med en handduk. Sadelgjorden kan vara lite oljig och fettig i början men det försvinner med tiden. Ta sedan sadeltvål och putsa sadelgjorden med ca 1 gång i veckan för att hålla lädret mettat😊
 
Tvätt med glyceringtvål och så på med hamanolfett någon gång om året. Däremellan tvätt med glycerintvål och insmörjning med bra läderbalsam.

/Lizzie
 
Tvätta rent efter varje användning. Svett är inte bra för lädret. Det är ju det bästa med lädergjordar. Man behöver aldrig ha en smutsig gjord mot hästen.
 
Vad har amerigo för innehåll i sin olja? Har för mig att det är samma som equipe?
ja. Amerigo = Equipe, same shit different name. :)

Sen är det även skillnad om du har vadderad gjord tex så är det inte så bra att olja för mkt så att stoppningen blir stel och mättad ned olja
ja, gjorden är vadderad. Den är dock stel redan innan olja.
och sen är det även stor skillnad på vad det är för kvalité på lädret såklart.
jag har diverse - Passier, Shockemöhle (värst), Hööks (fortfarande mjuk o smidig)

En annan sak, har du varmt eller kallt i sadelkammaren?
omväxlande. Fläkt på dagtid, kallt nattetid.
 

Liknande trådar

Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
213 547
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 720
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp