sterilisera sto......

M

miiah

......ngn som har erfarenheter????

har nämligen själv en sk. "pissmärr" som har genomgått i princip dom flesta örtkurerna som finns, hon har blivit ordentligt kollad i livmoder mm.
och de enda som är "fel" är en ordentlig hormonrubbning.....

vet, gav 2 alt.
en spruta å hästen får alrig mer tävlas.... el sterilisera.

el. ta föl-vilket inte är ett alternativ då stoet dessvärre inte är ngt avelsmatrial....

till saken hör att hon tappar hull och blir ohanterbar under brunst.
å kissar så fort nån tittar åt hennes håll...
hästen mår mindre bra var 3e v. året om...... och personligen så tycker jag att de är riktigt riktigt jobbigt.
 
Sv: sterilisera sto......

Heej !! Har med en sk. "pissmärr" inga örter hjälpte på henne, men om din häst äter havre skulle jag ta bort den helt och ge henne ngt havrefritt. funkar på min och hon blir för j*vlig när hon äter det. Sen skulle jag sätta igång henne ( om hon nu inte är det ) och röra på henne så mycket som möjligt. Lycka till
Ps: testade ta ett föl på min häst men blev ingen skillnad. . .
 
Sv: sterilisera sto......

Har du provat Temperamental?? Jag vet åtm ETT hopplöst fall som svarade på det..och hon var verkligen hopplös.
Annars kan det vara så att hästen kan ha fått en "knork" i länd/kors , därifrån ges signaler till hypofysen och en del pissmärrar kan bli bättre om man ser till att signalerna inte störs....
2 tips :D
 
Sv: sterilisera sto......

En "knork"???? :confused: Vad är det och hur visar det sig?? Låter intressant då min gamla hade ngt liknande tror jag... om nu en "knork" är vad jag för för mig att det är. :)
 
Sv: sterilisera sto......

:D
Typ att dom har kanske slirat i hagen och sträckt sig och fått en kotförskjutning (knork)
 
Sv: sterilisera sto......

Mitt sto som också är en riktig pissmärr blev mycket bättre med absolut totalfritt foder utan havre ..

Mia
 
Sv: sterilisera sto......

Nej, fel fel fel. Sterilisering är när man bara "knyter av" så att de inte kan bli dräktiga. Alltså finns fortfarande livmoder och grejer kvar och sköter hormonbildningen med hypofysen. Kastrerar man så tar man bort ALLT, det är det som är skillnaden.

//E
 
Sv: sterilisera sto......

*lånar tråd* :angel:

Nyfiken på det här med havrefritt...
Min pissmärr får havre+betfor+hö, vad kan jag ge ist för havre? Glöm drya müsliblandningar! :D
 
Sv: sterilisera sto......

Varför ger du kraftfoder?
Vad vill du ha ut av ditt kraftfoder?

Man kan ju ge bara betfor.
Eller kornkross.
Eller lusern.
Eller Åsebro Cool.
 
Sv: sterilisera sto......

Heej ! Jag ger min älskade "pissmärr" ( många kallar henne sadam hussein. . .) Hippo bas cool, det är ett havrefritt pelleterat foder men ändå lite fetare ( kostar 110 kr för 25 kg ). Det är STOR skillnad. Spillers har också havrefria müsli sorter men de är dyrare.
 
Sv: sterilisera sto......

hon äter kraft grund, bara. tror att de är havrefritt om jag minns rätt.

har ínte varit igång under sommaren, men har inte märkt någon skillnad från de att hon var i gång....

hästen i fråga har i princip genomgått en "hel renovering" under sommaren:
dragit ur vargtänder, fixat hakar i munnen, behandlad för glid/has- leds inflamation i båda bak (nu bra igen), behandlad av kiropraktor för "snedhet" i höfterna (alltså bra nu).
tror att jag fick me allt......

men märker ingen skillnad från i våras.....
kiropraktorn trodde nämligen oxå att brunst beteendet skulle lugna sig.... men icke!
 
Sv: sterilisera sto......

.. menar givetvis kastrering (alltså ta bort allt).
 
Sv: sterilisera sto......

martha skrev:
Har du provat Temperamental?? Jag vet åtm ETT hopplöst fall som svarade på det..och hon var verkligen hopplös.

hmmm... låter väldigt intressant, ska genast kolla upp de!!!:bow:
 
Sv: sterilisera sto......

Kraft grund har jag för mej att det innehåller havre, skulle kunna vara värt att testa ngt. utan. . .
 
Sv: sterilisera sto......

Någon som vet var man får tag i Temperamental???
 
Sv: sterilisera sto......

Att kastrera eller sterilisera ett sto brukar i de flesta fall ej hjälpa. Detta ska bero på att östrogenproduktion sker på fler ställen i kroppen som t ex i fettväv och binjurar. Det finns exempel på att ston blivit konstant brunstiga då man tagit bort äggstockarna.
Man brukat vad jag vet ej rekommendera detta.

Ring till Ultuna och prata med veterinärerna på Obstetrik och gynekologi för att höra om de har något förslag.

Dräktighet löser ju förstås problemen men då kan du ju inte tävla speciellt länge.......Om ens alls.
 

Liknande trådar

Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 880
Senast: Tussinussen
·
Avel Hej! Nu behöver jag tips för nu blev det mkt för mig... Igår lämnades mitt sto (16år) iväg till hingststationen. (22mil enkel...
Svar
7
· Visningar
1 858
Senast: Casper
·
Avel Hej på er! Nu behöver jag goda råd. Trots flera seminationer med två olika hingstar (som båda ska ha god fertilitet) har mitt sto inte...
Svar
18
· Visningar
1 726
Senast: rebeckasff
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 891
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Igelkott
  • Byta försäkringsbolag
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp