Bukefalos 28 år!

Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

L

loka75

Hej

Jag har diagnostiserats med 2 måttliga diskbråck långt ner i ryggraden för ca 4-5 år sedan (MR), har emellanåt mått ganska bra, ridit och hoppat som vanligt.
Men sen i somras 2010 har jag haft ont till o från, jättejobbigt :(
Jag har varit hos läkare som bara vill att jag äter värktabletter, jag mår inte alls bra av värktabletter. Nu har jag kommit till en rejäl ond cirkel :( Jag är väldigt medveten vad som gör ont och vad som inte gör ont. Ibland kan det räcka med att jag promenerar 200 meter längre än vad jag brukar men mest av allt...och därför jag söker hjälp o tröst från er....varför är jag sååå stel i min muskulatur på morgonen 2 dagar e ridning, just nu är jag bara ute och skrittar ca 10 min och får ändå så ont (2 dagar e ridning), eller inte ont..utan mest stel och det gör ju inte saken bättre att jag är "rädd" att det ska göra ont, omedvetandet styr min kropp nu, fruktansvärt jobbigt. Vad gör man åt denna morgonstelheten, snälla hjälp mig..jag vill inte sälja min ögonsten som jag ägt i 15 år, hon är 19 år nu. Jag vill fortsätta rida, rider i vanliga fall 4 dagar/v. När jag väl rider så gör det inte ont alls utan det kommer dagen efter o 2 dagar efter.
Nån mer dom har det så här =( Ska tillägga att jag ständigt går hos sjukgymnast (som hjälper mig med ryggövningar) och naprapat (som återställt snedhet och masserar och gör akupunktur).
Hjälp mig nån!!!!:cry::cry:
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Kanske en elektrisk värmemadrass med timer som startar någon timme innan du ska upp? Gott för stela muskler!

Vanlig träningsvärk är ju värst andra dagen efter och den förebygger man ju bäst genom att stretcha ordentligt efter träningen. Kanske det är så enkelt som att du behöver strecha bättre efter ridpasset?

Annars - islandshäst :love:! Vet flera som haft ryggbesvär, fast då mer vridningar, typ skolios, som mått bra av att rida islandshäst. Själv slutade jag rida storhäst eftersom det gjorde så ont i ryggen - ffa i trav - och jag kände mig som jag körts över av ett tåg dagarna efter att jag ridit, men när jag red islandshäst så gjorde det inte ont och efteråt var jag i stället mjukare i ryggen! I tölten blir det ju inga "stötar" i rumpan/ryggen utan höfterna rör sig som en liggande åtta. Det var kanon för min rygg, men jag vet ju inte hur det funkar med ett diskbråck?

Fast nu var det ju Din Häst du ville kunna fortsätta rida ;) kanske ni kan köra i stället?
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Sitter du upp med pall? Det kan vara jätteviktigt för att minska belastning. Sedan om du ridit 10 minuter gå 10 minuter efter ridning med din häst. Se till att sadeln är lätt och att du inte kratsar hovar eller dyligt. Sadeln ska du hänga lågt så att du inte behöver belasta ryggen när du hänger upp den. Försök göra allt med hästandet så skonsamt som möjligt!
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Har du provat att ha en stötdämpande gelepadd på sadeln ? Min dotter som har ont i ryggen tycker det hjälper.Hon har dock inte diskbråck,men det kan vara värt att prova om du inte redan gjort det.
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Tack för tipsen! Jag är verkligen desperat =( Har så ont...så ont...vet inte vad jag gör snart, tar värktabletter men nervsmärta går igenom ändå =(
Jag har en hög pall när jag stiger upp, nu använder jag snövallen, att sitta upp med en fot i stigbygeln går inte, då känns det som jag går av =( Jag går alltid före och efter ridningen. Sadeln och att spänna den känns ganska tungt men det är det tyngsta jag gör. Hon o jag har varit med om en olycka när hon var 5 år med häst o vagn så köra går inte med henne. Jag år så dåligt av att veta att jag inte kan rida, jag rider ändå...får ont...ja dt är en fruktansvärt ond cirkel, snälla hjälp mig, finns det ingen läkare bland oss som kan hjälpa mig vidare?
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Varför frågar du inte din befintliga läkare eller sjukgymnast?

Prova att sluta helt med värktabletter så du får kontroll över din kropp igen. Låt bli att rida då tills du vant av dig med tabletterna. Har du någon viloposition som du inte har ont i eller har du ständig smärta nu? Diskbrock verkar kunna komma tillbaka med förnyad smärta, gäller de som opererat sig och de som inte gjort det. Min helt egna undersökning av de som jag känner som har diskbråck. Har själv det också, får nya litet vart efter...

Din egen hållning när du rider är jätteviktig, när man har ont i ryggen slappnar magmusklerna av automatiskt så det är lättare att komma i fel position. Skippa sadeln om den är tung det är en belastning helt i onödan för dig. Få någon kompis att sadla på,sadla av och hänga upp sadeln eller rid barbacka.

Använd dig av den övningen som din sjukgymnast kommit fram till som mildrar din smärta! Om du fått någon.
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Det värsta är att jag går hos läkare, har en röntgen (MR) den 15 feb och går hos sjukgymnast varanan vecka, och hos naprapat 1 ggr per månad men alla säger att ridning inte är bra för mig =( Vilket gör mig arg o ledsen. Jag tänker inte ge upp detta.

Värktabletter går jag inte på kontinuerligt utan mer sällan. Jag kanske äter i några dagar och då är jag ok i ryggen, dock väldigt trött men jag tar mig fram i dimman. Så fort jag slutar med värktabl så tar det en dag så är inflammationen tillbaka, eller vad det nu är =( Så tråkigt =(

Om jag lägger ner ridningen tills jag är bra, för bättre blir jag om jag inte rider, det vet jag och det är därför jag blir så arg för jag kan inte acceptera ett liv utan hästar o ridning. Om jag inte rider på nån månad eller två blir det bättre, det vet jag men jag är sååå rädd att när jag sätter mig upp på henne igen så kommer ryggsmärtan tillbaka =( Det är det jag är mest rädd för, därför vågar jag inte sluta. Finns det någon mer därute som ´har erfarenhet av att det är bra att skippa ridning och sen ta upp det...utan att få ont igen??? Men allas ryggsmärta beror ju inte på samma sak men jag tänkte ändå fråga om det finns nån därute. ??

Vad tror ni...jag går sönder snart =( =(
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Diskbråck är inget permanent. De knoppas av och försvinner på 2-3 år.
Dessutom behöver de inte ge några symtom alls, utan bara vara ett bifynd.
Diskbråck ger inte ryggsmärtor.

Så häng inte upp dig på något man såg för fem år sen och som inte ger dig några symtom nu.
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Jag har hoppat ridning i nästan 7 månader och började sedan. En del av mina kompisar( 3 st).har också fått göra avbrott med ridning någon/några månad/er för att sedan ta upp det igen...Det klart du kan ta en paus och sedan ta upp ridning igen. Jag kan fortfarande inte sitta ned i trav längre stunder och sitter inte ner i längningar men jag hoppas mitt blir bättre om ett år till...jag kan dock galoppera i fältsits och det är ju kul :)

Ta en paus och träna annat och bli bättre så kommer det säkert att bli lättare sedan. Min nuvarande sjukgymnast tyckte också att det måste ju vara bra med ridning för då har du ju hållningnen- och hon hade bara ridit en gång i sitt liv.

Din kropp säger ju till dig vad du ska göra- träna så att du blir bättre och att du får starkare muskler så att du sedan kan rida utan smärta.
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Hej

Tusen tack...jag känner mig bättre nu när jag läser era svar och kommentarer, ibland känns det tungt men det lättas upp. Ja diskbråcket är ju läkt, däremot fick jag höra att ett par år efter ett diskbråck kan man få ont i lederna, känns som man har träninsvärk..där vid sacr...lederna. Vet inte vad det heter men där ialla fall. Och jag tror att all min smärta beror på att jag är "rädd" att det ska göra ont. Vet ni..jag tänker på hur jag ska röra mig för att det inte ska hugga till. Var 3:e minut lägger jag ner energi på detta. Sjukt men sant. I stallet har jag lättare för att "glömma" bort smärtan o då spänner jag mig inte, Jag ska i allafall prova en gelepadd uppepå sadeln så att det blir mjukare så det inte blir stötar, jag får väl bara acceptera att lägga ner ridningen ett par veckor för att sedan försöka ta upp det igen, men det är det som är så svårt o jobbigt =(. Tack o lov att man inte har någon unghäst som behöver ridas 6 dagar i veckan, min 19 åring älskar att bli riden men det får vänta =( Finns det någon därute som har haft ett diskbråck där smärta och stelhet nu uppträder? Alltid skönt att få tjattra av sig problemen emellan även fast jag önskar inte ens min värsta ovän detta, för detta är jobbigt =(
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Jag har hoptryckta diskar både i nacken och ländryggen och jag får faktiskt mer problem med smärta när jag INTE rider ordentligt. Jag behöver verkligen få sitta ner i traven och dra igång cirkulationen - vilket så här vintertid är svårt i brist på ridhus. Det blir mycket lättridning för att det är mer skonsamt för hästarna - men mindre skonsamt för mig.
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Nu har jag fått svar från röntgen. Buktande diskar på L4-L5 och L5-S1. Vad är det för skillnad på diskbråck och buktande diskar? Jag har ju haft diskbråck precis mellan dessa kotor för ett par år sen och det vill jag inte uppleva igen må jag säga. Kan man få diskbråck av buktande diskar? Läste nånstans att det brukar stanna där och inte bli diskbråck av buktande diskar...nån som vet? CillaW??? Du som är duktig på detta. Jag vet att många har buktande diskar utan att ens veta om det för man behöver inte ha besvär. Men jag undrar om buktande diskar kan göra så att man får ont i SE-lederna eller vad det nu heter??? Vad är det för skillnad på SE-leder och facett leder? Nån?
Jag fick detta besked per brev och inget samtal eller uppföljning, ganska dåligt tycker jag. Jag ringde VC och krävde en telefontid så man kan fråga hur man går vidare för de ska inte tro att jag är besvärsfri bara för att jag fått ett svar, det verkar de tro för i brevet står det att man är välkommen att ringa OM man har frågor, jag vill gå vidare nu och röntga bäcken (som jag trodde man gjorde samtidigt, men icke) . Jag fick en telefontid 14 mars..o vad mycket de har att göra att de inte ens har tid för ett litet kort tfnsamtal,,,suck!!!!!
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Nu har jag fått svar från röntgen. Buktande diskar på L4-L5 och L5-S1. Vad är det för skillnad på diskbråck och buktande diskar? Jag har ju haft diskbråck precis mellan dessa kotor för ett par år sen och det vill jag inte uppleva igen må jag säga. Kan man få diskbråck av buktande diskar? Läste nånstans att det brukar stanna där och inte bli diskbråck av buktande diskar...nån som vet? CillaW??? Du som är duktig på detta. Jag vet att många har buktande diskar utan att ens veta om det för man behöver inte ha besvär. Men jag undrar om buktande diskar kan göra så att man får ont i SE-lederna eller vad det nu heter??? Vad är det för skillnad på SE-leder och facett leder? Nån?
Jag fick detta besked per brev och inget samtal eller uppföljning, ganska dåligt tycker jag. Jag ringde VC och krävde en telefontid så man kan fråga hur man går vidare för de ska inte tro att jag är besvärsfri bara för att jag fått ett svar, det verkar de tro för i brevet står det att man är välkommen att ringa OM man har frågor, jag vill gå vidare nu och röntga bäcken (som jag trodde man gjorde samtidigt, men icke) . Jag fick en telefontid 14 mars..o vad mycket de har att göra att de inte ens har tid för ett litet kort tfnsamtal,,,suck!!!!!

Buktande diskar är precis vad det låter- diskarna buktar ut lite. Nästintill ett normalfynd på en 35-åring. Diskbråck är när disken "gått sönder" och en del av massan inne i disken runnit ut och kan orsaka tryck på nerver.
Diskbråck i sig ger inte smärta i SI-leder, däremot kan diskproblem ge refererad smärta ner i skinka och lår, eller radierande smärta (av direkt tryck på nerver) hela vägen ner i foten.
SI-lederna är 2 strama leder mellan höftbenen och korsbenet i bäckenet. Facettleder är små leder mellan kotorna.

Av din beskrivning av smärtan låter det osannolikt att den skulle bero på diskbråck eller ens buktande diskar.

Har din sjukgymnast McKenzie utbildning?
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Nu har jag fått svar från röntgen. Buktande diskar på L4-L5 och L5-S1. Vad är det för skillnad på diskbråck och buktande diskar? Jag har ju haft diskbråck precis mellan dessa kotor för ett par år sen och det vill jag inte uppleva igen må jag säga. Kan man få diskbråck av buktande diskar? Läste nånstans att det brukar stanna där och inte bli diskbråck av buktande diskar...nån som vet? CillaW??? Du som är duktig på detta. Jag vet att många har buktande diskar utan att ens veta om det för man behöver inte ha besvär. Men jag undrar om buktande diskar kan göra så att man får ont i SE-lederna eller vad det nu heter??? Vad är det för skillnad på SE-leder och facett leder? Nån?

Buktande diskar har vi nog allihop... det behöver inte betyda det minsta. Vad som spelar roll är om ryggmärgen eller en nervrot är påverkade. T ex av ett diskbråck, som Shudde beskriver.
En buktande disk kan brista, eller så gör den inte det.

SI-(sacroiliaca-)lederna sitter mellan korsbenet och bäckenet och kan inte påverkas av diskbuktningar.
Facettlederna är mellan kotornas bågar.
 
Senast ändrad:
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Jag hoppar in här och måste bra fråga om jag missuppfattad det jag fick veta på ortopeden. Jag har haft en buktande disk mellan L5-L4 som buktar bakåt och trycker på öhh ja vad det nu är som ligger där bakom ;)

Jag får förbannat ont när jag böjer mig ner mycket tex står på knän i trädgårdslandet eller när jag vrider ryggen vid mockning, går en buktande disk att göra något åt? Min buktande disk resulterade i ett diskbrock men det var inget jag märkte av utan det var ett bifynd vid en MR undersökning och det är flera år sedan så den är läkt redan.

Så länge min smärta håller sig på den nivå den gör nu så klarar jag mig utan problem eftersom jag vet vad jag ska undvika, kan säga att jag pga det bara älskar halmpelletsen i boxen!
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

KL

Detta fungerar på mig

Tar flera gånger om dan och drar upp knäna omväxlande höger knä mot vänster öra och omvänt. Sitt gälre på knä än att stå och prata med någon, och då hälst med ena benet på huk. Har en bekant som är rätt grov i munnen, och han konstaterade att man ska använda pökamusklerna mest hela tiden när man rider så att svankryggen åker in. Både när jag rider och går så försöker jag gå med ryggen i sådant läge att det är mitt i rörelseområdet. Många tjejer framförallt petar ut häcken ända till ryggraden tar emot. Minsta lilla då hästen rör sig nåt oväntat så knäcker det i ryggen.

Kombinerar man detta med att hålla ut och ner hälarna. Så sitter man lite längre fram i sadeln samt får en bättre rörlighet i sidled.

Försöker att rida barbacka litegrann varge dag,det håller min rygg igång

Ptr
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

1: Är du inte nöjd med din läkare - BYT!
2: En bra muskelkorsett stärker och stöttar ryggen. Be sjukgymnasten om övningar som bygger upp magmuskulaturen.
3: Smärtklinik?
4: Kör in hästen.
5: Kräv ytterligare undersökningar så du får veta varför du har ont.

Finns säkert mer men ge inte upp!!
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Jag hoppar in här och måste bra fråga om jag missuppfattad det jag fick veta på ortopeden. Jag har haft en buktande disk mellan L5-L4 som buktar bakåt och trycker på öhh ja vad det nu är som ligger där bakom ;)

Jag får förbannat ont när jag böjer mig ner mycket tex står på knän i trädgårdslandet eller när jag vrider ryggen vid mockning, går en buktande disk att göra något åt? Min buktande disk resulterade i ett diskbrock men det var inget jag märkte av utan det var ett bifynd vid en MR undersökning och det är flera år sedan så den är läkt redan.

Så länge min smärta håller sig på den nivå den gör nu så klarar jag mig utan problem eftersom jag vet vad jag ska undvika, kan säga att jag pga det bara älskar halmpelletsen i boxen!

Var nånstans får du ont?
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

I ländryggen, inte i musklerna dock utan det trycker som bakom ryggraden och sedan strålar det ner i bägge benen.
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Jättesvårt att säga utan att undersöka dig. Diskbråck är inte konstanta utan läker med tiden. Smärtan från diskbråck känns i de nervrötter som är påverkade, inte i själva ryggen. Ett diskbråck som inte klämmer på något, gör inte ont. Många av oss går omkring med diskbråck som vi aldrig får problem av.
Låter mer som om du har någon smärta i muskulatur eller i de små lederna mellan kotorna, facettlederna. Eller en s k segmentell instabilitet. Detta är förstås bara spekulationer eftersom jag inte har din rygg framför mig...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 273
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 739
Senast: Verdandi
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 686
Senast: Crossline
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 553
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp