Steriliserad katt beter sig som hon löper

Chrissam

Trådstartare
Behöver lite klok input och hjälp nu.
För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått fantastiskt bra. Trygg, lugn katt som kommit överens med vår andra katt och vår familj direkt. Hon har sovit i soffan hela nätterna och halva dagarna. Lekt korta stunder och gosat med människor resten av tiden.

Men igår förvandlades hon helt. Hon började jama, skrika och har andra läten för sig. Gnider sig intensivt mot bordsbenen, när vi klappar henne besvarar hon våra klappar intensivt, gosar så hon nästan kryper ur skinnet. Hennes läten är löpskrik och andra löpläten, jag har haft avelshane förr och tagit emot löphonor så jag känner igen henne beteende. Dock lyfter hon inte bakkroppen och trampar hon inte med bakbenen.

Nu har hon hållit hela familjen vaken denna natt med konstant skrikande.
Jag har lyft upp henne i min säng, tänkte om hon var orolig och behövde närhet men hon är för rastlös och gick iväg (första veckan hos oss har hon aldrig lämnat ett tillfälle att vara nära en människa). Jag har begränsat hennes yta hon kan vara på, men hon varvar inte ned utan fortsätter att skrika.

Jag ska ringa katthemmet och försöka få reda på vilken veterinär som kastrerat/steriliserat henne samt kontakta min veterinär imorgon för fortsatt hjälp.

Men vi har en till natt tills dess, med två barn och två vuxna som måste sova för att orka skola och jobb.

Tips på hur jag kan få henne lugn och tyst snabbt???
 
Kan ju vara flytten också. Att de ropar med det där guturala lätet är ju inte förbehållet löp, min ena ropar så när hon tagit ett byte. Lagom trevligt mitt i natten och man måste gå upp och berömma henne för att hon burit sin favoritleksak till ett annat rum och är supernöjd med sig själv och måste ropa ut det till hela världen 🙄

Chloe med sitt byte 🥰
20180820_203611.jpg
 
Kan ju vara flytten också. Att de ropar med det där guturala lätet är ju inte förbehållet löp, min ena ropar så när hon tagit ett byte. Lagom trevligt mitt i natten och man måste gå upp och berömma henne för att hon burit sin favoritleksak till ett annat rum och är supernöjd med sig själv och måste ropa ut det till hela världen 🙄

Chloe med sitt byte 🥰Visa bifogad fil 64076
Ja, jag har också funderat på om det har med flytten att göra. Kändes bara så konstigt att första veckan gick så fint och sen att hon plötsligt slutar sova, vandrar runt runt och skriker/jamar. Snart har hon hållit på i 24 timmar. 🤯

Ja, katter har verkligen sina idéer och knasigheter. Oftast är det roligt och gulligt, men att gå upp på natten för att berömma en leksaksflytt låter lite mindre roligt för dig just då. För oss andra är det bara charmigt, 😉🙂
 
Är hon nyligen kastrerad eller var det längesen? Jag har varit med om en hona där veterinären inte fick bort hela livmodern och äggstockarna vid kastreringen. Resulterade i att hon ca 1 månad senare löpte igen. De fick sedan operera om henne och leta rätt på det de inte fick ut vid första försöket. När allt var borta så löpte hon inte mer. Hon hade dock typiska löpbeteenden så hon ställde upp sig också.
 
Det är inte alltför ovanligt att det finns hormonproducerande vävnad kvar efter kastrering. Jag skulle avvakta en cykel och är hon likadan med ca 3v intervall så är det något man kan misstänka. Går att provta och många veterinärer bjuder på "omkastrering" om provet visar att kastreringen var bristfällig.

Vår katthona är som en klocka skit jobbig var 22dra dag i några dagar. Men vill inte öppna henne igen då hon är lite speciell att hantera.

Ibland går det att bryta med p-piller för katt, inte så att de behöver få det regelbundet som okastrerade katter utan antingen bara en "omgång" och det är bra för alltid eller då och då för att bryta cyklerna om man tycker att beteendet inte går att leva med och man inte vill öppna katten igen.
 
Jag har kastrerat min honkatt idag och i hemgångsrådet står det att ’en del honkatter kan behålla sin könsdrift även efter kastration’
 
Tack för info och input. 🙏🏼🙂
Vi har nu börjat ge p-piller. Skriken har utvecklats än mer, nu trampar hon, håller upp rumpan och viker svansen åt sidan. Hon har hållit oss vakna två nätter och att jobba hemifrån på teamsmöten blir lite annorlunda med en löpande katt i bakgrunden. 😂🙉

Katthemmet som sålt henne är fantastiska, de finns till 100 procent och hjälper till. Det kan vara en tidigare veterinär som påstår sig kastrerat henne men som eventuellt inte gjort det. Det ser konstigt ut i hennes journal. Väldigt märkligt. Min veterinär ska titta på henne så fort löpet börjat gå över. Det ska vara över ett år sedan hon kastrerades.

Kanske är hon inte kastrerad, kanske behöver den göras om då den inte blev bra första gången, kanske sitter könsdriften kvar trots kastrering. Vi får se. Härlig katt är det trots allt, så hon blir kvar hos oss fast jag helst av allt vill slänga ut henne eller tejpa över hennes mun med silvertejp just nu. 😜❤️
 
Tack för info och input. 🙏🏼🙂
Vi har nu börjat ge p-piller. Skriken har utvecklats än mer, nu trampar hon, håller upp rumpan och viker svansen åt sidan. Hon har hållit oss vakna två nätter och att jobba hemifrån på teamsmöten blir lite annorlunda med en löpande katt i bakgrunden. 😂🙉

Katthemmet som sålt henne är fantastiska, de finns till 100 procent och hjälper till. Det kan vara en tidigare veterinär som påstår sig kastrerat henne men som eventuellt inte gjort det. Det ser konstigt ut i hennes journal. Väldigt märkligt. Min veterinär ska titta på henne så fort löpet börjat gå över. Det ska vara över ett år sedan hon kastrerades.

Kanske är hon inte kastrerad, kanske behöver den göras om då den inte blev bra första gången, kanske sitter könsdriften kvar trots kastrering. Vi får se. Härlig katt är det trots allt, så hon blir kvar hos oss fast jag helst av allt vill slänga ut henne eller tejpa över hennes mun med silvertejp just nu. 😜❤️
Låter ju som om kastreringen inte är gjord/ordentligt gjord :). Borde ju gå att ultraljuda och se om. Hon över huvudtaget är kastrerad som sagts. Hoppas det löser sig så hon slipper löp. Bryta löp med P-piller är ju inte hållbart eller hälsosamt i längden.
 
Uppdatering:
Katten började löpa igen efter 10 dagar. Men nu är hon kastrerad igen, halva livmoder och äggstockarna var kvar sedan första kastrering, och det tog min veterinär bort.
Efter detta har hon inte löpt något mer. 😺
 
Uppdatering:
Katten började löpa igen efter 10 dagar. Men nu är hon kastrerad igen, halva livmoder och äggstockarna var kvar sedan första kastrering, och det tog min veterinär bort.
Efter detta har hon inte löpt något mer. 😺

Så märkligt att den förra veterinären bara tog ut hälften! Men så skönt att det ordnade sig för er och katten!
 
Uppdatering:
Katten började löpa igen efter 10 dagar. Men nu är hon kastrerad igen, halva livmoder och äggstockarna var kvar sedan första kastrering, och det tog min veterinär bort.
Efter detta har hon inte löpt något mer. 😺
Oj, alltså att det ibland händer att det blir kvar mikroskopiska äggstocksrester köper jag, men halva livmodern och båda äggstockar? Jag hoppas verkligen att katthemmet står för notan. Pinsamt!
 

Liknande trådar

Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Crossline
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 359
Senast: Stereo
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 890
Senast: Hoarfrost
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp