Sterila tomater

WaterLily

Trådstartare
I våras använde jag "köpe-tomater" från matbutiken för att så tomatplantor ifrån, och jag har hört att det händer att dessa frön är "sterila". Men då har jag också hört två olika teorier:

1. Tomatplantorna växer, men de blommar inte och det blir inga tomater.

2. De är sterila från start, så de gror aldrig ens och blir aldrig plantor.

Jag har nu en hel hög fina tomatplantor i varierande storlekar och går nu lite oroligt och sneglar efter blommor. Är det så att de aldrig kommer att blomma och att det inte blir några tomater för mig i sommar? Eller hur är det egentligen när man sår tomatfrön från köpes-tomater? Eller kan jag andas ut eftersom att de faktiskt grodde och blev stora fina plantor?

Jag har mina tomater utomhus utan växthus, så jag antar att det är en rätt försenad utveckling ändå, tack vare det kyliga vädret...

Någon som vet? =)
 
I våras använde jag "köpe-tomater" från matbutiken för att så tomatplantor ifrån, och jag har hört att det händer att dessa frön är "sterila". Men då har jag också hört två olika teorier:

1. Tomatplantorna växer, men de blommar inte och det blir inga tomater.

2. De är sterila från start, så de gror aldrig ens och blir aldrig plantor.

Jag har nu en hel hög fina tomatplantor i varierande storlekar och går nu lite oroligt och sneglar efter blommor. Är det så att de aldrig kommer att blomma och att det inte blir några tomater för mig i sommar? Eller hur är det egentligen när man sår tomatfrön från köpes-tomater? Eller kan jag andas ut eftersom att de faktiskt grodde och blev stora fina plantor?

Jag har mina tomater utomhus utan växthus, så jag antar att det är en rätt försenad utveckling ändå, tack vare det kyliga vädret...

Någon som vet? =)
Många grönsaker som säljs är hybrider så visst kommer det tomater men det är inte säkert att det är samma sort som de du köpte. Samma sak om du kollar fröpåsar, de som det står F1 går det att ta frön från växten men de blir inte alltid lika moderplantan.
 
Om man sår plantor av köpetomater så kan det bli vad som helst - ibland ingenting.
Det är inte alls säkert att du får dem att blomma, oavsett vad du gör.
 
I våras använde jag "köpe-tomater" från matbutiken för att så tomatplantor ifrån, och jag har hört att det händer att dessa frön är "sterila". Men då har jag också hört två olika teorier:

1. Tomatplantorna växer, men de blommar inte och det blir inga tomater.

2. De är sterila från start, så de gror aldrig ens och blir aldrig plantor.

Jag har nu en hel hög fina tomatplantor i varierande storlekar och går nu lite oroligt och sneglar efter blommor. Är det så att de aldrig kommer att blomma och att det inte blir några tomater för mig i sommar? Eller hur är det egentligen när man sår tomatfrön från köpes-tomater? Eller kan jag andas ut eftersom att de faktiskt grodde och blev stora fina plantor?

Jag har mina tomater utomhus utan växthus, så jag antar att det är en rätt försenad utveckling ändå, tack vare det kyliga vädret...

Någon som vet? =)
Kan säkert variera. Vi sådde frön av körsbärstomater förra året vi gillade, fick tomater och har i år satt frö av de tomaterna vi fick. Blir intressant i år om det är någon skillnad eller om de är likadana ännu. :)

Kan nog variera mycket som andra säger. Själv har jag paprika där jag tog frön från en köpt frukt. Plantorna är superfina med blommor men ingen frukt ännu. Vi har också chili där vi hållit på och dra upp plantor i flera år, där ursprungsfröet kommer från en köpt chilifrukt.

Jag har en hel del tomater ute på friland nu som inte har blommor ännu. Ge det lite mer tid, hoppas det blir frukter för dig så småningom!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp