Bukefalos 28 år!

Steralisering

Emtherlia

Trådstartare
Jag (kvinna) har tankar på att sterilisera mig och vill egentligen höra era erfarenheter av det och återhämtningstiden?

Ni som har gjort ingreppet, berätta gärna om det var smidigt eller hur det gick till. :)
 
Det var mycket smidigt.
Jag gick till jobbet nästa dag men borde ha väntat en dag till.
Men det är operation under narkos och gasen som används kan ge biverkningar.
Jag fick ganska så ont i axlarna innan den gick ur riktigt.
 
Men det är operation under narkos och gasen som används kan ge biverkningar.
Jag fick ganska så ont i axlarna innan den gick ur riktigt.
Det där är nog viktigt att ta med sig när det gäller planering. Även om man rent fysiskt hade kunnat greja insläpp och kvällsfodring kan det vara så att narkosen gör att man behöver planera om. Min kropps funktioner (blåstömning t.ex) vill inte riktigt hoppa igång efter narkos.

Med det sagt, @Emtherlia : planera för att bli kvar ett par dagar så du inte i panik behöver lösa eventuella djurvakter och vad det nu kan vara men sikta på att gå hem så fort du känner dig redo :)
 
Ja precis, det är en titthålsoperation och man får gå hem samma dag. Men sen är funderingen på om det gör mycket ont efter och hur länge man ska planera för att inte jobba, anstränga sig osv.

Jag vet ju vad läkaren har sagt men vill gärna höra lite hur det faktiskt är att vara patienten och göra operationen/tiden efter. :)
 
För mig är det som sagt narkos som får kroppen att gå bananas, även vid titthålsoperation. Jag var helt övertygad om att jag, efter en titthålsoperation, skulle kunna knalla hem senare på dagen. 2 nätter blev jag där 🤷

Så drygt! Jag har blivit sövd tidigare utan problem men såklart varit trött efteråt.
 
Så drygt! Jag har blivit sövd tidigare utan problem men såklart varit trött efteråt.
Ja då borde det ju inte vara några problem för dig med en sådan operation :)

Och ja, det var fruktansvärt drygt! Speciellt när man kände att ja, jag ska bannemig inte stanna kvar och så säger de att kroppen måste fungera om man ska hem 🙈
 
Jag blir väldigt trött av narkos men inte mer än att jag behöver sova ordentligt, sen är jag good to go!
Är jättenöjd med mitt beslut att sterilisera mig. Var inga problem alls trots att jag inte har barn.
Operationen gick jättebra, gjorde den i slutet på veckan och jobbade igen på måndagen. Ett av de bästa besluten jag tagit 😍
Inga hormoner, inga barn 🥳
 
Jag steriliserade mig för ca 2 år sen. Jag ångrar inte att jag är steriliserad, men hade jag vetat innan hur ont det skulle göra att jag aldrig gjort det.

Jag tycker jag fick väldigt lite information om hur det skulle kunna vara efteråt, trots att jag hade väldigt ont så fort jag vaknade på uppvaket. Det kändes verkligen som att de ville få hem mig så snart som möjligt. Ingen information om att man skulle ta smärtlindring på regelbundna klockslag för att inte smärtan skulle slå igenom (men hade fått med mig tre tabletter oxikodon som jag tagit morgon och kväll). Hela dagen efter kunde jag bara ligga i sängen, så fort jag satt eller stod upp kom smärtan i axlar/rygg. På kvällen hade jag så sanslöst ont i ryggen och axlarna att jag fick åka in med ambulans, fick som krampanfall några minuter i taget där jag bara kunde ligga och vrida mig av smärta. Värsta jag varit med om i mitt liv.

På akuten fick jag mer eller mindre skäll för att jag inte tagit paracetamol, ibuprofen och oxikodon på exakta klockslag. Gjorde det i fortsättningen och fick inte tillbaks krampanfallen (som de inte trodde var p g a gasen man fyller buken med utan att det var "referred pain" från de invärtes såren).

Jag började jobba efter 3 dagar, men har inget tungt jobb. I tre veckor kunde jag inte ha andra byxor än mysbyxor, då jag var så svullen. Rida kunde jag inte göra förrän efter en månad.
 
Jag blir väldigt trött av narkos men inte mer än att jag behöver sova ordentligt, sen är jag good to go!
Är jättenöjd med mitt beslut att sterilisera mig. Var inga problem alls trots att jag inte har barn.
Operationen gick jättebra, gjorde den i slutet på veckan och jobbade igen på måndagen. Ett av de bästa besluten jag tagit 😍
Inga hormoner, inga barn 🥳
Härligt! Sån lättnad!

Men - inga hormoner skrev du, tog du mao bort även äggstockarna? Annars finns väl hormoner etc kvar men ingen väg för spermier och ägg att mötas.
 
Jag (kvinna) har tankar på att sterilisera mig och vill egentligen höra era erfarenheter av det och återhämtningstiden?

Ni som har gjort ingreppet, berätta gärna om det var smidigt eller hur det gick till. :)
Steriliserade mig i våras.
Mådde great direkt efteråt och under hela tiden under läkningen. Låg typ 15min på uppvak innan jag var uttråkad och tyckte jag kunde gå hem. (Fick stanna längre för att se att jag kunde kissa etc)
Blev sjukskriven 10 dagar pga lyft och så på jobbet men hade nästan dåligt samvete för att jag gick hemma. Kändes lite när man böjde sig bara. Hade nog knappt ens behövt nån smärtlindring alls (men tog alvedon/ipren de första dagarna för säkerhetsskull). Kände inte av gasen i buken heller.
 
Steriliserade mig i våras.
Mådde great direkt efteråt och under hela tiden under läkningen. Låg typ 15min på uppvak innan jag var uttråkad och tyckte jag kunde gå hem. (Fick stanna längre för att se att jag kunde kissa etc)
Blev sjukskriven 10 dagar pga lyft och så på jobbet men hade nästan dåligt samvete för att jag gick hemma. Kändes lite när man böjde sig bara. Hade nog knappt ens behövt nån smärtlindring alls (men tog alvedon/ipren de första dagarna för säkerhetsskull). Kände inte av gasen i buken heller.

Fick du remiss genom vårdcentral eller egenremiss? Skåning i grannbyn undrar 😅
 
Var på Leos på em. Lite overkill trots att pappan hade barnet. Fryser alltid gräsligt mkt efter narkos men de har värmefläkt med slang under täcket på avdelningen 😊

Ringde familjeplaneringen på regionens största sjukhus.
 
Jag hade ont i axlar av gasen, men inte så farligt. Tog den smärtlindring jag fick med från sjukhuset, var sjukskriven i 10 dagar pga fysiskt jobb men hade en 10-månaders bebis hemma som klättrade runt över mig så det hade nog varit lugnare på jobbet 😅 är väldigt nöjd med mitt beslut!
 
Fick du remiss genom vårdcentral eller egenremiss? Skåning i grannbyn undrar 😅
Egenremiss! Skicka till Ystad eller Kristianstad, det är de enda två som gör sterilisering i Region Skåne.
Jag skickade till Ystad och hade mitt inledande samtal/undersökning där men opererades i k-stad då de hade mycket längre kö i Ystad (de ringde och frågade om jag var okej med det).
Pma om du undrar något specifikt om egenremissen :) (Eller du kan fråga här - men det är kanske inte så relevant för alla i tråden 😅 ).
 

Liknande trådar

Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 194
Senast: Rosett
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 627
Senast: Sassy
·
Trädgård & Växter Jag har en liten dröm att bygga ett växthus inom ett år eller två. Tanken är då ett växthus på mur som delvis funkar att odla lite i men...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp