Step up och eller ramp!

Natasja

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av dem, vad tycker ni?

Vad föredrar era hästar?

På bojs hemsida finns en film där man lastar i step up och lastar ur med ramp, det är ett släp med kombiramp, hur gör ni som har släp med kombiramp?

Har själv bara lastat i och ur med ramp! Vill höra många åsikter!
 
Sv: Step up och eller ramp!

Vi brukar låna ett släp med kombiramp. Funkar jättebra med "Step up" med våra hästar. Betydligt smidigare än att använda rampen. Vid ur lastning använder vi fronturlastningen. Släpet vi använder är en Ifor Williams.
 
Sv: Step up och eller ramp!

Jag har Fautras och de hästar jag har haft verkar föredra det. En valack jag hade var svårlastad från början men åkte sedan fint i Fautras många gånger. Utav diverse anledningar skulle jag sedan köra honom i ett släp med ramp och han kliver inte i närheten av rampen
 
Sv: Step up och eller ramp!

jag är sådan som föredrar vanlig ramp och är emot fronturlastning också.

Just av den orsaken att det kan bli en säkerhetsrisk och den dagen du kanske måste hyra ett släp och detta inte går så kanske du har en häst som vägrar gå upp på rampen eller en som kastar sig genom skötardörren....
 
Sv: Step up och eller ramp!

Vi har en Boj med kombiramp. Fungerar helt underbart. Ingen häst hittiills som funderat två gånger på att kliva rakt upp, de vi har lastat har föredragit detta sätt. Men du kan ju välja själv om du har kombiramp.

Min erfarenhet är att svårlastade hästar blir mer lättlastade med stepup.

Vi har bara använt rampen för inlastning en gång sedan vi köpte detta släpet. Det var till en häst med skadad framhov som vi ville underlätta för, hon fick gå på rampen även om hon föredrar stepupen själv.
 
Sv: Step up och eller ramp!

Vi har en Boj med kombiramp. Fungerar helt underbart. Ingen häst hittiills som funderat två gånger på att kliva rakt upp, de vi har lastat har föredragit detta sätt. Men du kan ju välja själv om du har kombiramp.

Min erfarenhet är att svårlastade hästar blir mer lättlastade med stepup.

Vi har bara använt rampen för inlastning en gång sedan vi köpte detta släpet. Det var till en häst med skadad framhov som vi ville underlätta för, hon fick gå på rampen även om hon föredrar stepupen själv.

Lastar du ur på rampen eller använder ni "step down" då? Har hört att bojkombirampen är väldugt tung att lyfta upp när man använt rampen, stämmer det?


Ni som använder Fautras lastar ni alltid ur framåt?

Fronturlastning har jag i princip ingen erfarenhet av och det kommer inte att bli så nu heller!
 
Sv: Step up och eller ramp!

jag är sådan som föredrar vanlig ramp och är emot fronturlastning också.

Just av den orsaken att det kan bli en säkerhetsrisk och den dagen du kanske måste hyra ett släp och detta inte går så kanske du har en häst som vägrar gå upp på rampen eller en som kastar sig genom skötardörren....

Jag säjer precis som du.;)
 
Sv: Step up och eller ramp!

Vi använder ramp när vi lastar av, tycker det är för högt insteg för att lasta av utan. Fautras däremot har ju sänkt golv i bakre delen och där blir insteget betydligt lägre, alltså inga problem att lasta av bakåt som jag upplevt det.

Beror ju på vad man väljer att ha för fjäder på luckan, jag har inga problem med att lyfta vår.
 
Sv: Step up och eller ramp!

De flesta hästar som jag testat lasta verkar vara mer lättövertalade att kliva in utan ramp. Jag har en Fautras oblic som har step up bak och fronturlastning fram. Men oftast orkar jag inte öppna framifrån utan vänder dom och lastar ut bak så att de får kliva ner. De verkar dock inte ha några problem att backa nedför heller de gånger det blivit en ofrivillig backning istället för att stanna kvar i transporten. Superbra!
 
Sv: Step up och eller ramp!

Jag skulle vilja ha en kombiramp bara för att det är så praktiskt även när man kör annat än hästar ... :angel:
Har hittills aldrig hört talas om nån häst som tyckt step varit krångligt, det är nog mera vi människor som är fast i den "traditionella" sidan av häst och transport.
 
Sv: Step up och eller ramp!

Eller så tränar man kusen i att VÄNTA tills man ska av åt de ena eller det andra hållet.

Min lilla går bara bakåt just nu men den stora kan man lasta i och ur på alla ledder.
 
Sv: Step up och eller ramp!

Jepp jag utgår såklart från den hästen jag har, som levt som halvvild tills han var 3 år och motades in i släpet med sopkvast, ramlade och blev hängandes... :smirk:

Jag har en kompis som lastade sina hästar hursom också och åkte utan problem... Jag har inte tid att träna min häst till det utan är nöjd om han går upp på en ramp och in i släpet.
 
Sv: Step up och eller ramp!

jag tycker risken med att vingla runt på en ramp och lyfta den är större.

använder ett fautras, i love it!!
 
Sv: Step up och eller ramp!

jag är sådan som föredrar vanlig ramp och är emot fronturlastning också.

Just av den orsaken att det kan bli en säkerhetsrisk och den dagen du kanske måste hyra ett släp och detta inte går så kanske du har en häst som vägrar gå upp på rampen eller en som kastar sig genom skötardörren....

:bow::bow: Är också emot fronturlastning, tänk er mardrömmen att hästen försöker ta sig ut via den lilla dörren fram bara för att den är van vid att gå ur så :eek:
 
Sv: Step up och eller ramp!

Varför skulle man komma undan hästuppfostran bara för att man har fronturlastning?

Jag känner faktiskt inte till något fall där hästen - p g a fronturlastningsvana - gått över bommen och genom framdörren.

DÄREMOT har jag flera gånger varit med om hästar som försökt komma ut genom skötardörren men det har då inte i något av fallen varit hästar som varit fronturlastade.

Hästar gör det vi lär dem.
 
Sv: Step up och eller ramp!

Jag tog hand om en häst som åkte med Fautras förut. Funkade jättebra! Innan åkte han med ramp och då hade han väldigt bråttom ut men med Fautras-släpet förstod han att han var tvungen att backa försiktigt.

Känner också till svårlastade hästar som tycker mycket bättre om step-up.
 
Sv: Step up och eller ramp!

Eller så tränar man kusen i att VÄNTA tills man ska av åt de ena eller det andra hållet.

Min lilla går bara bakåt just nu men den stora kan man lasta i och ur på alla ledder.

Jättebra att dina hästar är såå duktiga, det finns dock de hästar som har bestämt sig för att de absolut inte vill åka transport... Det går inte att få alla att bete sig likadant!
 
Sv: Step up och eller ramp!

Jag tog hand om en häst som åkte med Fautras förut. Funkade jättebra! Innan åkte han med ramp och då hade han väldigt bråttom ut men med Fautras-släpet förstod han att han var tvungen att backa försiktigt.

Känner också till svårlastade hästar som tycker mycket bättre om step-up.

Vill ha!!!!!:love: Såg ni den på Skandinavium?? De har en ny bom som man kan stäng bommen bakom hästen därframme när man har gått in med hästen! Superbra!!!:love:
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står...
Svar
11
· Visningar
1 085
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 477
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 439
Senast: HannaZ
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 039
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vi som pluggar del VII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp