Sterilisering - utbruten från "Roe vs. Wade" - kanske snart ett minne om HD får bestämma.

Man väljer själv?En metod som man själv trivs med? Om metoden påverkar den andra får man prata om den, tex kondom så att den inte skadar, men vill man ta p-piller, ta p-piller. Vill man göra vasektomi, gör det. Vill man inte, låt bli, beslutet ska inte vara någon annans. Det är inte du som ska säga "jag vill inte använda det här och det här och det här, så vasektomi är det med minst nackdelar, kan du inte vara snäll och göra det så vi kan ha sex".
Men man måste ju få lyfta ämnet? Det går ju inte att bara säga "jag gillar inte det här och det här. Hitta på något. " Alltså diskutera man olika lösningar tänker jag.
 
Jag tycker inte att en kompromiss är ett tvång, det är ju helt och hållet upp till karln om han vill vara i ett förhållande med mig och dessutom ha sex. Jag tycker inte att mannens vilja att inte knipsa väger tyngre än min vilja att inte uppleva en massa biverkningar av hormonbehandlingar eller smärta vid samlag helt enkelt, så vi skulle få diskutera saken.
Det är just det. Den väger inte tyngre, det är ju det jag skrivit. Om inte du vill skydda dig på något sätt och inte han vill skydda sig på något sätt så får det i så fall vara utan sex helt, svårare än så är det inte, ingen har mer rätt till beslut än den andra.
 
En operation ska inte vara en kompromiss. För mig betyder en kompromiss att man går med på något som kanske inte är något man till 100% vill, men som är "det bästa" alternativet.

För vem @Sel är det det bästa alternativet att kompromissa fram en operation?Du kan endast vara helt säker på din egen ovilja att ha barn, helt säker. att kompromissa med någon annans kropp för något man själv inte vill är fel. Gör operationen själv om du inte vill ha barn. Lägg inte ansvaret på någon annan.
Fast om ingen part vill ha barn måste man väl få diskutera fram vilken lösning som passar båda bäst i ett partnerskap?
 
Men man måste ju få lyfta ämnet? Det går ju inte att bara säga "jag gillar inte det här och det här. Hitta på något. " Alltså diskutera man olika lösningar tänker jag.
Så om en man sa till dig att han inte vill använda kondom eftersom han tycker det är obehagligt, trots att han vet om att du inte vill använda p-piller, och sedan tar upp operation för dig. Är det alltså ok? Att tycka att någon annan ska operera sig för att man själv inte vill ha barn?

Absolut ska man kunna lyfta frågan, men jag tolkar inte dina inlägg som att du egentligen vill lyfta frågan och prata om det, utan mer som "nu är det mäns tur, och kvinnor ska inte behöva ta p-piller med bieffekter mer och kondom skadar och gör ont". Vad är det kvar för mannen att göra då?
 
Det är just det. Den väger inte tyngre, det är ju det jag skrivit. Om inte du vill skydda dig på något sätt och inte han vill skydda sig på något sätt så får det i så fall vara utan sex helt, svårare än så är det inte, ingen har mer rätt till beslut än den andra.
Jag har väl aldrig skrivit att någons vilja är viktigare. En kompromiss innebär ju att man möts lite halvvägs och tar in bådas situation, alltså i en ickebarnsituation kommer fram till en lösning som pasar båda. Inte att någon kanske lite halvt vill ha barn men plötsligt steriliserar sig för att någon annan inte vill.
 
Fast om ingen part vill ha barn måste man väl få diskutera fram vilken lösning som passar båda bäst i ett partnerskap?
Vilken tur att jag är singel så att jag slipper "diskutera" med någon om saker som rör min kropp och mitt liv.
 
Jag har väl aldrig skrivit att någons vilja är viktigare. En kompromiss innebär ju att man möts lite halvvägs och tar in bådas situation, alltså i en ickebarnsituation kommer fram till en lösning som pasar båda. Inte att någon kanske lite halvt vill ha barn men plötsligt steriliserar sig för att någon annan inte vill.
Du kan bara vara helt säker på dig själv och din ovilja att ha barn, aldrig helt säker på att din partner inte ångrar sig, så att på något vis "kompromissa" fram att din partner opererar sig är fel. Gör det själv om du inte vill ha barn, likväl som att din partner ska göra det själv och hen inte vill ha barn, helt oberoende av om du gör det eller ej.

Man kan prata om preventivmedel, hur man ser på det och vad man tycker osv, men kompromissa fram ska man väl ändå inte göra. Det handlar ju om ens egen kropp?
 
Så om en man sa till dig att han inte vill använda kondom eftersom han tycker det är obehagligt, trots att han vet om att du inte vill använda p-piller, och sedan tar upp operation för dig. Är det alltså ok? Att tycka att någon annan ska operera sig för att man själv inte vill ha barn?

Absolut ska man kunna lyfta frågan, men jag tolkar inte dina inlägg som att du egentligen vill lyfta frågan och prata om det, utan mer som "nu är det mäns tur, och kvinnor ska inte behöva ta p-piller med bieffekter mer och kondom skadar och gör ont". Vad är det kvar för mannen att göra då?
Jag kan ju inte heller ligga med kondom och vägrar P-piller och sprutor och andra hormoner så självklart skulle jag tycka att det var okej att diskutera operation om vi var ett par som börjat planera framtid såpass att barn kom på fråga. Det är ju ett samtal jag pratar om, inte ett tyckande. Vilken lösning är enklast och passar bäst.

Jag erkänner att jag tycker lite så faktiskt. Inte att "det är deras tur" men att det i alla fall ska visas lite ansvar och intresse från deras sida. Promtade männen på det är jag helt övertygad om att det skulle finnas ett P-piller för män på den receptfria marknaden, men männens manlighet har ju länge varit "helig".
När jag diskuterar tänker jag dessutom långvariga par som helt enkelt kommit överens om att de haft nog med barn och att det är dags för sterilisering. Jag känner INGET par i den situationen där mannen varit den som steriliserat sig, det är alltid kvinnan.
 
Vilken tur att jag är singel så att jag slipper "diskutera" med någon om saker som rör min kropp och mitt liv.
Jag är också singel, men har såklart pratat om vilket preventivmedel (eller brist på) som passat när jag haft sex?
 
Jag kan ju inte heller ligga med kondom och vägrar P-piller och sprutor och andra hormoner så självklart skulle jag tycka att det var okej att diskutera operation om vi var ett par som börjat planera framtid såpass att barn kom på fråga. Det är ju ett samtal jag pratar om, inte ett tyckande. Vilken lösning är enklast och passar bäst.

Jag erkänner att jag tycker lite så faktiskt. Inte att "det är deras tur" men att det i alla fall ska visas lite ansvar och intresse från deras sida. Promtade männen på det är jag helt övertygad om att det skulle finnas ett P-piller för män på den receptfria marknaden, men männens manlighet har ju länge varit "helig".
När jag diskuterar tänker jag dessutom långvariga par som helt enkelt kommit överens om att de haft nog med barn och att det är dags för sterilisering. Jag känner INGET par i den situationen där mannen varit den som steriliserat sig, det är alltid kvinnan.
Din åsikt märks i dina inlägg och jag förstår, det gör jag. Män har varit lata väldigt länga och har aldrig sett någon anledning till att lösa situationen på annat vis.

Men, och det är ett stort men,jag reagerar därför att jag inte tycker att någon annan ska på något vis påverka en annan människans beslut till operation eller ingrepp i sin kropp.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är också singel, men har såklart pratat om vilket preventivmedel (eller brist på) som passat när jag haft sex?
Jag har aldrig pratat om operationer när jag har haft sex.

Och jag tog p-piller första gången när jag var 19, tog det några månader, tre tror jag, och gav sedan upp pga biverkningar. Har inte tagit sedan dess. Det är helt ok att prata om preventivmedel, något helt annat att prata om operationer av sin partner för att man själv inte vill ha barn. Vill d u inte ha barn så ligger operationen på dig, inte på din partner. Det är egentligen inte ens något ni ska behöva diskutera eftersom DU inte vill ha barn och DU inte kan använda kondom och DU inte vill använda hormonella preventivmedel.
 
Din åsikt märks i dina inlägg och jag förstår, det gör jag. Män har varit lata väldigt länga och har aldrig sett någon anledning till att lösa situationen på annat vis.

Men, och det är ett stort men,jag reagerar därför att jag inte tycker att någon annan ska på något vis påverka en annan människans beslut till operation eller ingrepp i sin kropp.
Jag tror vi ser olika på hur diskussionen skulle se ut helt enkelt. Jag tycker at den borde bli naturlig någonstans i ett långvarigt förhållande - kan ta mina föräldrar som exempel, där de kom fram till att de inte ville ha fler barn men ändå ha ett okomplicerat sexliv och låta mor min slippa hormonpiller. Mamma gick med på att sterilisera sig, och då fanns det nästan inte på kartan att män kunde göra detsamma. Pappa har sagt att han nu hade kunnat göra det utan problem, men att det då inte var ett alternativ som kom upp.
En diskussion helt enkelt, mellan två vuxna människor i ett förhållande. Klart man pratar om de lösningar som finns och vad som passar bäst tycker jag. Hur ska man kunna prata om det utan att på något vis påverka den andra parten?
 
Jag har aldrig pratat om operationer när jag har haft sex.

Och jag tog p-piller första gången när jag var 19, tog det några månader, tre tror jag, och gav sedan upp pga biverkningar. Har inte tagit sedan dess. Det är helt ok att prata om preventivmedel, något helt annat att prata om operationer av sin partner för att man själv inte vill ha barn. Vill d u inte ha barn så ligger operationen på dig, inte på din partner. Det är egentligen inte ens något ni ska behöva diskutera eftersom DU inte vill ha barn och DU inte kan använda kondom och DU inte vill använda hormonella preventivmedel.
Inte jag heller, det har liksom inte behövts, men hade jag haft en långvarig manlig partner och vi planerat ett liv ihop och ingen av oss velat ha barn känns det rätt självklart att det kommit upp. "hur ska vi göra? Vad är lämpligast/enklast?".
Alternativt förstås: "Jag tänker sterilisera mig. Punkt. " Det funkar ju också, men är jag inte sugen på att ligga under kniven ch hans procedur vore enklare förstår jag inte varför en inte skulle kunna väga för och nackdelar.
 
Inte jag heller, det har liksom inte behövts, men hade jag haft en långvarig manlig partner och vi planerat ett liv ihop och ingen av oss velat ha barn känns det rätt självklart att det kommit upp. "hur ska vi göra? Vad är lämpligast/enklast?".
Alternativt förstås: "Jag tänker sterilisera mig. Punkt. " Det funkar ju också, men är jag inte sugen på att ligga under kniven ch hans procedur vore enklare förstår jag inte varför en inte skulle kunna väga för och nackdelar.
Jag hade i ett sådant läge valt "Jag har funderat på att sterilisera mig. Tänkte boka tid för det, skulle du vilja följa med mig?" Att diskutera vem som det är bäst för/enklast/lämpligast för är ju det jag tycker är fel. Eftersom jag inte tycker att man ska råka påverka sin partner för att man själv inte vill ha barn.

Skillnaden mellan dig och mig är nog också att jag ser att bara för att man är tillsammans nu och inte vill ha barn nu betyder inte det att man kan byta åsikt med annan partner elelr byter partner om något några år. Det man tycker när man är 25 behöver man faktiskt inte tycka när man är 35. Att ha påverkats att operera sig för att det var "lämpligast" i förhållandet är inte rätt.
 
Största skillnaden mellan manlig och kvinlig sterilisering är väl ändå möjligheten till reproduktion även efter steriliseringen.

Att frysa in sperma inför framtiden är väl ändå rätt enkelt? Synd bara att det inte erbjuds för en liten peng till män som kanske skulle vilja, men är inte 100 säkra. Även om man inte har fryst sperma så går sperma ändå att extrahera i efterhand.

För kvinnor är inte heller steriliseringen lika med total infertilitet, det går fortfarande att hämta ägg. Det är bara att staten inte bekostar det och sån historia är väldigt dyr, att konstbefruktas med sina egna ägg. Men det går.

Hade en backup bekostats av staten, så hade den kanske aldrig ändå används, men det skulle säkert kännas betydligt enklare för många att ta det valet. I stort så tror jag att samhället skulle vinna på det. Dessutom om man extraherae ägg, så skulle man kunna ta några extra och donera.
 
Största skillnaden mellan manlig och kvinlig sterilisering är väl ändå möjligheten till reproduktion även efter steriliseringen.

Att frysa in sperma inför framtiden är väl ändå rätt enkelt? Synd bara att det inte erbjuds för en liten peng till män som kanske skulle vilja, men är inte 100 säkra. Även om man inte har fryst sperma så går sperma ändå att extrahera i efterhand.

För kvinnor är inte heller steriliseringen lika med total infertilitet, det går fortfarande att hämta ägg. Det är bara att staten inte bekostar det och sån historia är väldigt dyr, att konstbefruktas med sina egna ägg. Men det går.

Hade en backup bekostats av staten, så hade den kanske aldrig ändå används, men det skulle säkert kännas betydligt enklare för många att ta det valet. I stort så tror jag att samhället skulle vinna på det. Dessutom om man extraherae ägg, så skulle man kunna ta några extra och donera.
Mäns operation går dessutom att laga relativt enkelt. Lyckas i 80% av fallen om jag inte minns fel.
 
Så om en man sa till dig att han inte vill använda kondom eftersom han tycker det är obehagligt, trots att han vet om att du inte vill använda p-piller, och sedan tar upp operation för dig. Är det alltså ok? Att tycka att någon annan ska operera sig för att man själv inte vill ha barn?

Alltså, för mig som lever i samboskap sedan nio år tillbaka är det inte alls konstigt att vi tillsammans diskuterar vad som skulle kunna vara den bästa lösningen eftersom ingen av oss vill ha barn. Varken med varandra eller med någon annan.

Diskussionen utgår ju från att båda inte vill ha barn, inte bara den ena.
 
Vi diskuterar fram och tillbaka, just nu fungerar pstav bra för mig eftersom det även minskar/periodvis tar bort min mens. Tidigare var maken helt inne på att han skulle göra det men efter att en helt annan rutinoperation gick otroligt fel och han höll på att stryka med är han inte lika pigg på det längre. Vi har diskuterat för och nackdelar i många omgångar utan att någon av oss har försökt tvinga den andra till något.
 

Liknande trådar

Samhälle Fy vilken dålig start på dagen, att läsa att Politico kommit över ett utkast till ett yttrande, där det framgår att en större del av HD...
16 17 18
Svar
356
· Visningar
23 320
Senast: MJLee
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 850
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 594
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 679
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp