Step up /kombiramp med låg vikt?

Urigurien

Trådstartare
Jag letar i transportdjungeln och tror jag vill ha step-up på nästa kärra. Vill även ha aluminiumgolv. Får dock endast dra 1500 kg.

Vilka erfarenheter har ni? Varningar och råd?

De transporter där hela bakluckan öppnas åt ena sidan, funkar det? Tycker det känns mer praktiskt där rampen delas på två som öppnas åt sidorna?

Och håller kombiramperna över tid trots alla extra "kopplingar"?

Alla tips välkomna! :)
 
Jag är inne på min andra Cheval med kombiramp. Lastar dock oftast "som vanligt". Är dock väldigt nöjd med såväl nuvarande som förra släpet. Aluminiumgolv, bra vikter, väldigt prisvärda. Det jag har nu väger 770 kg, så med totalvikt 1500 kg får du lasta 730 kg. Har sadelkammare och även väggarna är i aluminium.
 
Det är många som skriver att Cheval inte är så stabila, lite budgetsläp - är det nåt du har tänkt på? De är ju betydligt billigare än vissa andra släp, så jag funderar lite på varför...
 
Jag har en Cheval 1.5 hästars. På 1400 kg totaltvikt lastar jag 695 kg. Har kombiramp men använder mest dörr när jag kör spån osv, med häst blir det vanlig ramp.

Det är inte samma kvalitet på ett Cheval och ett Ume, och det märks att du för 100 000 till (Ume) får mer för pengarna. Det innebär inte att Cheval är skit.

Innan jag köpte kollade jag noga. INGEN som ägde Cheval var missnöjd, 99% av de som sa Cheval var skräp hade aldrig haft ett...
 
Instämmer med @Alexandra_W , visst finns det släp av högre kvalitet. Men, du får mer för pengarna med ett Cheval tycker jag, de ”fina” släpen kostar mer än vad du får högre kvalitet, dvs är inte lika prisvärda. Mitt släp går väldigt stadigt och stabilt efter bilen och även hästar som är svårlastade eller inte åker så bra i andra släp går på mitt släp lätt och åker bra. Har satt in kamera i mitt, intressant att se att hästarna står väldigt stilla och avslappnade. Har även trådlös termometer. När jag kör håller jag max 2-3 graders högre temperatur inne i släpet än ute nu på sommaren. Då har jag båda fönstren och takluckan öppna men gardinen där bak stängd. Så, jag är väldigt nöjd med ventilationen också.
 
Innan jag köpte kollade jag noga. INGEN som ägde Cheval var missnöjd, 99% av de som sa Cheval var skräp hade aldrig haft ett...
Har de ens kört ett?
Känns lite som att hatet mot Värmlandsvagnen förts över på Cheval. Jag hade ett VV och var mycket nöjd med det och när jag bytte så blev det ett Cheval. Visst kan man säkert få högre kvalitet men har man verkligen som normalbrukare behov av den högre kvaliteten?
Sen spelade det även in för mig att jag har nära till VVs verkstad med mycket bra personal.
 
Har de ens kört ett?
Känns lite som att hatet mot Värmlandsvagnen förts över på Cheval. Jag hade ett VV och var mycket nöjd med det och när jag bytte så blev det ett Cheval. Visst kan man säkert få högre kvalitet men har man verkligen som normalbrukare behov av den högre kvaliteten?
Sen spelade det även in för mig att jag har nära till VVs verkstad med mycket bra personal.

Troligen inte. De brukar ha sett ett och jmf med sitt Boj etc. och klart det inte är samma kvalitet. Men det behöver inte betyda dåligt. Och när t ex Boj kostar två tre ggr så mkt kan man köpa nytt efter halva tiden utan att det blir lika dyrt som köpa ett Boj
 
Dessutom tycker jag att många av de dyrare släpen är alldeles för tunga. Jag hyr ut mitt släp ganska mycket, och ska man då ha vikter som funkar går det inte med släp med tjänstevikter kring 900 kg. De flesta som hyr släp har bara b-körkort.
 
Dessutom tycker jag att många av de dyrare släpen är alldeles för tunga. Jag hyr ut mitt släp ganska mycket, och ska man då ha vikter som funkar går det inte med släp med tjänstevikter kring 900 kg. De flesta som hyr släp har bara b-körkort.

Fast det beror ju oftast på att dom är mer solida än budgetsläpen. Klart det väger mer då! Har man sett ett par transporter som blivit påkörda och man kör hyfsat mkt så är det rätt enkelt val att välja ett dyrare. Jag vet flera hästar som klarat sig helt oskadda pga dom stått i en Boj medan en häst dog här i ett budgetsläp i ungefär samma olycka.

Kör man inte alls mkt så är det en annan sak, det är ju bara att gå till sig själv om man skulle vilja åka Europa runt i en liten skitbil eller en Volvo ! Vad vill man krocka i liksom om det är oundvikligt? Använder man bara bilen i stan eller att åka och handla är det ju en helt annan sak.

Folk vill bara ha massa lastvikt och tänker sällan på att ju mer lastvikt ju klenare konstruktion. Nu tänker jag på B kort.
 
Mitt släp rullar ca 1000 mil om året, dvs mer än de flesta. Jag får dra 2000 kg. Skulle ändå inte välja typ Forzab eller liknande, tycker inte de är prisvärda. Gör såklart en avvägning mellan risk, pris, säkerhet och övriga parametrar som är viktiga för mig.
 
Behöver du köra mer än en häst i taget? Annars kan en Fautras JMS kanske vara ett alternativ? Min har totalvikt på 1440 kg och lastar 610 kg. Väldigt smidig och samtidigt stabil transport. Visserligen inte kombiramp utan bara dörrar men har hittills aldrig stött på en häst som föredrar ramp framför step-up, särskilt inte när insteget är så lågt som i Fautrastransporterna.
 
Behöver du köra mer än en häst i taget? Annars kan en Fautras JMS kanske vara ett alternativ? Min har totalvikt på 1440 kg och lastar 610 kg. Väldigt smidig och samtidigt stabil transport. Visserligen inte kombiramp utan bara dörrar men har hittills aldrig stött på en häst som föredrar ramp framför step-up, särskilt inte när insteget är så lågt som i Fautrastransporterna.

Med 1500 kg totalvikt lär du inte kunna dra mer än en häst, alternativt två anorektiska getter... Visst, små ponnies - men det är fortfarande ett vågspel om man vill ha step up, jag har hittills bara sett det på dubbelaxlade släp så redan där är tjänstevikten hög.
 
Med 1500 kg totalvikt lär du inte kunna dra mer än en häst, alternativt två anorektiska getter... Visst, små ponnies - men det är fortfarande ett vågspel om man vill ha step up, jag har hittills bara sett det på dubbelaxlade släp så redan där är tjänstevikten hög.

Det kommer i princip inte nya enkelaxlade släp heller så man kommer nog inte framåt kunna få det på enkelaxlat. Och nu när ”alla” i princip rent viktmässigt kan ha dubbelaxlat iaf om de kan tänka sig just 1.5 hästars ser jag ingen riktig anledning att ha enkelaxlat heller.
 
Det kommer i princip inte nya enkelaxlade släp heller så man kommer nog inte framåt kunna få det på enkelaxlat. Och nu när ”alla” i princip rent viktmässigt kan ha dubbelaxlat iaf om de kan tänka sig just 1.5 hästars ser jag ingen riktig anledning att ha enkelaxlat heller.

Jag tycker det är näst intill noll personer som alls ens sneglar på enkelaxlat år 2018 när de ska köpa nytt släp .

Dessutom ang resten av reflektionerna så är det oerhört många som inte någonsin anser sig ha behov att transportera två hästar samtidigt . Det är ju därför 1,5 hästars släp är rätt så eftertraktade hos många hobbyryttare.
 
Jag tycker det är näst intill noll personer som alls ens sneglar på enkelaxlat år 2018 när de ska köpa nytt släp .

Dessutom ang resten av reflektionerna så är det oerhört många som inte någonsin anser sig ha behov att transportera två hästar samtidigt . Det är ju därför 1,5 hästars släp är rätt så eftertraktade hos många hobbyryttare.

Helt enig med dig. Svaret var angående skrivningen hittills inte sett kombiramp på enkelaxlat. Att det kommer man nog aldrig att se för de enkelaxlade hör liksom till det förgångna.
 
Jag köpte mitt släp nytt i maj med just kombiramp, blev ett Forzab futuro. Innan jag köpte mitt släp lånade jag ett Boj från -05 med kombiramp och den har funkat klockrent hela tiden. Jag använder alltid step-up när jag lastar så det var ett krav när jag köpte eget.
 
Jag har en Cheval 1.5 hästars. På 1400 kg totaltvikt lastar jag 695 kg. Har kombiramp men använder mest dörr när jag kör spån osv, med häst blir det vanlig ramp.

Det är inte samma kvalitet på ett Cheval och ett Ume, och det märks att du för 100 000 till (Ume) får mer för pengarna. Det innebär inte att Cheval är skit.

Innan jag köpte kollade jag noga. INGEN som ägde Cheval var missnöjd, 99% av de som sa Cheval var skräp hade aldrig haft ett...

Nä vi går ju självklart inte och köper ett släp vi tycker är skit ;) jag har hyrt cheval, 2 olika men nä, skulle aldrig betala för ett.

Fautras är enda med rimlig step up. Väl värt sina pengar. Lite jobbiga sprintar men fantastiskt i övrigt. Väger runt 700 så 1500 är inga problem.
 
Henra har också kombiramp som tillval och alugolv standard på modeller från 09-framåt.
Har ett Henra Cayenne, lågt insteg och dubbel fronturlastning precis i stil med Fautras.
lite tyngre men får ändå dra 1 häst på B.
 
Nä vi går ju självklart inte och köper ett släp vi tycker är skit ;) jag har hyrt cheval, 2 olika men nä, skulle aldrig betala för ett.

Fautras är enda med rimlig step up. Väl värt sina pengar. Lite jobbiga sprintar men fantastiskt i övrigt. Väger runt 700 så 1500 är inga problem.

Tittade på Fautras tidigare, verkligen inte imponerad. Så smaken är som baken, finns andra släp jag hellre väljer med step up.
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst är inte alls van att gå på transport via ramp utan har alltid lastats med en step up transport. Så jag undrar nu om det finns...
2
Svar
28
· Visningar
6 723
Senast: LilaTiger
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 632
Utrustning Ni som har erfarenhet av dem, vad tycker ni? Vad föredrar era hästar? På bojs hemsida finns en film där man lastar i step up och...
2
Svar
35
· Visningar
4 038
Senast: Långnos
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 360
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp