Sterilisera eller spruta?

J

jiddha

Hur hade, har ni gjort? Det finns ju för och nackdelar med både och. jag kan inte bestämma mig för vilket jag ska. Har en tik på 6 år och en hane på 4 1/2 månad. Det e tiken som ska steriliseras eller sprutas eftersom hon har fel på höfterna och inte kan få valpar ändån. Skulle vara kul att veta hur ni gör.
 
Jag hade valt kastrering. Skönt att slippa kladdiga löp, skedräktighet och liknande. Spruta ser jag bara som något tillfälligt man gör, till exempel om man är kvalad till SM och tiken beräknas löpa just då.
 
har hört mycket negativt om sterilisering.
Att hunden kan behöva hormonbehandlingar sedan för att de precis som vi hamnar i klimateriet och mår piss av det.
Jag är faktiskt tveksam till om jag skulle ha gjort det, isf hellre kastrera hanen som inte påverkas lika mycket, det är dessutom mindre ingrepp på honom än på tiken!!
Har växt upp med hundar och mamma har kennel så har stor hunderfarenhet om än inte så stor erfarenhet av sterilisering, men min mosters tik höll på att dö efter ingreppet...hon blev väldigt väldigt sjuk och vi vet inte varför.
Bara ville få dig att tänka en gång extra.
För tikens skull.
 
Hejsan!
Är hon i den åldern hade jag inte tvekat,,sterilisering!!!
Tänk på att hon är i riskzonen för livmodersinflammation, det är iofs. alla tikar men ju äldre de blir desto mer risk, även för juvertumörer.....
Lite tråkigt att höra kanske men tänk då på att du gör din tik en tjänst och hon har kanske sluppit undan nån hemsk sjukdom på köpet! LYCKA TILL!!!
 
Äsch då, det finns så mycket skrönor runt kastrering. Visst kan det tillstöta komplikationer som för vilken operation som helst, men några hormonbehandlingar behövs inte. Snarare mår tikarna bättre då det inte finns några hormoner som lever om i kroppen på dem. Löp och skendräktighet är jobbigt för många tikar.
 
Tack för svaren. Men det e svårt ändån tycker jag. I och med att hon är 6 år och lite mullig :crazy: så är jag lite mesig med operationen. Tänk om hon inte klarar det :cry: efteråt gör det ju himla ont oxå säger dom. (även med smärtstillande). Och med sprutorna kommer kanske andra problem. usch det blir inte lätt att bestämma sig.
 
6 år är väl ingen ålder... om hon är mullig får du väl banta ner henne? jag hade helt klart valt kastration.
 
Min tik är kastrerad, blev det när hon var 9 år pga at hon blivit tjyvbetäckt a´v min hane...hon är 13 år nu och har inga somhelst men av kastreringen...lite fet är hon, men det är ju inte så konstigt när hon är såpass till åren (schäferstorlek)
Hundar har inte samma smärttröskel som vi har och det är definitivt inte en anledning till att inte kastrera henne.

Att ha tik o hane i hop är oftast mycket mera "smärtsamnt" år ut o år in :crazy: (fattar inte bara varför jag inte kastrerade henne tidigare)
 
Kastrera skulle jag göra. Har hört att p-sprutor (om det är det du menar) kraftigt ökar juvertumörsrisken (klart samband finns hos katter iallafall där p-medel ju är betydligt vanligare än på hundar).

Hoppas det blir bra vad du än bestämmer dig för :).
Vad tycker din veterinär är lämpligast?
 
Snarare mår tikarna bättre då det inte finns några hormoner som lever om i kroppen på dem. Löp och skendräktighet är jobbigt för många tikar.

Och så finns det de tikar som mår sämre av en kastrering.
 
Anser att de som har stora besvär av löp och skendräktighet också är väldigt liten. Tror snarare att det är ägarna som tycker att det är jobbigt eller tror sig veta att det är jobbigt för hunden. Hormoner har hundar haft i alla tider.
 
fast tyckte inte du också att alla kastrerade hanhundar måste kampas med? jag tycker dina källor är lite märkliga i det här fallet, när det gäller kastrering.
 
Jag anser att hanhundar med hög testeosterontröskel ska kampas med.

Vad man anser vara märkligt är upp till var och en. Per Jensen, professor i etologi anser jag vara väldigt vettig bl.a.
 
Jag tycker inte att det är fel att göra det, men jag tycker att folk gör det både till höger och vänster. Oavsett om de har problem eller inte. Det är det första tipset de får om hunden har börjat visa ett ovälkommet beteende.

Kastrera, så blir det mycket bättre! :smirk: Det är ingen universalmetod.
 
Eftersom jag har erfarenhet av både p-spruta och kastration av tik tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter.

Två av våra tikar fick p-spruta den äldre fick svår diabetes efter 2,5 år, vilket vet. sa var en inte helt ovanlig biverkning av att p-spruta. Den andra tiken kastrerades raskt för att vi skulle slippa problemen med oönskad dräktighet, livmoderinflammation etc., eller avlivning i framtiden pga diabetes.

Det enda problemet för vår tik med kastrationen är att pälsstrukturen har ändrat sig så att hon nu kräver rakning istället för ryckning. Inget som hon har något emot precis :D (inte jag heller för den delen.....)
 
Men är det någon som vet hur mycket större risken är för juvertumörer och livmodersinflammation med p-sprutorna?
 
Risken är ganska stor, vet. rekomenderar iallafall katter att inte äta p-piller utan kastreras om de ej ska ha kullar, vi människor får ju allt möjligt av piller å sprutor ex. blodproppar livmoders förändringar mm. Det gäller i lika hög grad hundar, VARFÖR låta hunden äta en massa skit när man kan lösa allt med en enkel operation???
Hade en hanhund som gick på EN p-spruta för att lugna ner sig, inget hände i humöret och jag ville inte spruta i honom en massa onödigt, så det testet avslutades snabbt!
Hur hade du gjort om det var dig själv det gällde?
Ta inte illa upp men jag bara undrar? Slippa obehag eller veta att du kan få livmodercancer? ;)
 
Jo, det har du rätt i. Ska bara vänta till skattepengarna kommer :banana: sen blir det nog en sterilisering. Det e mest själva ingreppet som jag är rädd för. Men å andra sidan så e risken så hög med p-spruta, så får man ju operera för eller senare ändån. Och ju yngre hon e desto bättre e det ju.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 481
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 837
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 538
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
570
Senast: Elvasaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp