Stelkrampsvaccin? Är förvirrad

godishanna

Trådstartare
:crazy:
Någon som kan hjälpa mig reda ut detta?
I juli 2010 fick min häst en extra dos stelkrampsvaccin för att han fick en sårskada som inflammerades och han fick då även en pencillinkur. Övriga vaccinationer (influensa och botulism) har han fått i september varje år. Nu hade jag vet ute för att det gått tre år sedan stelkrampsvaccineringen. När jag kom hem och tittade i hästpasset såg jag att benämningen på vaccinet var exakt samma som det vaccin han fick i höstas... Dvs Protec flu-T vilket jag tycker är skumt då han ju skulle vacc mot influensa och botulism i höstas och stelkramp nu. Har det blivit helt fel nu?
 
Sv: Stelkrampsvaccin? Är förvirrad

T = tetanus = stelkramp (och Flu = influensa).

Så han är väl ordentligt vaccinerad då ;)
 
Sv: Stelkrampsvaccin? Är förvirrad

Som lil-sis skrev
ProteqFlu = bara influensa vaccin
ProteqFlu- Te = influensa + tetanus som kombination!

Så inget fel mer än att han inte hade behövt stelkrampen nu då han fick både stelkramp och influensa i höstas om jag förstod det rätt. Om tre år kan du alltså ge influensa, botulism och stelkramp på samma gång igen.
 
Sv: Stelkrampsvaccin? Är förvirrad

Aha tack, misstänkte nåt sånt.. Konstigt att inte vet kommenterade nåt men hon såg det väl inte. Men då har jag väl bara slängt ut pengar i onödan då ;) Ingen risk att pålle blir dålig av för täta vacc väl?
 
Sv: Stelkrampsvaccin? Är förvirrad

Ja konstigt att hon inte kommenterade någon av gångerna! Med ett såpass långt intervall (och även om det hade varit kortare) är ingen skada sked mer än i din plånbok ;)
 
Sv: Stelkrampsvaccin? Är förvirrad

Det är ju ganska långt emellan om pålle fick sprutan före i september förra året. Däremot är det ju ingen idé att ge influensa i september i år.
 
Sv: Stelkrampsvaccin? Är förvirrad

Det är ju ganska långt emellan om pålle fick sprutan före i september förra året. Däremot är det ju ingen idé att ge influensa i september i år.

Just det, för enkelhetens skull TS är det nog lättast att flytta alla dina vaccinationer till juli istället för september from nästa år! :)
 
Sv: Stelkrampsvaccin? Är förvirrad

Nej nån influensavaccinering är ju rätt onödig i sept ;) Dock ska han ju ha botulism då... men jag får väl haka på nästa som ska ha ut vet i stallet så kan han kanske få det lite tidigare och sen lägga allt i juli nästa år (ja det ska väl inte vara stelkramp då förstås...).
 
Sv: Stelkrampsvaccin? Är förvirrad

Låter klokt. Mina fyra är helt osynkade, det är värdelöst och kommer ta ett år till innan jag fått ihop de då det är några grundvaccinationer också.
 
Sv: Stelkrampsvaccin? Är förvirrad

Aha tack, misstänkte nåt sånt.. Konstigt att inte vet kommenterade nåt men hon såg det väl inte. Men då har jag väl bara slängt ut pengar i onödan då ;) Ingen risk att pålle blir dålig av för täta vacc väl?

Det var väl klokt av vet att ge kombinationen så du slipper ett veterinärbesök så snart igen för en ny vaccination.
 
Sv: Stelkrampsvaccin? Är förvirrad

*kl*
Kan vara så enkelt att vaccinet som bara är mot tetanus är restat hos tillverkaren så att influensa + tetanus är det enda som går att få tag på.
 
Sv: Stelkrampsvaccin? Är förvirrad

Det var väl klokt av vet att ge kombinationen så du slipper ett veterinärbesök så snart igen för en ny vaccination.

Men eftersom hästen fick både influensa och tetanus i september var där ju ingen grund till att den fick detsamma nu igen i juli... :)
 
Sv: Stelkrampsvaccin? Är förvirrad

Äh får väl skylla mig själv. Hade jag kollat mer noga i hästpasset så hade jag nog rett ut det. Men kollade bara i almanackan och där hade jag ju skrivit infl och bot vacc i sept och stelkramp i juli i år. Sen fick jsg lite panik när stelkrampen gått över med ett par dagar... Och med en nyfödd hemma och allt annat i allmänt kaos så... jaja ;)
 
Sv: Stelkrampsvaccin? Är förvirrad

Äh får väl skylla mig själv. Hade jag kollat mer noga i hästpasset så hade jag nog rett ut det. Men kollade bara i almanackan och där hade jag ju skrivit infl och bot vacc i sept och stelkramp i juli i år. Sen fick jsg lite panik när stelkrampen gått över med ett par dagar... Och med en nyfödd hemma och allt annat i allmänt kaos så... jaja ;)

Stelkrampen är ingen panik med datum alls.
Det är bara influensavaccin man kan panika över om man tävlar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte om tråden hamnar fel nu, men då får gärna moderator flytta den. Hur gör ni med vaccinationer på era hästar, har ni alla vid...
2
Svar
22
· Visningar
2 704
Hästvård Jag håller på att grundvaccinera min unghäst, och har försökt parera in detta för att den "årliga" vaccinationen ska överensstämma med...
Svar
4
· Visningar
1 182
Senast: gylle
·
Hästvård Jag gjorde om grunden i somras på mina pållar då de alltid bara fått två vaccinationer som grund, men jag kände att jag ville göra en...
Svar
7
· Visningar
1 225
Senast: sassiball
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 467
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp