Bukefalos 28 år!

Stelhet efter Erlichia?

M

majja22

Erlichia erlichia igen,många trådar om denna "underbara" sjukdom :devil:

Min häst blev behandlad för erlichia för drygt 2 månader sen. För första gången på ett år har hon varken varit halt eller haft ont i ryggen sen efter behandlingen :bow: *peppar peppar*.Har satt igång henne väääääldigt försiktigt i form av promenader, och nu på sistone tömköring rakt fram i skog och mark så hon bygger upp sina muskler igen.

Dock tycker jag att hon fortfarande är lite stel, varierande från dag till dag, och oftast så släpper det efter en stund när hon rör sig.Ibland inte,stel som en kratta...
Jag har förstått att det kan vara så efter en behandling ett tag, men hur länge får man räkna med? Ett halvår? längre? I vanlig ordning går jag ju och funderar och oroar mig över att det kan bero på nåt annat (har ju liksom oroat mig i över ett år för henne, varför sluta? :crazy:).
Någon som vet?
 
Eftersom även veterinär och andra sakkunniga tvistar om det finns någon kronisk form av erlichia och vad den akuta fasen egentligen ger för följder finns det nog ingen som kan veta...
Men mina erfarenheter från min ponny som diagnostiserades med erlichias förra vintern är att det tar tid, lång tid.... Vi jobbar nu sakta men säkert med hans igångsättning, efter cirka 1 år. Vissa dagar faller han tillbaka och är stel, ovillig att röra sig och allmänt inte på humör. Sådana dagar behöver han helt enkelt inte jobba, på sin höjd tar vi en promenad i skogen. Andra dagar är han som förr, pigg och glad och då tar vi lite mer arbete, har kommit så långt att han travar under ryttare och framför vagn, korta sträckor. Det viktigaste är väl att lita på sig själv och lyssna till hästen. Jag får ofta höra att jag överdriver, han kan jobba på mer, men om inte han känns fräsch så tycker inte jag att det känns bra att tvinga honom och då låter vi bli helt enkelt.
Så låt din häst få gott om tid på sig och lyssna på det hon har att säga. Sedan kan det ju såklart vara något mer oxå, man vet ju som sagt inte om erlichia ger följdsjukdomar.
Lycka till!
 
Det är samma här, de dagar hon känns skruttig tar jag bara en kortare promenad, det finns ingen anledning att mana på henne när jag ser att hon inte är helt nöjd. Och som sagt - vissa dagar är hon jättefräsch och framåt. Igångsättningen kommer att få ta tid, vi har liksom ingen brådska, jag kommer inte att sitta upp förrens till våren när hon har byggt upp sig ordentligt.Så det blir tömköring varvat med promenader tills dess.
Det är väl bara tid, tid, tid som gäller :)
 
Mitt ena sto drabbades av Erlichia i januari (jo det är möjligt vintertid också). Fruktansvärt sjuk, vet sa att han aldrig sett en så dålig häst och gav henne inte stora chanser. De första två månaderna var hon knappt utanför stallet, stelhet och vinglighet tillät inte det så du kan ju vara "glad" att din häst rör sig såpass som hon gör. Fortfarande efter 10-11 månader är hon inte återställd och vi gör inte mycket mer än att promenera + lite tömkörning, ingen ridning. Hon är tillbaka i "flocken" och rör sig ganska mycket i hagen. Jag har gett upp tanken på att hon ska komma tillbaka i form annat än som promenadhäst.

Är det nån mer med Erlichia häst som märkt att vädret påverkar dem? Kanske är det inbillning men jag tycker att mitt sto verkar stelare när luften är rå än vid kall torr luft nåt som inte märktes innan hon blev sjuk.
 
Usch vad jobbigt! Jäkla skit-sjukdom säger jag bara. Men skönt att din pålla verkar vara på bättringsvägen iaf :).

Hmmm - det där med vädret kanske kan vara en orsak till stelheten som kommer till och från, jag har inte tänkt på det så noga. Men det vore ju inte omöjligt att lederna påverkas av fuktighet/kyla osv. Det gör det väl tex på "ledsjuka" människor :confused:.
Ska försöka tänka på det, och se om jag ser nåt samband!

Lycka till med din häst fortsättningsvis!
 
För att svara på din fråga om stelheten..

Absolut är det skillnad! Min ponny är mycket bättre vintertid då det är kallt än vid fukt och plusgrader.

Min ponny har nu vart dålig av Ehrlichia i 3 och ett halvt år...så nog tar det tid. Han blir långsamt bättre och bättre!
 
Oj det är nästan så att jag skäms. Min ena åkte ju på Ehrlichios i somras och blev behandlad. Redan tre veckor efter så var vi igång med travarbete.
Nu, tre månader senare, är han fullt igång och vi hoppar och tränar dressyr precis som vanligt.
Någon speciell stelhet har jag inte märkt. Förutom då jag tar bort Back-on-track-paddarna över nätterna. DÅ blir han rätt risig igen.

Så med andra ord ska jag kanske skratta mig lycklig som har fått en så "frisk" häst. *peppar peppar ta i trä*

Jag hoppas att du får din tjej bra snart och jag håler verkligen tummarna!
 
Vad härligt att det går bra med din häst, underbart att höra :banana:.

Men - efter alla problem vi haft så är jag glad ändå, jag GRÄT som en tok, när vi i början av november kollade om min totta haltade, och hon för första gången på mycket länge gick rent!Lite stel då, men ohalt... Glädjen och lättnaden var enorm! Nu är det bara att hoppas på att det håller i sig och att det forsätter gå åt rätt håll!
 
Såklart att det kommer att gå bra! :)

Jag förstår din lättnad över att hon var fräsch eftersom du har haft så mycket strul med henne!
Du får gärna avlägga rapport då och då om hur det går.

Massor av lycka till!
 
Hör också till dem som tycker om att utbyta erfarenheter om ehrlichias. Våran ponny har behandlats två gånger, nov-02 och i somras. Efter sista behanlingen ville inte stelhet och muskel7ledvärk ge med sig så behandlades med butta i två
omgångar. Under behandlingarna var hon som vanligt, men när vi slutade så föll hon tillbaka.
Nu ger vi henne örter sen en vecka tillbaka. Och redan accepterar hon att vi borstar henne!!
Jag märker också tydligt att vädret påverkar henne. Hoppas
det här råa vädret tar slut någon gång!
Vi skrittar henne ett par gånger i veckan och det gillar hon.
Att höra om hästar som blivit friska efter ehrlichias, det känns skönt. Men det finns ju även de som aldrig blivit helt återställda så man vet aldrig hur det går förrän efteråt!!
Mvh Kerstin
 
Tack! Jag lovar att rapportera hur det går!

Gitte:
Det verkar ju uppenbarligen som om det finns ett samband mellan hästens dagsform och vädret.
Vad ger du för örter och vad exakt fyller de för funktion? Är det just för stelhet?
 
Jag vill också veta mer om örterna och ev andra "naturmedel" ni prövat. Djävulsklo t ex. Har själv ganska goda erfarenheter av Gurkmeja...får hon inte den under en tid blir hon stelare i lederna.

Kanske också ska nämna att hon var rejält sjuk i februari året innan också. Hängig och lite febrig men vet fann inget direkt fel och ordinerade bara vila och extra vätska. Efter ytterligare några dagar drabbades hon av lymfangit, hö fram var som en timmerstock när jag kom ut på morgonen. Insatt på antibiotika omdelbart och svullnad gick snabbt ned men hon var hängig och ur form med viss stelhet under en längre tid, mycket längre än vad som verkade normalt.

Frågan är om inte hon hade "en släng" av samma åkomma då. Har diskuterat detta med ATG klinik, SVA, andra vet men åsikterna går isär om en häst kan ha en "kronisk" Erlichia som kan bryta ut då allmänntillståndet i övrigt är nedsatt.
 
Oj, det verkar ju hjälpa mot det mesta! Kanske värt att prova! Vad kostar en sån där burk?
 
Oj, det verkar ju hjälpa mot det mesta! Kanske värt att prova! Vad kostar en sån där burk?

Om du går in på sidan igen, och kollar under återförsäljare, så hittar du säkert någon i din närhet.

Ja, jag rek. varmt att prova det, egentligen båda medlen. Jag har bara positiva effekter helt utan biverkningar av båda att tala om, och då har vi hunnit prova det på en del olika krämpor nu.

:)
 
Hej Majja och alla andra med era sjuka hästar!

Observera att det som CL föreslog INTE är örter utan metall. Silver. Mycket möjligt att det fungerar - det har jag ingen aning om.

De som är återförsäljare av örter, vår ridsportbutik i min stad t.ex. finns säkert i din närhet också - vet vilka örter som sak användas till vad. Fråga där!

Och LYCKA TILL!! :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av Masterson Method? Jag gick en introkurs för typ 3 års sedan här i Skåne och tyckte det kändes intressant men...
Svar
9
· Visningar
1 487
Senast: SkorpSmulan
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 927
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 362
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp