Stel och stapplig

fejko

Trådstartare
Min valack har över en månadsperiod blivit stel och stapplig och ovillig till arbete. Jag misstänker en erlichiainfektion, vi ska ta blodprov på måndag. Är det någon som har några andra idéer?

/Orolig :cry:
 
Håll koll på om hästen har feber och förkylningssymtom. Spänningar i kroppen.

Både när det gäller Elichian och Ekollon så förstörs och minskas de Röda blodkropparna. Detta gör ju i sin tur att hästen inte får tillräckligt med syresättning och friskt blod cirkulerande i sin kropp. Då kan man tänka sig hur det kännas att behöva jobba och anstränga sig. AJ!..

Elichiosviruset sätter sig ju också i de vita blodkropparna så hela hästens kropp blir ju påverkad och sänkt. Dessa två i kombination vid elichios gör ju att det tar lång tid att åerhämta sig.

Så låt din häst ta det lungt innan du vet svar är mitt råd.

MVH/
 
Han går på lösdrift, för jag bygger stall och det drar ut på tiden :mad: men han har en halmad lada att gå in i och dubbla vintertäcken på natten, fast han har aldrig varit någon riktig utehäst utan väldigt boxkär, kanske borde jag stalla upp dem någon annanstans i väntan på att stallet blir färdigt :confused:
 
Personligen så tycker jag att lösdrift är det bästa. De rör sig inte mer än vad de känner att de klarar av och behöver när de är sjuka, så där behöver du inte oroa dig.

Tänk bara på att flera täcken kan var jobbigt för en redan ansträngd kropp så använd inte fler en absolut nödvändigast och att det sitter perfekt utan störning.
MVH/
 
Lösdrift är de bästa. Då får den röra sig så mycke som möjligt och hinner inte stelna till som de gör inne i en box.
Hästar fryser inte på samma sätt som vi människor.
Malin
 
Korsförlamning i en månad?? Borde han inte ha ramlat i hop i det akuta läget om det håller i sig SÅ länge? Och hur ser hans muskelvärden ut då?

Kan ju stämma men låter skumt i mina öron, inte för att jag är den som förvånas lätt, men ändå. För att späda på ytterligare så kan en viss sorts fång även ge detta symtom med stelhet och stapplighet i muskelatur bak i rumpa, ben och hovar.

MVH/
 
Veterinären kommer ut idag och ska ta blodvärden. Han var akut sjuk torsdag-lördag. Men det är sant att han känts lite skruttig av och till (dock inte hela tiden) i en månad. Jag ska be henne kolla även borrelia/erlichia.
 
Nu har vi kollat allt. Det var varken korsförlamning eller borrelia/erlichia :confused: Hur som helst verkar hästen OK igen. Han fick B-vitamin-injektioner och var i förrgår pigg som sjutton igen. Har även börjat låsa in dem på lösdriften på nätterna. Detta tror jag han uppskattar, han är högst i rang och tar förmodligen hela vaktpasset själv och får aldrig koppla av. Jag såg honom vandra runt på nätterna och han har som sagt var aldrig varit någon utehäst.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 552
Senast: Sirap
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 129
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp