Stel som en planka!

Otherside

Trådstartare
Som 60 tycker jag att jag är hyfsat vältränad och rätt så aktiv - simmar, cyklar, springer, tränar på gym (med hjälp av fysioterapeut för att motverka den eländiga knäartrosen...) osv. Men - jag märker alltmer hur stel jag är. Bara det senaste året tycker jag att jag rör mig som en hundraåring. Jag har ett stillasittande jobb och vissa muskler har nog kortats av pga en säckig hållning vid skrivbord och dator.

Så jag måste vända trenden innan det är för sent. Yoga känns som ett alternativ men sen tänker jag att yoga egentligen är nåt annat fastän man får smidigheten på köpet? Finns där inga program som enbart inriktar sig på att motverka allmän stelhet? Jag hittar inget som är så specifikt - träningen i övrigt har jag redan så jag behöver zooma in på just ... stretching? Andra övningar? Nån här som har erfarenhet? Nåt jag fixar att göra själv hemma, jag har inte tid att åka iväg på fler aktiviteter...
 
Som 60 tycker jag att jag är hyfsat vältränad och rätt så aktiv - simmar, cyklar, springer, tränar på gym (med hjälp av fysioterapeut för att motverka den eländiga knäartrosen...) osv. Men - jag märker alltmer hur stel jag är. Bara det senaste året tycker jag att jag rör mig som en hundraåring. Jag har ett stillasittande jobb och vissa muskler har nog kortats av pga en säckig hållning vid skrivbord och dator.

Så jag måste vända trenden innan det är för sent. Yoga känns som ett alternativ men sen tänker jag att yoga egentligen är nåt annat fastän man får smidigheten på köpet? Finns där inga program som enbart inriktar sig på att motverka allmän stelhet? Jag hittar inget som är så specifikt - träningen i övrigt har jag redan så jag behöver zooma in på just ... stretching? Andra övningar? Nån här som har erfarenhet? Nåt jag fixar att göra själv hemma, jag har inte tid att åka iväg på fler aktiviteter...
Jag gillar ju yoga och jag vet inte om det är någonting annat mer än själva träningen. Eller det var säkert det en gång, men inte för mig nu.

Eller det är ju nog stretch + styrka + mindfulness.

Då har jag valt typ Friskis o Svettis yoga eller yoga på yutube helt enkelt. Många av övningarna i yoga känns ju lätt igen från stretchen efter jumpapass.

Pilates och core och typ sjukgymnastik eller stretcha i 60 minuter är säkert möjliga istället, men jag tycker inte lika mycket om dem.

Om jag bara vill motverka allmän stelhet så kan jag köra Yin yoga (ligg still länge i varje position), tyvärr får man väl med mindfulness ändå eftersom den är så väldigt långsam men.
 
Jag gillar ju yoga och jag vet inte om det är någonting annat mer än själva träningen. Eller det var säkert det en gång, men inte för mig nu.

Eller det är ju nog stretch + styrka + mindfulness.

Då har jag valt typ Friskis o Svettis yoga eller yoga på yutube helt enkelt. Många av övningarna i yoga känns ju lätt igen från stretchen efter jumpapass.

Pilates och core och typ sjukgymnastik eller stretcha i 60 minuter är säkert möjliga istället, men jag tycker inte lika mycket om dem.
Tack!

Vad gäller yoga så får jag för mig att man inte ska syssla med det på egen hand utan vägledning, åtminstone den första tiden. Och där jag bor är närmsta yoga-studio två städer bort och den extra tiden har jag inte till mitt förfogande..... Annars hade det säkert passat, när jag tänker efter.
 
Tack!

Vad gäller yoga så får jag för mig att man inte ska syssla med det på egen hand utan vägledning, åtminstone den första tiden. Och där jag bor är närmsta yoga-studio två städer bort och den extra tiden har jag inte till mitt förfogande..... Annars hade det säkert passat, när jag tänker efter.
Så är det säkert kanske, jag vet inte. Yoga studios är så dyra.

Jag har bara gått på friskisyoga och i ärlighetens namn kritiserar de inte ställningar alls så långt jag varit med utan man tittar på hur ledaren gör helt enkelt och gör så gott man kan efter.

Dock känner jag att jag gärna vill prova en yoga studio någon gång i livet.

Om du ville våga så är Adriene populäraste Yotube yoga passen tror jag.
https://www.youtube.com/c/yogawithadriene/search?query=beginner
Här ligger en 20 min för totala nybörjare (inte testat just den)
 
Så är det säkert kanske, jag vet inte. Yoga studios är så dyra.

Jag har bara gått på friskisyoga och i ärlighetens namn kritiserar de inte ställningar alls så långt jag varit med utan man tittar på hur ledaren gör helt enkelt och gör så gott man kan efter.

Dock känner jag att jag gärna vill prova en yoga studio någon gång i livet.

Om du ville våga så är Adriene populäraste Yotube yoga passen tror jag.
https://www.youtube.com/c/yogawithadriene/search?query=beginner
Här ligger en 20 min för totala nybörjare (inte testat just den)
Tack!!!! Den ska jag verkligen testa!!
 
Som 60 tycker jag att jag är hyfsat vältränad och rätt så aktiv - simmar, cyklar, springer, tränar på gym (med hjälp av fysioterapeut för att motverka den eländiga knäartrosen...) osv. Men - jag märker alltmer hur stel jag är. Bara det senaste året tycker jag att jag rör mig som en hundraåring. Jag har ett stillasittande jobb och vissa muskler har nog kortats av pga en säckig hållning vid skrivbord och dator.

Så jag måste vända trenden innan det är för sent. Yoga känns som ett alternativ men sen tänker jag att yoga egentligen är nåt annat fastän man får smidigheten på köpet? Finns där inga program som enbart inriktar sig på att motverka allmän stelhet? Jag hittar inget som är så specifikt - träningen i övrigt har jag redan så jag behöver zooma in på just ... stretching? Andra övningar? Nån här som har erfarenhet? Nåt jag fixar att göra själv hemma, jag har inte tid att åka iväg på fler aktiviteter...
Tänker att steg ett vore en förbättring av ergonomin på din arbetsplats, typ förbättra mobiliteten genom att vara aktiv på din arbetsplats så du inte blir sittande, typ mha ett höj och sänkbart skrivbord kanske. Sen är det naturligtvis bra att vara aktiv i sin vardag utöver det som med exemplet du fått ovan med yoga.
 
Jag kör yoga på youtube eftersom jag har svårt att hinna iväg på träning. Adriene är jättebra och det finns hur många pass som helst att välja på. Min favorit är 45 min full body stretch, men tyvärr är det sällan jag tar mig tid. Prioriterar att köra ett kortare pass varje dag i stället då det verkligen hjälper mot stelhet.
 
Tack!

Vad gäller yoga så får jag för mig att man inte ska syssla med det på egen hand utan vägledning, åtminstone den första tiden. Och där jag bor är närmsta yoga-studio två städer bort och den extra tiden har jag inte till mitt förfogande..... Annars hade det säkert passat, när jag tänker efter.
Det finns väldigt många bra nybörjarkurser på Youtube. Jag brukar casta till TV:n, lurar mig själv att jag är på fysiska pass då. :D
Mina favoriter är Breathe and Flow (ett par som leder olika klasser), de har allt från "aldrig provat" till avancerade klasser och Tim Senesi som också har olika program och utmaningar.
Jag är (kanske lite för) petig med hur instruktörer låter och undervisar, men jag kan verkligen rekommendera dessa!
Lycka till!
 
Tack!

Vad gäller yoga så får jag för mig att man inte ska syssla med det på egen hand utan vägledning, åtminstone den första tiden. Och där jag bor är närmsta yoga-studio två städer bort och den extra tiden har jag inte till mitt förfogande..... Annars hade det säkert passat, när jag tänker efter.
Yinyoga kan man inte göra några farliga fel med, är bara sittande och liggande positioner som man håller en längre stund. Yoga with Kassandra på youtube har många trevliga pass att välja på och jag tycker hon förklarar bra hur man ska göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp