Stengalla/vandrande hovböld?

mellis98

Trådstartare
Blir inte klok på hältan som min häst har haft i snart 3 veckor. Det började med att min häst för tre veckor sedan trampade på en sten under en uteritt och började ömma. Kollades i trav flera gånger men haltade inget efteråt så vi fortsatte uteritten utan problem. Två dagar efter när jag skulle börja longera haltade han på vänster fram. Stallägaren kollade igenom honom och sa att det var en stengalla. Han ställs på vila i hagen.

En vecka senare är han fortfarande inte haltfri. Ömmar inget, ingen svullnad, inga gallor, ingen feber, inga sår och ingen förhöjd puls. Stel i skritten men markerar i traven. Börjar misstänka hovböld och hans sätts på boxvila med våttvarmt omslag under två dygn. Hovslagare kommer ut och kollar igenom hoven utan att hitta någonting. Han släpps ut i hagen igen.

En vecka efter det är han ännu inte bra. Fortfarande ingen svullnad/värme/puls/feber/sår eller gallor. Gör böjprov men visar ingen ökad hälta. Kontaktar veterinär som tror på ledinflammation. Ska avvakta och se ifall hältan blir bättre eller sämre, men eftersom att han inte visar tecken på ledinflammation läggs den teorin på hyllan. Nu idag är det fortfarande ingen skillnad. Vissa dagar ser han ganska ren ut, för att nästa dag markera mycket. Allmäntillståndet är som vanligt. Folk säger att det är en vandrande hovböld men han har ju inga tecken på att det skulle vara en hovböld? Hur lång tid kan det ta för en vandrade hovböld att titta ut?

Han är barfota runt om.
 
Med bakgrund till vad du berättar så tror jag inte på hovböld. På tre veckor hade den kommit ut. Jag hade åkt till klinik med hästen om det hade varit min häst så att de hade fått utreda orsaken till hältan.
 
En stengalla är ett blåmärke under sulan. Den i sig utvecklas aldrig till hovböld om det inte blivit ett sår genom sulan också, samtidigt.
En stengalla är en inflammation och en hovböld är en infektion.

Självklart kan hästen råka få båda samtidigt eller i följd, som otur liksom.

Om min häst får stengallor, vilket inte är helt ovanligt eftersom han har extremt tunna sulor så slutar han inte markera förrän han får på sig sulor av hovslagaren. Något annat går inte.
Sedan sa hovslagaren att om de har stengallor måste de läka ut innan man rider lite hårdare igen eftersom en stengalla kan ge belastningsfång (blödning ju). Han sa, minst tre veckor lugn ridning efter att den slutat markera.

Det första skulle vara, för mig, att ta dit hovslagaren och sätta på sulor (jag ser att den är barfota) men om det var min häst som går med skor. Om den fortfarande markerade efter två till fem dagar sedan den fått sulan på skulle jag kolla med veterinär för då vet jag att det inte är stengallan.
 
Jag har varit med om en hovböld som tog två månader på sig att titta ut. Hästen var bitvis blockhalt. Satt djupt inne i hoven (häst med väldigt dålig hornkvalité).

När bölden väl sprack upp (i ballen) hade den hunnit lossa hela sulan. Den hade också börjat fräta på hovbenet visade det sig vid uppföljningen.

Mitt enda råd är att söka klinik för utredning. OM det är en hovböld kan var ställa till det väldigt. Hovbölder ska man ha respekt för, men oavsett anledning till hältan snedbelastar hästen sig och risken för fler problem bara ökar med tiden hästen får gå och linka.
 
Med bakgrund till vad du berättar så tror jag inte på hovböld. På tre veckor hade den kommit ut. Jag hade åkt till klinik med hästen om det hade varit min häst så att de hade fått utreda orsaken till hältan.

Det är inte alls säkert. :) Kan ta betydligt längre tid än så om den sitter illa till. Varit med om det flertalet gånger. Men jag håller med om att det nog är bra att kolla upp det.
 
Jag har haft hästar med bölder som vandrat i upp till en månad (givetvis ordentligt undersökta av både veterinär och hovslagare utan resultat). Det har slutat med klinikbesök bägge gångerna för lokalisering och tömning/gipsning.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 295
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 441
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 264
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej!! Igår var jag på hoppträning med min häst. Han var superfin hela träningen och positiv, när det var dags för sista banan hade vi...
Svar
2
· Visningar
801
Senast: krus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp