Bukefalos 28 år!

Stenhård ridbana

BlackRiver86

Trådstartare
stället jag hyr har en ridbana, dock har den använts som vinterhage utan underhåll de senaste fem vintrarna - så den liknar mer en grusplan numera.
Vad tror ni, är det någon idé att leta upp någon som harvar den?
Jag tänker mig att det finns ju resurser för att sladda grusvägar, då måste det ju finnas grejer som tar sig ner i detta underlaget med, eller?

Givetvis blir det inget höjdarunderlag, men kanske såpass att man kan skritta i den i vinter. Och så pass slät att hästarna kan gå i den utan att bryta benen i de stora hålen tidigare hästarna grävt...
 
Du skulle kunna prova och harva, för att se. Har det en gång varit en paddock borde det gå att få ordning på underlaget igen. Det är inte förrän man provat som man får svar, tänker jag.
Skulle det visa sig att det blir en flopp, tja då går den att använda som vinterhage igen och hästarna kommer snart trampa åt den uppharvade underlaget. Så tänker jag lite spontant. :)
 
stället jag hyr har en ridbana, dock har den använts som vinterhage utan underhåll de senaste fem vintrarna - så den liknar mer en grusplan numera.
Vad tror ni, är det någon idé att leta upp någon som harvar den?
Jag tänker mig att det finns ju resurser för att sladda grusvägar, då måste det ju finnas grejer som tar sig ner i detta underlaget med, eller?

Givetvis blir det inget höjdarunderlag, men kanske såpass att man kan skritta i den i vinter. Och så pass slät att hästarna kan gå i den utan att bryta benen i de stora hålen tidigare hästarna grävt...
Är syftet bara att skritta så är ju kanske inte hårdheten problemet, utan att det inte är jämnt. Prova och harva och se hur det blir! Sen tycker jag att om man ska ha banan att rida på så kan man inte använda den som hage alls. Det är förödande för underlaget - så jag hade bara lagt arbete på det om jag var säker på att den fick lov att vara bara ridbana framöver.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 201
Senast: Totola
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
6 795
Senast: palle
·
Hästmänniskan Nu är jag helt övertygad det ligger en förbannelse lagd på min tilltänkta ridbana... När vi efter ett år slit och släpp fått bort all...
2
Svar
33
· Visningar
3 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp