stel ponny

F

flygare

Jag brukar rida ett d-ponny sto.hon är ganska svårriden och det är inte ofta hon jobbar ordentligt...När man börjar rida är on stel som en pinne och små volter struntar hon i och biter tag i bettet och vägrar att svänga/ställa.Men sen efter ett tag då man har bråkat lite med henne så brukar hon lossa (man brukar få gå på henne lite med spöt så hon lyssnar lite mer,och låta henne få mer framåtbjudning).
Finns det inget bättre sätt,halvhalter osv funkar inte då hon biter tag och kan inte förstå varför jag sitter där uppe och vill att hon ska svänga.Det kan ta ca5-15min inann hon lossnar...
 
Det är inte så konstigt att hon är stel i kroppen om hon inte blir riden i form så ofta. om det bara tar 5 minuter att få henne att lossa ska du vara lycklig... :p
 
Är hästen i övrigt frisk?
Har/Har haft låsningar?
Erlichia?
Etc?

Är hon fullständigt genomkollad? Av?
 
jag fortsätter på ditt här;
*hur sitter utrusningen (ett vanligt fel är att sadeln ligger för långt fram, typiskt böja på huvudet fortsätta rakt fram problem).
Hur sitter du? (sitter du verkligen på det inre sittbenet och för henne med dig runt eller är din kropp på väg rakt fram, kanske hänger du överlivet åt det hållet du skall?)
*Är bettet välanpassat för hennes mun, på ponnysar är gommen ofta låg och bettet för långt. Då kan betet både sticka upp i gommen och vika sig mot kindtänderna. (Min ponny har 11,5 och tredelat).

Prova att dela upp saker i bitar tex : börja med att hon står naken (med träns eller grimma) och be henne sträcka sig efter en morot, så ser du om hon har den fysiska möjligheten att böja sig åt båda hålen. Nästa steg är att prova att göra de saker som du gör uppsuttet från marken, vilket då blir att gå på en volt, sen kanske du kan göra samma sak barbacka och sedan med sadel som vanligt. För att kolla om sadel påverkar kan man ju också longera först med och sedan utan (eller tvärtom) för att se om det blir någon förändring.

Då kanske du kan få ett humm om när problemet uppstår och vad som då kan vara fel. Fysisk stelhet, ryttarproblem eller utrustningen.
 
Vet precis hur det känns. För 1,5 år sen skulle jag beskriva mitt d-ponny sto nästan exakt såhär. När jag fick henne var hon 18 år å kom direkt från ridskolan där hon mest gått nybörjarlektioner. Hon hade nästan ingen framåtbjudning å hon hade inte mycket känsel i munnen, och dessutom var hon, som du skrev, stel som en pinne.

Två år red jag bara rakt fram i skogen utan krav på tempo eller form. Vill bara att det skulle vara lite kul att komma ut för henne.

Sedan började jag träna akademiskt. Första kursen fick vi bara böja å böja. Sen har det rullat på... Hon har alltid fått ha sitt eget tempo (dock måste ju energi finnas vilket man ibland fått hjälpa till med, men energi å tempo är inte samma sak).

Nu gör vi bl.a. öppnor å slutor, diagonalt å förvänt, i skritt å trav. Lite galopp har vi börjat med, å även tramp, alltså början till piaff.
Men det viktigaste för mig är att hon tycker om sin kropp igen.

Först hade vi hennes gamla tränsbett, men när hon börjat böja sig å få lite muskler, så red jag bara med kapson i ett år, för att få upp känseln i munnen på henne. Nu rider jag på blankt kandar. Men hon är nu såpass känslig att hon lyssnar lika bra i grimma.

Så försök hitta en bra akademisk tränare!
Med en sån här häst, som är stel och har svårt för att klara av sin kropp, måste man ta en sak i taget. Bry dig inte om framåtbjudningen. Den måste komma frivilligt av hästen, å då måste hon först orka böjning å att belasta bakbenet i sitt eget tempo. Så länge hon inte är på väg att stanna kanske du får acceptera tempot.

Du kan också böja henne från marken. Skulle tro att hon har nog med sin egen kropp, å då kanske underlätta att slippa ryttarens vikt.

Sen för att hon ska tycka det är roligt kan du t ex ha morotsbitar att ge så fort det funkar bra.

Det är verkligen inte roligt att behöva övertala henne å bråka, för då är det svårt att få avspändhet...
Oj vad långt det blev... :) Vill bara säga att det är INTE omöjligt!

Lycka till så jättemycket!!
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 030
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 454
Senast: Ananazen
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 086
Senast: mackan
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 156
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp