Bukefalos 28 år!

Sterilesera honkatt

Rotterö

Trådstartare
I dag är min hon katt sterileserad.
Hon är ute katt. Ladugårds katt. Nu skall hon vara instängd inne i 10 dagar. Hur ska det gå.
Hon är van att vara fri.
Har även vacsinerat mot kattpest.
Hon har haft en kull nu i maj . Var dräktig igen.
Hoppas hon slipper bli påkörd på vår väg.
Där har många av mina katter slutat sitt liv.
 
Sv: Sterilesera honkatt

Numera heter det kastrera, steriliserar gör man sällan eftersom honan fortfarande löper och har kvar såna beteenden.
Men det är ett stort sår hon har som lätt blir infekterat, så hon måste vara inne. Alternativt om du får på henne en kroppsstrumpa och hon får vara ute mycket korta stunder.

Appropå aborten, vet du hur långt hon var gången?
 
Senast ändrad:
Sv: Sterilesera honkatt

Men nu är det så att de tog bort allt för att hon var dräktig igen. Då kan hon inte löpa.

Hon får försöka vara inne så länge det går. Så har jag koll på såret mm
 
Sv: Sterilesera honkatt

Min katter är alltid inne när de blivit kastr/ster.
Det brukar gå jättebra fast de inte är vana, men mot slutet efter en 7 - 8 dagar så är dem blivit väldigt rastlösa.

Då har de fått varit ute ett par timmar, jag har aldrig fått infektion på någon katt.

Har också 2 ggr fått "tagit bort allt" då katten fått kull och sedan blivit dräktig igen.
Det är svårt att våga börja med ppiller när de ger di
 
Sv: Sterilesera honkatt

Jo, jag förstod det. Och då heter det kastrera. Det är som sagt ytterst sällan man steriliserar katter.
 
Sv: Sterilesera honkatt

Att ge piller när dom diar är inga problem. Dom brukar kunna löpa om efter drygt 2 v, och då kan dom sina ur helt eller iaf ha alldeles för lite mjölk till sina små. Yoga sattes på piller efter 2 v, allt enligt veterinärens medhåll.
 
Sv: Sterilesera honkatt

Va, och jag som blivit rådd motsatsen?
Hm, mina ungar är snart 4 v, frågan är om hon redan lyckats få till det, eller om man ska ge p piller nu.
Å andra sidan så tycker jag att en kull räcker, sen är det säkrats att kastr.
 
Sv: Sterilesera honkatt

Har hon redan varit ute och slarvat så är det nog bäst att inte ge piller och vänta. Kastrera kan du göra när ungarna blir 12 v och ska skiljas av.

Jag vet massor av uppfödare som ger sina piller efter bara nån vecka, just för att honan visar tecken på att få dåligt med mjölk om hon börjar löpa, och just för att det inte alls är bra för henne att få en kull till direkt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
986
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 012
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 217
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 721
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp