Bukefalos 28 år!

Sten i skon!

Centaur

Trådstartare
Har ett boots-problem. Min ena häst är barfota och har Cavallo Simple boots vid ridning. Det fungerar jättebra förutom ett problem: det kommer grus och småsten in i bootsen.

I dag hade en vass liten sten tryckts in i strålen och det känns ju inte så himla lyckat. :(

Han har båda wraps/ledskydd och är lindad med extra långa paddar så de går en bra bit över kanten av bootsen. Ändå kommer det in massa sten, de letar sig in över kanten men tror de kommer in underifrån också, genom ventilationshålen.

Vad skall man göra åt det här? Finns det andra boots som är stenfria även om man rider på grusväg/grusbana? Eller är boots bara lämpade för ridning på gräs och sand?

De enda jag kan komma på som är täta båda uppe och vid sulan är Equine Fusion, men de har han provat förut och då började han gå på tå. :crazy: Misstänker att de var för trånga (trots att jag valde den större mellan de åf tyckte han skulle ha), så kanske en större stl hade fungerat.

Vad har ni för boots och kommer det sten in i dem när ni rider på grus?
 
Senast ändrad:
Sv: Sten i skon!

Jag har renegades till min. Eftersom delen som sitter över hoven är öppen bak så trillar ev. stenar ut igen. Däremot finns de stenar som fastnar i delen som sitter över ballarna, men de kommer inte åt hästen eftersom den delen är paddad.
 
Sv: Sten i skon!

Nu har jag bara testat Equine fusion och easy boots epic. I EF kommer det in lite små sten o grus när jag ridit, får hälla ut det ur dem efteråt medan nu har jag testat easy bootsen så kommer det inte in en sten under ridturen. Så jag är mest nöjd med easy bootsen. Min häst går mycket bättre i dem också. Så mitt förslag är att testa andra boots på din häst.
 
Sv: Sten i skon!

Cavallo-bootsen är helt hopplösa, har försökt på alla sätt att få dem täta men hur jag än gör så kommer det in sten och sand innanför dem.
Tycker att easyboots fungerar mycket bättre på de hästar som jag har testat dem på, bättre passform, inte lika klumpiga och inga stenar kommer in.
 
Sv: Sten i skon!

Hur kommer det in grus i EF? De är ju helt täta? Kommer det in ovanifrån? Där borde det gå att linda långt ner så det blir tät. Hittade faktisk ett ställe där man kunde hyra och prova, så tror jag skall göra det.

Easyboots har jag alltid tyckt ser ut som en björnsax. :o Stela och hårda med metallskruvor. Men de kanske är bättre än de ser ut? Jag har aldrig sett dem live tror jag, får kolla lite närmare. Kanske jag kan hitta någon som har prov-ex av dem också. :)

Allie, vilken stl har din häst i Easyboots och vilken i Cavallo?
 
Sv: Sten i skon!

Har ridit med Easyboots Epic i en herrans massa år. Aldrig att det kommit in sten i dem. Provade modellen som heter Easyboots Trail och där kom det in massor. Om man klämmer fast skumgummi mellan bootsen och hoven funkar det men jag kommer aldrig att köpa den modellen igen..
Epic är det som gäller för mig
 
Sv: Sten i skon!

Jag har renegades till min. Eftersom delen som sitter över hoven är öppen bak så trillar ev. stenar ut igen. Däremot finns de stenar som fastnar i delen som sitter över ballarna, men de kommer inte åt hästen eftersom den delen är paddad.

De var helt nya för mig. Ser bra ut. Särskilt de broddade, äntligen boots med små broddar inte punkttryck!
Är du nöjd med dem?
Hur sitter de, ramlar de av ibland? Skav?
Hur fick du dina, nätet eller finns de i Sverige?
Berätta allt om dem! :)
 
Sv: Sten i skon!

I mina EF kommer det in Sten/grus ovanifrån, i öppningen, kanske är att min häst har så smala ben och jag inte kan dra åt så det helt sluter tät.
 
Sv: Sten i skon!

Det håller jag inte med om. Boa var de första bootsen jag hade (på den tiden fanns det inte så mkt valmöjligheter) och det kommer lika mkt sten in i dem, modellen är ju den samma. Dessutom är de så tunga!
Cavallo är utan tvekan bättre än Boa.
 
Sv: Sten i skon!

Aha, intressant. Kanske beror på hovform? Min har långa smala hovar. Sitter som en smäck, inga stenar i någonsin. Aldrig fått skav heller, då använder jag sällan gaiters heller.
Tunga, mja, en smaksak, de väger ju mindre än old Mac, samma som cavallo, men mer än easy. Men tyngden har aldrig varit något problem för min pålle.
De väger ju inte mer än en järnsko heller.

Cavallo kan man inte spänna åt på samma sätt, de sitter inte lika bra på smala hovar. Dvs hovar vars bredd är mindre än längden. Boa är med förlåtande i formen eftersom de är som gympaskor.
 
Senast ändrad:
Sv: Sten i skon!

Boa är ju runda och inte rekommenderade för avlånga hovar?

KL

Har kollat lite på Easyboots Glove, de verkar käcka. Hur hård är sulan?
 
Senast ändrad:
Sv: Sten i skon!

Har haft dem i flera år, vet inte vad det står om dem nu. Tittade då på amerikanska sidor och boa var de som fick bäst resultat på lera och avlånga hovar. Köpte dem därför och har varit mycket nöjd. Suttit som en smäck trots Gbg:s blålera och skogshyggen. :)
Måtten på hovarna är 11,5 breda och 13cm långa. De passar trots det jättebra. Hela skon flexar och sluter åt perfekt.
 
Sv: Sten i skon!

Allie, vilken stl har din häst i Easyboots och vilken i Cavallo?

Jobbar i ett utbildningsstall där vi har en mängd boots både från cavallo och easy, samt en mängd olika hästar som samsas om samma boots. Men jag kan kolla upp vilka storlekar från respektive märke som används på samma häst.
 
Sv: Sten i skon!

Har kollat storlekar här nu och hästarna har 1-2 storlekar mindre på easybootsen än på cavallo.
 
Sv: Sten i skon!

Tack! Jag tänkte när jag jämförde måtten att stl 1 skulle passa min som har 2 i Cavallo. :)
 
Sv: Sten i skon!

Jag har både Epic och Glove till mina hästar. Kommer in lite små grus, typ sand men inga stenar. Någon gång kommer det in lite sten vid gaitern men hästar a har aldrig fått något skav av det. Gloven måste sitta väldigt tight. Mät noga eller beställ hem ett provkit. Epicen är lite mer förlåtande eftersom man kan justera med vajern och om man ligger på gränsmåttet ska man ta den mindre storleken.

Sulan är tjock på Gloven och med grövre mönster om det inte är ändrat på epicen. De är över 2 år gamla nu. Fick slänga mina gamla gloves efter dryga två års flitigt användande. Då var det hål i sulan framme i tån. Hästen är dock inåttåad och lite speciell i rörelsemönstret så det kan också har påverkat slitaget.
 
Sv: Sten i skon!

Använder också Cavallo och har inga bra tips att ge. När jag använder wrapsen så brukar jag inte få in särskilt mycket grus alls.

Silvertejp? :crazy:
 
Sv: Sten i skon!

De var helt nya för mig. Ser bra ut. Särskilt de broddade, äntligen boots med små broddar inte punkttryck!
Är du nöjd med dem?
Hur sitter de, ramlar de av ibland? Skav?
Hur fick du dina, nätet eller finns de i Sverige?
Berätta allt om dem! :)
Jag tycker de är jättesmidiga, men mina är obroddade. Jag får för mig att de broddade skulle fungera bra på is men inte snötäckt is eftersom brodden är så små. Så på vintern har jag broddade easyboots epic, för att minska punkttrycket har jag klippt ut sulor ur sån där tunn skärbräda. Men man ser vilket tryck det blir i skärbrädesulorna av muttrarna...
Åter till renegades :) Jag har tappat en, en gång men det pga slarv. annars sitter de perfekt! Inget skav, känns inte klumpiga på.
De finns ÅF i sverige, billigaste jag hittat tar 1900:-/paret. Jag beställde mina från USA för då blev det några hundralappar billigare och renegades har rätt bra andrahandsvärde. Skulle mina gå sönder, vilket de inte ser ut att göra på ett bra tag, skulle jag köpa renegades igen. Frågan är bara i vilken färg ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 324
Senast: Pettsson
·
Hästvård Lillkillen hade ingen böld, tyvärr får nästan tilläggas. Utan sulöm BF. Han har alltid (eller ja sen han kom iaf) haft lite känsliga...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
11 624
Senast: ako
·
D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 870
Senast: Luna10
·
D
Hästvård *LÅNGT, men snälla läs* Min häst har plötsligt börjat bli stel i bakdelen och liksom stapplar. Misstänker eller är ganska säker på att...
Svar
2
· Visningar
1 462
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp