Stela leder på unghund

Nalasmatte

Trådstartare
Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt så när man har haft sin beskärda del av skadade hästar.
Hunden är 11 månader, har varit halt på ett framben sen han var ca 7 månader.
Han har röntgats 2 ggr vid olika tillfällen men inget avvikande syns på röntgen. Första veterinären sa att det är armbågen höger fram (han skrek rakt ut när hon klämde/sträckte) och hela det benet röntgades, inget hittades och han fick Koppelvila i 2v samt metacam. På återbesöket var han fortfarande lika halt och beordrades 2v med Koppelvila och metacam igen. Jag valde då att boka tid hos annan veterinär och i väntan på det så har ytterligare en veterinär som är kiropraktor också tittat på honom och ville behandla bäckenet. Jag ville vänta med det tills jag varit på kliniken.
Igår var vi där och denna veterinär kollade igenom honom och jämförde benen (vet faktiskt inte varför veterinär nr 1 inte gjorde det) och medan hon böjer hans ben tittar hon bekymrat upp på mig och frågar igen hur gammal jag sa att han är. Då fattade jag att något är galet. Han är stel som en gammal hund i lederna. Jag ville förstås ha svar på vad det kan vara men hon ville inte säga mer än att hon är mycket bekymrad och att han måste till en ortoped. Hon nämnde autoimmun sjukdom men kunde såklart inte säga något mer. Hon röntgade båda fram och hittar inte något särskilt på bilderna.
Nu väntar vi på tid till ortopeden och jag har ingen aning om hur lång tid det tar innan vi får komma dit. Det är så fruktansvärt jobbigt och jag är väldigt ledsen. Dels för att det har tagit sån tid och jag klandrar mig själv för det, och för att jag inte vet ett skit om vad jag ska förvänta mig 😭

Han är alltså pigg och glad, har inga problem att resa sig eller något sådant.
Sen han var liten plutt så har han velat ha hjälp in i bilen och jag har trott att han bara är lat och skrattat åt det, men det är säkert för att det är jobbigt. (samvetet är inge vidare just nu) men hoppa ur bilen har alltid gått bra
 
Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt så när man har haft sin beskärda del av skadade hästar.
Hunden är 11 månader, har varit halt på ett framben sen han var ca 7 månader.
Han har röntgats 2 ggr vid olika tillfällen men inget avvikande syns på röntgen. Första veterinären sa att det är armbågen höger fram (han skrek rakt ut när hon klämde/sträckte) och hela det benet röntgades, inget hittades och han fick Koppelvila i 2v samt metacam. På återbesöket var han fortfarande lika halt och beordrades 2v med Koppelvila och metacam igen. Jag valde då att boka tid hos annan veterinär och i väntan på det så har ytterligare en veterinär som är kiropraktor också tittat på honom och ville behandla bäckenet. Jag ville vänta med det tills jag varit på kliniken.
Igår var vi där och denna veterinär kollade igenom honom och jämförde benen (vet faktiskt inte varför veterinär nr 1 inte gjorde det) och medan hon böjer hans ben tittar hon bekymrat upp på mig och frågar igen hur gammal jag sa att han är. Då fattade jag att något är galet. Han är stel som en gammal hund i lederna. Jag ville förstås ha svar på vad det kan vara men hon ville inte säga mer än att hon är mycket bekymrad och att han måste till en ortoped. Hon nämnde autoimmun sjukdom men kunde såklart inte säga något mer. Hon röntgade båda fram och hittar inte något särskilt på bilderna.
Nu väntar vi på tid till ortopeden och jag har ingen aning om hur lång tid det tar innan vi får komma dit. Det är så fruktansvärt jobbigt och jag är väldigt ledsen. Dels för att det har tagit sån tid och jag klandrar mig själv för det, och för att jag inte vet ett skit om vad jag ska förvänta mig 😭

Han är alltså pigg och glad, har inga problem att resa sig eller något sådant.
Sen han var liten plutt så har han velat ha hjälp in i bilen och jag har trott att han bara är lat och skrattat åt det, men det är säkert för att det är jobbigt. (samvetet är inge vidare just nu) men hoppa ur bilen har alltid gått bra
Klandra inte sig själv. Du sökte ju hjälp hos veterinär.

Jag har ingen aning om vad som kan vara galet med din hund men en kompis golden var som din med bilen. Hon trodde också han bara var feg och lat. Men det visade sig vara sammanväxtningar i ryggen han hade.
Minns inte exakt ålder på honom när han diagnostiserades, men 1-2 år. Han är idag 5,5 år och funkar bra.
 
Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt så när man har haft sin beskärda del av skadade hästar.
Hunden är 11 månader, har varit halt på ett framben sen han var ca 7 månader.
Han har röntgats 2 ggr vid olika tillfällen men inget avvikande syns på röntgen. Första veterinären sa att det är armbågen höger fram (han skrek rakt ut när hon klämde/sträckte) och hela det benet röntgades, inget hittades och han fick Koppelvila i 2v samt metacam. På återbesöket var han fortfarande lika halt och beordrades 2v med Koppelvila och metacam igen. Jag valde då att boka tid hos annan veterinär och i väntan på det så har ytterligare en veterinär som är kiropraktor också tittat på honom och ville behandla bäckenet. Jag ville vänta med det tills jag varit på kliniken.
Igår var vi där och denna veterinär kollade igenom honom och jämförde benen (vet faktiskt inte varför veterinär nr 1 inte gjorde det) och medan hon böjer hans ben tittar hon bekymrat upp på mig och frågar igen hur gammal jag sa att han är. Då fattade jag att något är galet. Han är stel som en gammal hund i lederna. Jag ville förstås ha svar på vad det kan vara men hon ville inte säga mer än att hon är mycket bekymrad och att han måste till en ortoped. Hon nämnde autoimmun sjukdom men kunde såklart inte säga något mer. Hon röntgade båda fram och hittar inte något särskilt på bilderna.
Nu väntar vi på tid till ortopeden och jag har ingen aning om hur lång tid det tar innan vi får komma dit. Det är så fruktansvärt jobbigt och jag är väldigt ledsen. Dels för att det har tagit sån tid och jag klandrar mig själv för det, och för att jag inte vet ett skit om vad jag ska förvänta mig 😭

Han är alltså pigg och glad, har inga problem att resa sig eller något sådant.
Sen han var liten plutt så har han velat ha hjälp in i bilen och jag har trott att han bara är lat och skrattat åt det, men det är säkert för att det är jobbigt. (samvetet är inge vidare just nu) men hoppa ur bilen har alltid gått bra
OCD syns inte alltid på röntgen. Just armbågar är svåra, ibland krävs både CT och artroskopi för diagnos då inget behöver synas på röntgen (gäller framförallt MCD och FCP). Skippa kiropraktor osv och lägg pengar på en grundlig ortopedisk utredning istället.
 
En bra idé tills ni fått svar från ortopeden är att värma upp och ner ordentligt innan och efter hunden får springa lös. Låt inte hunden hoppa ut ur bilen själv, eftersom kalla hopp är ganska påfrestande för eventuella ryggproblem.

Rent konkret kan ni göra såhär: koppelpromenera 10-15 minuter i rask takt innan du släpper hunden lös, och strax efter att du kopplat hunden. Då ger du musklerna en chans att värma upp/svalna istället för att skelett och leder ska ta största smällen vid hopp, snabba svängar osv.
 
En bra idé tills ni fått svar från ortopeden är att värma upp och ner ordentligt innan och efter hunden får springa lös. Låt inte hunden hoppa ut ur bilen själv, eftersom kalla hopp är ganska påfrestande för eventuella ryggproblem.

Rent konkret kan ni göra såhär: koppelpromenera 10-15 minuter i rask takt innan du släpper hunden lös, och strax efter att du kopplat hunden. Då ger du musklerna en chans att värma upp/svalna istället för att skelett och leder ska ta största smällen vid hopp, snabba svängar osv.
Han har Koppelvila och äter smärtstillande nu i 2v
 
OCD syns inte alltid på röntgen. Just armbågar är svåra, ibland krävs både CT och artroskopi för diagnos då inget behöver synas på röntgen (gäller framförallt MCD och FCP). Skippa kiropraktor osv och lägg pengar på en grundlig ortopedisk utredning istället.
Okej ja jag trodde nästan det.
Ja jag bad hen titta på honom bara när vi sågs och höra vad hen trodde
 
Vad är det för ras? OCD drabbar främst storvuxna raser, även om såklart alla kan drabbas. Nu är ju @Malibu_Stacy proffset här ;) Men jag tänkte OCD direkt på din beskrivning. Åldern stämmer ganska väl, även att det inte syns något på röntgen. Har haft en själv med OCD, symptomen verkar lite lika..
 
Jag har haft 2 stycken som börjat halta vid 6 månader respektive 7 månaders ålder. Båda har haltat på sina framben. Frambenen har röntgats och inget har synts på den vanliga. Vi har behövt göra CT på båda för att kunna se att de har haft armbågsdysplasi.

Jag hade gått till ortoped och bett om CT.
 
Jag har haft 2 stycken som börjat halta vid 6 månader respektive 7 månaders ålder. Båda har haltat på sina framben. Frambenen har röntgats och inget har synts på den vanliga. Vi har behövt göra CT på båda för att kunna se att de har haft armbågsdysplasi.

Jag hade gått till ortoped och bett om CT.
Okej ja jag väntar ju på tid till ortoped.
Kan andra leder också drabbas vid just den sjukdomen? Han har ju inte bara ont i armbågen utan i flera leder i andra ben också. Främst karpalleden vf som han inte kan böja normalt. Även hasen hb, Armbågen är Hf
 
Jag är verkligen ingen expert, men visst kan fästingburna sjukdomar ge symtom som stela leder? Jag vet bara att jag har läst om det men har ingen egen erfarenhet och vet inte heller hur det yttrar sig.
 
Nu ska jag inte måla fan på väggen men det skulle kunna vara immunmedierad polyartrit, förutom förslagen som redan nämnts i tråden med fästingsjukdom och ED.
 
I fredags var vi hos ortopeden vi blev remitterade till. Han såg förändringar i båda armbågar och vill operera. Ang stelheten i resten av kroppen sa han typ att ja han är stelare än man skulle önska men det är nog sån han är. Han menade på att han är lite stel men har inte ont, förutom i armbågarna där han har ganska ont.

Jag funderade över helgen och känner mig inte riktigt nöjd med besöket. Så imorgon ska vi till en annan ortoped för en second opinion
 
Tyckte jag läste i nån annan tråd att operation i armbågarna är krånglig och inte har så gott resultat som man skulle önska till skillnad från tex höftled så är armbågen såpass komplex. Tänker att man ska ha realistiska förväntningar på vad en sån operation förväntas ha för resultat.
Om jag nu inte snurrar ihop det...
 
Nu har vi varit hos en till veterinär som hade en helt annan diagnos. Lägger in bild på det han sade. Känns mycket bättre!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210930_163126_com.microsoft.office.word_edit_342519379064400.jpg
    Screenshot_20210930_163126_com.microsoft.office.word_edit_342519379064400.jpg
    53,4 KB · Visningar: 230

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
759
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 377
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 354
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp